- Hirdetés -

5+1 érdekesség a hipochonder zseniről, aki megjövendölte a TikTokot

|

1928. augusztus 6-án született Andy Warhol (eredeti nevén Andrew Warhola), minden idők legdrágább amerikai festményének megalkotója, aki csillogó celebpartikat rendezett, műalkotássá tett egy leveskonzervet, és elmosta a művészet, az üzlet és a popkultúra közti határokat. A hatvanas-hetvenes évek New Yorkjának egyik legellentmondásosabb alakja rettegett a fél világtól, mégis fenekestül felforgatta azt.

Warhol élete és munkássága nemcsak a művészvilágra volt óriási hatással, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi és kulturális környezetére is. Képzőművészként, üzletemberként, performansz-művészként, dizájnerként, filmrendezőként, sőt, még korai drag queenként is bevéste magát a történelembe. A személyisége tele volt ellentmondásokkal és az élete sok drámai fordulatot vett, a munkássága azonban máig velünk él. Az alábbi néhány példa jól tükrözi, hogyan ível át korokon és határokon Warhol zsenialitása, mitől lett ikon és hogyan épített márkát saját magából.

1. Megalapozta a TikTok-sztárkultuszt

„A jövőben mindenkinek jut tizenöt perc hírnév” – jósolta Warhol a hatvanas évek végén, az internet berobbanásával pedig mindenki számára egyértelművé vált, hogy mennyire igaza volt, bár a TikTok korában ez már inkább 15 másodpercre csökkent. Pop-art stílusú celebportréival új szintre emelte a hírességekért való rajongást, akikre egyúttal termékekként is tekintett. Olyan ikonikus alakokat örökített meg, mint Elvis Presley, Jackie Kennedy vagy Elizabeth Taylor, a híres Marilyn Monroe-portréja pedig néhány éve rekordáron, 195 millió dollárért kelt el egy New York-i aukción. Ezzel minden idők legdrágább, amerikai alkotótól származó művévé vált.

2. Művészi szintre emelte a hétköznapit

Mielőtt képzőművészeti pályára lépett volna, sikeres reklámgrafikusként dolgozott többet között a Glamour magazinnak, ahol különleges cipőillusztrációkat készített. Későbbi műveiben is fontos szerepet kaptak a fogyasztási cikkek – például az ikonikus Campbell’s leveskonzervek, a Coca-Cola vagy az Absolut vodka üvege, melyet szinte fetisizált és a tartalmát parfümként is előszeretettel használta –, amelyekkel a popkultúrát a művészet részévé tette. Warhol az első ikon volt, aki a hétköznapi márkákat a művészet közegébe emelte, de ezzel együtt a mindennapi tárgyak felhasználásával és átalakításával a művészetet is nagyobb tömegekhez juttatta el, forradalmasítva ezzel a reklámipart és a művészeti kollaborációkat is. Szinte ünnepelte a pénzt, egyik híres mondása szerint „az üzletben jónak lenni a leglenyűgözőbb fajta művészet." Egy időben a hétköznapjait is szinte mániákusan dokumentálta egyfajta performansz-jelleggel: állandóan diktafont hordott magánál, amit a feleségének nevezett, és „időkapszulákat” készített, azaz időnként egy dobozba söpörte az íróasztala tartalmát. Ezekben többek között számlákat, partikon készült Polaroid-fotókat, pornómagazinokat, sőt, még egy szelet tortát is találtak. Kedvelt fotótémái közé tartoztak a közterületi padok is, ahol a városi emberek pihenhetnek, találkozhatnak és beszélgethetnek – épp ezért Warholnál intim, bensőséges helyszínekként jelennek meg ezek a banális bútordarabok. A hétköznapi apróságok dokumentálása a mai közösségi médiától sem áll messze, gondoljunk csak az Instagram-sztorikra és a spontán BeReal-pillanatképekre, amik szintén a mindennapjainkba engednek betekintést.

3. „Influenszer”-együttműködéseket indított

A hatvanas-hetvenes években csillogó sztárok, bohém hírességek és művészikonok fordultak meg Warhol Factory nevű ikonikus stúdió-klubjában, amely egyszerre szolgált műteremként és szórakozóhelyként. De ezen a helyen bulizott a teljes LMBTQ+-közösség is, akik elfogadásra találtak egy olyan korban, amikor a deviánsnak ítélt szexuális gyakorlatokat kemény büntetésekkel sújtották az Egyesült Államokban. A visszajáró vendégek közül sokan a Warhol-életmű részei lettek, és már a saját korukban Warhol-szupersztárokként emlegették őket. A kölcsönösen előnyös kapcsolatok ápolásával a felek ráirányították a sajtó és a márkák figyelmét egymás munkásságára, tehát hasonlóan működtek együtt, mint a mai influenszerek. Edie Sedgwick például annak köszönhetően vált a hatvanas évek egyik legnépszerűbb modelljévé, hogy Warhol a Factory „hercegnőjévé” koronázta őt, és kedvenc múzsájaként számos filmjében szerepeltette.

4. Változatos perszónákat alkotott magának

Egy gyerekkori betegség miatt Warhol sosem tudott igazán megbarátkozni a külsejével: foltos volt a bőre, kihullott a haja, és egész életében önértékelési problémákkal küzdött. A szépséghibáit azonban az előnyére fordította, és külsejét is a művészi önkifejezés tárgyává tette. Különböző perszónákat hozott létre magának, ezüstszőke parókát hordott, és gyakran előfordult, hogy a partikon nőnek öltözve, feltűnő sminkben jelent meg. Az interjúkban előszeretettel hazudott a származásáról, a születési helyéről és az életkoráról; még azt se nagyon vallotta be, hogy homoszexuális.

5. Munkába fojtotta a halálfélelmét

Warhol köztudottan rettegett a betegségektől, a kórházaktól és a haláltól, ráadásul abban a korban élt, amikor világszerte tombolt az AIDS, és rengeteg tévhit keringett az új betegséggel kapcsolatban. A rémület és bizonytalanság miatt még csak nem is akart egy légtérbe kerülni olyanokkal, akik fertőzöttek lehettek, de például a kristályokkal való gyógyításnak hitelt adott. 1968. június 3-án műtermében egy harcos feminista, Valeria Solanas háromszor rálőtt. Életét megmentették, de sokáig lábadozott, a sokkot pedig a munkáiban fejezte ki: innentől kezdve gyakran ábrázolt koponyákat, fegyvereket, és szinte mániákusan dokumentálta a mindennapjait. Halálát végül egy váratlan szívmegállás okozta, ami egy évekig halogatott epehólyagműtét után érte el, 1987. február 22-én.

+1 Édesanyjával részben magyarul beszélt

Warhol az édesanyjával élt egészen annak 1972-ben bekövetkezett haláláig, akivel sajátos szlovák-magyar keveréknyelven beszéltek. Julia Warhola ugyanis férjével együtt ruszin, azon belül is lemkó származású volt, és az Osztrák-Magyar Monarchia területén található Mezőlaborból vándoroltak ki Amerikába. Bár Warhol már itt született, édesanyja sosem tanult meg teljesen angolul, így mindig saját anyanyelvén kommunikált a fiával.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...