- Hirdetés -

A csalóknál is berobbant a VB

|

- Hirdetés -

Az idei év egyik legfontosabb sporteseménye a katari FIFA-világbajnokság, ami nem csak a foci iránt rajongók, illetve a nagy márkák érdeklődését keltette fel, de a csalók is rákészültek a tornára. Hamis jegyek, lottóátverések és más veszélyek is leselkednek a kibertérben a szurkolókra az ESET elemzése szerint.

Ahogyan azt korábban már tapasztalhattuk, az online csalók gyakran kihasználják a nagyobb sportesemények körüli felhajtást, és nem csak a szurkolók válhatnak áldozattá. Az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint ezért érdemes áttekinteni, hogyan készülnek a világbajnokságra a csalók, és hogyan kerülhetjük el, hogy bedőljünk a trükkjeiknek.

A csalások egyik jól bevált fajtája, amikor a bűnözők elhitetik az áldozatokkal, hogy készpénzt, jegyet vagy olyan, ellátást is tartalmazó csomagot nyertek, amely személyes részvételt biztosít egy mérkőzésen. Valódi szándékuk viszont, hogy rávegyék az áldozataikat a személyes adatok átadására, pénz előre utalására vagy rosszindulatú szoftverek letöltésére és telepítésére.

Az ESET kutatói számos olyan globális adathalász akciót azonosítottak, amelyek megpróbálják elhitetni az emberekkel, hogy állítólag kisorsolták őket. A “nyeremény” átvételéhez pedig nem kell mást tenniük a célpontoknak, mint kitölteni néhány üres mezőt egy űrlapon, és megadniuk a teljes nevüket, születési dátumukat és telefonszámukat.

A nyereményről szóló értesítés tartalmazhatja egy állítólagos kapcsolattartó nevét, aki segíthet a nyeremény átvételében. Ez a személy egy bizonyos ponton azzal keresi fel az áldozatot, hogy mielőtt ténylegesen megkaphatná a nyereményét, fizessen be előzetesen valamilyen adót vagy díjat. Amint az utalás megtörtént, a támadók elérték céljukat: a pénz mellett személyes adatok birtokába jutottak, amelyekkel később további csalásokat hajthatnak végre vagy eladhatják az adatokat más kiberbűnözőknek.

Az átverés egyik árulkodó jele lehet, hogy általános üdvözléssel indít. Általában az e-mail tárgya sem túl kreatív, mint például a “Katari világbajnokság 2022 lottónyertes”, a “Katar 2022 FIFA lottónyertes” vagy a “Gratulálunk, Ön megnyerte a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság megalottóját”. Másfelől viszont ezek a címek felkelthetik az ember figyelmét és reményt ébreszthetnek.

Az ESET kiberbiztonsági szakértői egy másik adathalász e-mailre is felhívják a figyelmet: a levélbe ágyazott képen egy “Kattintson ide” gomb szerepel, amely azt ígéri, hogy egy klikk után már igényelhetjük is jegyünket a sportesemény nyitómérkőzésére. A valóság ezzel szemben az, hogy a kattintás után egy olyan felületre kerülünk, ahol személyes adatokat kérnek vagy elindul a rosszindulatú tartalom letöltése a számítógépünkre vagy a mobiltelefonunkra.

Veszélyes weboldalak

Az adathalász csalások egy meggyőzőbb és veszélyesebb változata, ha olyan rosszindulatú hasonmás weboldalra tévedünk, amely valódinak tűnik. Az ide vezető linkeket spam e-mailekben, hamis közösségi profilokon keresztül vagy fórum bejegyzésekben terjesztik.

Függetlenül attól, hogy ezek a weboldalak valós felületeket másolnak le vagy sem, céljuk hasonló: a személyes és pénzügyi adatok, bejelentkezési adatok, illetve egyéb érzékeny információk megszerzése, illetve kártékony szoftverek telepítése az áldozatok eszközeire.

Készítettek például egy olyan weboldalt, ami a labdarúgó-világbajnokság hivatalos weboldalának adja ki magát, ehhez valódi URL-t alkalmaztak, a https://www.qatar2022.qa/ címet utánozva, a különbség mindössze annyi, hogy a csalók a .pro-t használják a domain végén (angolul top-level domain, azaz legfelső szintű tartomány). A kiberbűnözők egy külön “portált” is létrehoztak, amelyen keresztül az emberek látszólag megvásárolhatják jegyeiket, először azonban személyes adatokat kérnek, amelyekkel visszaélhetnek vagy azonnal eladhatják más csalóknak.

Hamis jegyek

A közelmúltban többen is beszámoltak arról, hogy a “FIFA képviselői” tárgysorú e-mailben megkeresték őket, és ebben eladó jegyeket kínáltak számukra. A Redditen pedig felhasználók a hamis jegyeket árusító csalókkal folytatott üzenetváltásokat osztották meg.

Amennyiben szeretnénk jegyet vásárolni valamelyik mérkőzésre, jobb óvatosnak lennünk. A 2022-es katari tornára kizárólag digitálisan tudunk jegyet váltani, ez alól az egyetlen kivétel az utolsó pillanatban megvásárolt jegy, amelyhez csak személyesen, a katari fővárosban, Dohában található két kijelölt irodában lehet hozzájutni. A jegyek engedély nélküli viszonteladása Katarban tilos, a büntetések pedig súlyosak lehetnek. A belépők továbbértékesítésének és megvásárlásának egyetlen legális módja a FIFA hivatalos jegyértékesítési platformján keresztül lehetséges.

Egyéb módszerek az emberek átverésére

Nemrégiben megjelent egy FIFA Inu nevű kriptovaluta, amelyet rövid időn belül sokan átverésnek tituláltak, mivel értéke a folyamatos emelkedést követően hirtelen bezuhant. Az alapítók ezeket a vádakat visszautasították. A pénzünk befektetésekor azonban ajánlatos mindig óvatosnak lennünk. Előfordulhat, hogy a WhatsApp üzenetküldőn kapunk olyan üzenetet, amelyekben nyereményekkel, ajándékokkal hitegetnek hamis közösségi média profilok felhasználásával, de az üzenetek rosszindulatú hirdetéseket is tartalmazhatnak, amelyek átirányítanak egy csalók által működtetett weboldalra. Ezért jobb odafigyelni a gyanús hirdetésekre, kéretlen üzenetekre, nehogy bedőljünk az ilyen átveréseknek. Amint azt már más esetekben is láttuk, a csalók gyakran használják arra a nagyobb eseményeket, aktuális témákat, vészhelyzeteket, hogy ezekre hivatkozva építsék fel a csalásaikat, és világszerte tömeges mennyiségben küldjenek ki átveréssel kapcsolatos leveleket, üzeneteket.

 

A csalások, átverések elkerülhetők néhány egyszerű óvintézkedés megtételével. Ahogyan arra Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője is rámutatott, nem nyerhetünk a lottón, ha nem is játszottunk. Ha valaki ennek az ellenkezőjéről próbál meggyőzni minket, nagy valószínűséggel átverésről van szó. Fontos az is, hogy ne fizessünk előre azért, hogy valamilyen nyereményt megkapjunk. Amennyiben előleget kérnek tőlünk valamiért cserébe, csak a pénzünket akarják megszerezni.

Óvatosnak kell lenni az adathalász támadásokkal, vagyis ne kattintsunk e-mailekben vagy más üzenetekben található linkekre vagy mellékletekre, hacsak nem vagyunk biztosak abban, hogy azok nem jelentenek veszélyt. Különösen igaz ez akkor, ha kéretlen üzenetekről van szó, amelyek a személyes, illetve banki adatainkat kérik. Hasonlóképpen vigyázzunk a csaló weboldalakkal. A gyakori nyelvtani hibák, gyanús URL-címek, hiányzó vagy érvénytelen biztonsági tanúsítványok intő jelek lehetnek, főleg, ha az adott weboldal pénzt és/vagy személyes adatot kér tőlünk.

Sokszor és sokan elmondták már, hogy nem szabad kiadni a személyes adatainkat – azokat ugyanis csalásra használhatják fel vagy eladhatják a dark weben. Használjunk erős, egyedi jelszavakat, és kétfaktoros hitelesítést minden fontos fiókunk esetében, amely ezt lehetővé teszi. Különösen, ha a profil érzékeny adatokat tartalmaz. Ezzel csökkentjük annak az esélyét, hogy hackerek könnyedén feltörjék fiókjainkat. Használjunk megbízható, többrétegű biztonsági szoftvert, amely rendelkezik adathalászat elleni védelemmel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Így csalnak az ajándékkártyákkal

Az ajándékkártyák elleni csalásokra specializálódott az Egyesült Államokban az Atlas Lion néven ismert, újabban Storm-0539 néven azonosított bűnözői csoport. Ezek a csalók különösen az ünnepek idején aktívak, amikor az ajándékkártyák kibocsátása és használata megugrik....

Ezért halasztják el a beruházásokat a hazai vállalatok

Visszafogják a beruházásaikat és késve fizetik a rezsiszámláikat a magyar cégek, mert maguk sem jutnak határidőre a pénzükhöz a vállalatközi (B2B) kereskedelemben. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében....

Reménykedhetnek a lakásfelújítók

A júniusra bejelentett otthonfelújítási program csúszása sokaknak adhatja vissza az esélyt, hogy megragadják e lehetőséget, hiszen a becslések szerint több, mint egymillió olyan régi családi ház akad az országban, aminek az energetikai korszerűsítésére felhasználható...

EB: ilyen eredményeket jósolnak a magyar válogatottnak

A Szerencsejáték Zrt. kutatása alapján az Európa-bajnokság eseményeit a felnőtt magyarok közel fele fogja figyelemmel követni. A felmérés szerint főleg a férfiak körében nagyobb (60%) az érdeklődés a sportesemény iránt. A válaszadók ötöde gondolja...

Új termékcsaláddal erősít az IKEA

Az irodabútor-kollekciót a világszerte változó munkatrendek hívták életre. A 85 irodabútorból álló termékcsalád többek között hangszigetelő panelekkel és természet által inspirált elemekkel teremt kellemes munkahelyi környezetet. A MITTZON hangszigetelő paravánoknál használt először az IKEA...

Ettől is függ, hogy mennyi pénzt kapnak a diákok

Idén június 21-én lesz az utolsó tanítási nap, ezt követően diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon. A munka világával való ismerkedést részben anyagi megfontolás, részben szakmai gyakorlatszerzés iránti érdeklődés határozza meg. A diákok többsége...

Egyre nehezebb befolyásolni a vásárlókat

Egyre tudatosabb vevők, kevésbé hatnak már rájuk a hagyományos vásárlásösztönző reklámok. A celebek szintén kezdik elveszíteni a befolyásolási képességüket, már a véleményvezérekre is csak akkor hallgatnak igazán a követőik, ha szakmai érvekkel keresik a...

Így szurkolnak a magyarok

Az európai futballrajongók jelentős része, 47 százaléka egy sor rituálét hajlandó lenne elvégezni, ha ezzel győzelemre segíthetné kedvenc csapatát – derült ki a Coca-Cola Zéró Cukor felméréséből. Az UEFA EURO 2024 hivatalos alkoholmentes italszponzoraként...

Megdöbbentő: közel 600 millió euró hiányzik majd az EB-ről

Csaknem 600 millió, egészen pontosan 573 millió euró - ez az összeg azokat a klasszisjátékosokat takarja, akikre sokan számítottak, ám már biztosan nem lesznek ott a futball Európa-bajnokságon. „A jelenleg fellelhető információk alapján mintegy 600...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekordösszeget költöttek el külföldön a magyarok

Az idén is több magyar ment külföldre, mint tavaly, és a pénzt is költik, aki síelni, nyaralni ment, napi 31 ezer forintot költött. Az utasbiztosítási szektor is rekord esztendőre számíthat 2024-ben - írja a...

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Így csalnak az ajándékkártyákkal

Az ajándékkártyák elleni csalásokra specializálódott az Egyesült Államokban az Atlas Lion néven ismert, újabban Storm-0539 néven azonosított bűnözői csoport. Ezek a csalók különösen az ünnepek idején aktívak, amikor az ajándékkártyák kibocsátása és használata megugrik....

Ezért halasztják el a beruházásokat a hazai vállalatok

Visszafogják a beruházásaikat és késve fizetik a rezsiszámláikat a magyar cégek, mert maguk sem jutnak határidőre a pénzükhöz a vállalatközi (B2B) kereskedelemben. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében....

Reménykedhetnek a lakásfelújítók

A júniusra bejelentett otthonfelújítási program csúszása sokaknak adhatja vissza az esélyt, hogy megragadják e lehetőséget, hiszen a becslések szerint több, mint egymillió olyan régi családi ház akad az országban, aminek az energetikai korszerűsítésére felhasználható...

Don't Miss

Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok,...

Az összetartozás ereje – interjú Monori Bálint Gusztávval

Nem csak a csapatok, a cégek is gőzerővel készülnek a labdarúgó-Európa-bajnokságra. A Szerencsejáték Zrt. a Lounge Grouppal együtt készített egy nagyszabású kampányfilmet, hogy ráhangolja a szurkolókat a kontinenstornára. A részletekről Monori Bálint Gusztáv, a...

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...