- Hirdetés -

A big-tech cégeken is múlik, hogy mennyire lesz szabad a sajtó

|

- Hirdetés -

Kompenzálniuk kell a felhasznált tartalmaikért a kiadókat a big-tech vállalkozásoknak, a kormányzatoknak pedig új jogszabályok és támogatások formájában kellene javítaniuk a sajtó helyzetén – többek között ezt írja a sajtószabadság napja alkalmából kiadott közleményében a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE).

Az internet észrevétlenül alakította át az utóbbi két évtizedben a médiafogyasztást és a reklámköltéseket, úgy, hogy a Google keresőmotorja és a Facebook közösségi platformja nem fizet a kiadói tartalmak használatáért, miközben ezekre a tartalmakra és adatokra ráépítették saját reklámértékesítési üzletágukat is.

Az írott sajtóra egyre nagyobb nyomás nehezedik, mind gazdasági, mind egyéb területeken, amely veszélyezteti a jövőjét. Mindezek ellenére, kulcsszerepet játszik a polgárok hiteles tájékoztatásában és a félretájékoztatás (fake news) elleni küzdelemben. Az írott sajtó már a járvány előtt is sérülékeny volt, a járvány viszont fokozta az előtte álló kihívásokat és újabb nehézségeket teremtett. A közönség egyre gyakrabban a digitális szolgáltatókat választja, ezek bevétele pedig nagyrészt globális cégekhez áramlik.

A közösségi hálózatok és a Google mérete lélegzetelállító: az internetnek világszerte mintegy 4,9 milliárd felhasználója van. A Facebook/ Meta az összes közösségi hálózat részesedésének körülbelül 72%-át képviseli világszerte, körülbelül 2,89 milliárd havi aktív felhasználóval, és tulajdonosa az Instagramnak is, amely körülbelül 1 milliárd felhasználót jelent, valamint a WhatsAppnak és a Messenger-nek. A világ legnagyobb keresőmotorja, a Google a világ keresőmotor látogatásainak mintegy 92%-át kezeli, és körülbelül 4 milliárd ember használja. Testvérvállalata, a YouTube (mindkettő az Alphabet tulajdonában van) 2,3 milliárd felhasználóval rendelkezik.

A globális reklámbevétel több mint harmada a két legnagyobb globális platformhoz, a Google-t üzemeltető Alphabethez és a Facebookot üzemeltető Metához áramlik. Magyarországon az arány egyelőre kisebb, de gyorsan emelkedik. Az online hirdetések piacán a két nagy szereplő piaci részesedése idehaza több mint 60 százalék, és ezzel lassan, de biztosan kiszívják a bevételt a magyar tartalomiparból.

A platformok térnyerése nemcsak azért veszedelmes, mert elszívják a bevételt az igazi tartalom előállítók elől, hanem azért is, mert részben olyan helyzeti előnyökre épül, amik megléte nehezen indokolható: nem vonatkoznak rájuk ugyanolyan kötöttségek, mint a lokális piaci szereplőkre és a tartalom előállítókra, és könnyen kibújnak az adók alól is. A magyar online hirdetéseket megjelenítő cégek nem csak azért vannak jelentős versenyhátrányban a Google-lal és Facebookkal szemben, mert technológia szempontból nem tudják tartani a lépést a Szilícium-völgyi innovációkkal. A két cég azért is dolgozik alacsonyabb költségszinttel, mert számos adót nem fizetnek meg, amit a magyaroknak meg kell.

 

Ma Magyarországon a lakosság 88%-a rendelkezik internetkapcsolattal, ebből 6,75 millióan használják a Facebookot és 2,59 millióan az Instagramot. A Google 98%-os részesedéssel rendelkezik a keresőmotorok között itthon. A YouTube-ot körülbelül 5,1 millió magyar használja. A magyarországi internetezők 87%-a használja a közösségi médiát is. A naponta internetezők közül tízből négyen átlagosan 1-2 órát, további hárman 3-4 órát töltenek a világhálón. A napi webhasználók kisebb részében (30 százalék) közel azonos súlyt képviseltek azok, akik kevesebb mint egy órát, illetve 5-6, vagy 7 óránál is több időt fordítottak netezésre (9,8; 10 és 11 százalék). A napi gyakorisággal internetező 16–24 évesek legnagyobb hányada (40 százalék) átlagosan 3-4 órát, míg a 65–74 évesek több mint fele 1-2 órát barangolt az interneten naponta.

Összetett probléma

A kiadók értékesítendő hirdetési felületüket már egyre kevésbé adhatják el közvetlenül azoknak, akik hirdetést szeretnének venni. Ehelyett mindenféle praktikus okokból, fel kell használniuk a Google vagy a Meta eszközeit, működniük kell a hirdetési tőzsdéiken, adatokat kell közölniük velük, és díjat kell fizetniük a Google-nak és a Meta-nak. Mindez negatív irányba hat és gátolja a tartalomszolgáltatók azon képességét, hogy akár a saját oldalaikon megjelenő hirdetésekből is anyagilag hasznot húzzanak.

De a problémának más dimenziói is vannak. Ironikus módon a Google és a Meta üzleti modelljét éppen az a tartalom táplálja, amelyet ezek, a hirdetési bevételük nagy részét elvesztő médiavállalkozások, kiadók hoznak létre. Az átfogó és naprakész információkat feldolgozó szerkesztőségi tartalmaknak vitathatatlan jelentősége van a látogatók vonzásában és az erős elkötelezettség kialakításában. Valódi gazdasági értéke van, és kétségen kívüli, hogy ezek a hiteles hírek és cikkek táplálják a keresési és szociális platform hálózatot.

Ironikus, hogy a hírek és cikkek segítenek ellátni a keresőket és a platformokat tartalommal, de a tartalomszolgáltatók gyakran egyáltalán nem, vagy legjobb esetben sem kapnak elegendő kompenzációt ezért. A Google és társai legtöbbször sietnek rámutatni arra, hogy a hírmédia a keresőkből forgalmat kap, és azt sugallják, hogy mivel az internet végtelen, így a híroldalaknak igazából hálásnak kellene lenniük, hogy az olvasók egyáltalán rájuk találnak. Fontos felismerni azonban, hogy a híroldalakra vitt forgalomnak van ugyan értéke, ám a hírmédia számára egyre nehezebb lett a forgalom monetizálása, mert a nyereség legnagyobb részét a Google és a Meta viszi el. A Google elérte, hogy ő maga legyen a hírekre vágyók kezdőoldala, magához láncolva az olvasókat és az eddig a kiadók tulajdonában álló híreket saját árukínálatának részévé degradálta.

A Pew Research amerikai kutatóintézet adatait szerint az amerikai napilapok hirdetési bevételei a 2005-ös 49,4 milliárd dollárról 2018-ra 14,3 milliárdra zuhantak, míg a Google ugyanezen időszak alatt hirdetésekből 6,1 milliárdról egészen elképesztő 116 milliárd dollárra növelte bevételeit. És ez nem véletlen.

Nagyobb szerepvállalás

A mai híripar kétség kívül a tech ökoszisztéma része lett, és mindenkinek, aki részt vesz ebben az ökoszisztémában, lehetősége és felelőssége is van az újságírás jövőjének alakításában. Röviden: a tech-cégeknek többet kell tenniük: a kiadókat kompenzálniuk kell a felhasznált tartalmaikért és hirdetési bevételeiket egészséges arányban kell megosztaniuk a kiadókkal.

Nem utolsó sorban, a kormányzatoknak is fontos szerepe van a probléma megoldásában, hiszen az újságírást érintő problémákat részben a verseny hiánya okozza a Google által ellenőrzött keresési és hirdetési piacokon - írja közleményében az MLE. Ennek eredményeként tartós és strukturális egyensúlyhiány van a technológiai kapuőr és a szabad sajtó között, különösen a kicsi és független hírszervezetek és kiadók között. Emiatt a kiegyensúlyozott helyzet kialakulásához az új jogszabályok és a kormányzati támogatás is elengedhetetlen.
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Változások az Alzánál

Az Alza.hu ügyfelei mostantól a reklamált termékeket az AlzaBoxokon keresztül is visszaküldhetik. A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban több mint 210 000 csomagautomatát működtető webáruház ismét egy újabb lépéssel közelebb került céljához, hogy hálózata a...

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Kapcsolatépítés nélkül nincs üzlet

A jelenlegi bizonytalan, válságos gazdasági helyzetben minden olyan eszköz szerepe felértékelődik, amely képes extra bevételt hozni a vállalkozásoknak. A tudatos és profi üzleti kapcsolatépítés – más szóval networking – erejét tökéletesen jól mutatja, hogy...

Rangos elismerést kapott a Toyota

Az amerikai Forbes szerint a Toyota Camry a 2023-as év autója.A Toyota Camry hosszú évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás szedánja, nem volt ez másként 2022-ben sem: a japán autógyártó Európában kizárólag fejlett környezetbarát...

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Csökkenő profittal számolnak a nagyvállalatok

A nagyvállalatok idén nem várnak árbevétel és profitnövekedést. A cégek több mint egy éve csökkenő profittal számolnak, ami most negatív rekordot ért el, emellett az árbevétel várt változása is negatív előjelű – derül ki...

Különleges vendéggel folytatódik a gasztro-műsor

Március 27-én veszi kezdetét a VIASAT3 csatornán a nagysikerű cukrászverseny legújabb évada, az Ide süss! – Húsvéti kihívás! Az ünnepi részekben most is hírességek – Csocsesz, Király Peti, Oroszlán Szonja, Pál Dénes, Pásztor Anna,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagy változást hoz a cégek életében egy uniós szabályozás

A számlaforgalom valós idejű ellenőrzése nem idegen a magyar vállalkozásoknak, de nem is ez lesz a legnagyobb kihívás abban az uniós jogszabálycsomagban, melynek bevezetésére több lépésben a következő években kerül sor, 2028-ig. Az elvárások...

Változások az Alzánál

Az Alza.hu ügyfelei mostantól a reklamált termékeket az AlzaBoxokon keresztül is visszaküldhetik. A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban több mint 210 000 csomagautomatát működtető webáruház ismét egy újabb lépéssel közelebb került céljához, hogy hálózata a...

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Az induló cégeknek is fontos a fenntarthatóság

Hat és fél év múlva a Föld elérheti az átlaghőmérséklet 1,5 Celsius-fokos emelkedését, ami visszafordíthatatlanul megváltoztatná a bolygó klímáját. Ennyi idő ezen vélemények szerint van arra, hogy az emberiség – beleértve a vállalkozásokat is...

Már nem elég zöldnek látszani a vállalatoknak

Láthatóan összhangban szigorodnak az EU elvárásai a fenntarthatóság (ESG) területét érintően, hiszen az Európai Unió kötvénykibocsátóira hamarosan már egy új sztenderd fog vonatkozni. 2023. február 28-án az Európai Tanács és az Európai Parlament tárgyalófelei...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....