- Hirdetés -

A csalóknál is berobbant a VB

|

- Hirdetés -

Az idei év egyik legfontosabb sporteseménye a katari FIFA-világbajnokság, ami nem csak a foci iránt rajongók, illetve a nagy márkák érdeklődését keltette fel, de a csalók is rákészültek a tornára. Hamis jegyek, lottóátverések és más veszélyek is leselkednek a kibertérben a szurkolókra az ESET elemzése szerint.

Ahogyan azt korábban már tapasztalhattuk, az online csalók gyakran kihasználják a nagyobb sportesemények körüli felhajtást, és nem csak a szurkolók válhatnak áldozattá. Az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint ezért érdemes áttekinteni, hogyan készülnek a világbajnokságra a csalók, és hogyan kerülhetjük el, hogy bedőljünk a trükkjeiknek.

A csalások egyik jól bevált fajtája, amikor a bűnözők elhitetik az áldozatokkal, hogy készpénzt, jegyet vagy olyan, ellátást is tartalmazó csomagot nyertek, amely személyes részvételt biztosít egy mérkőzésen. Valódi szándékuk viszont, hogy rávegyék az áldozataikat a személyes adatok átadására, pénz előre utalására vagy rosszindulatú szoftverek letöltésére és telepítésére.

Az ESET kutatói számos olyan globális adathalász akciót azonosítottak, amelyek megpróbálják elhitetni az emberekkel, hogy állítólag kisorsolták őket. A “nyeremény” átvételéhez pedig nem kell mást tenniük a célpontoknak, mint kitölteni néhány üres mezőt egy űrlapon, és megadniuk a teljes nevüket, születési dátumukat és telefonszámukat.

A nyereményről szóló értesítés tartalmazhatja egy állítólagos kapcsolattartó nevét, aki segíthet a nyeremény átvételében. Ez a személy egy bizonyos ponton azzal keresi fel az áldozatot, hogy mielőtt ténylegesen megkaphatná a nyereményét, fizessen be előzetesen valamilyen adót vagy díjat. Amint az utalás megtörtént, a támadók elérték céljukat: a pénz mellett személyes adatok birtokába jutottak, amelyekkel később további csalásokat hajthatnak végre vagy eladhatják az adatokat más kiberbűnözőknek.

Az átverés egyik árulkodó jele lehet, hogy általános üdvözléssel indít. Általában az e-mail tárgya sem túl kreatív, mint például a “Katari világbajnokság 2022 lottónyertes”, a “Katar 2022 FIFA lottónyertes” vagy a “Gratulálunk, Ön megnyerte a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság megalottóját”. Másfelől viszont ezek a címek felkelthetik az ember figyelmét és reményt ébreszthetnek.

Az ESET kiberbiztonsági szakértői egy másik adathalász e-mailre is felhívják a figyelmet: a levélbe ágyazott képen egy “Kattintson ide” gomb szerepel, amely azt ígéri, hogy egy klikk után már igényelhetjük is jegyünket a sportesemény nyitómérkőzésére. A valóság ezzel szemben az, hogy a kattintás után egy olyan felületre kerülünk, ahol személyes adatokat kérnek vagy elindul a rosszindulatú tartalom letöltése a számítógépünkre vagy a mobiltelefonunkra.

Veszélyes weboldalak

Az adathalász csalások egy meggyőzőbb és veszélyesebb változata, ha olyan rosszindulatú hasonmás weboldalra tévedünk, amely valódinak tűnik. Az ide vezető linkeket spam e-mailekben, hamis közösségi profilokon keresztül vagy fórum bejegyzésekben terjesztik.

Függetlenül attól, hogy ezek a weboldalak valós felületeket másolnak le vagy sem, céljuk hasonló: a személyes és pénzügyi adatok, bejelentkezési adatok, illetve egyéb érzékeny információk megszerzése, illetve kártékony szoftverek telepítése az áldozatok eszközeire.

Készítettek például egy olyan weboldalt, ami a labdarúgó-világbajnokság hivatalos weboldalának adja ki magát, ehhez valódi URL-t alkalmaztak, a https://www.qatar2022.qa/ címet utánozva, a különbség mindössze annyi, hogy a csalók a .pro-t használják a domain végén (angolul top-level domain, azaz legfelső szintű tartomány). A kiberbűnözők egy külön “portált” is létrehoztak, amelyen keresztül az emberek látszólag megvásárolhatják jegyeiket, először azonban személyes adatokat kérnek, amelyekkel visszaélhetnek vagy azonnal eladhatják más csalóknak.

Hamis jegyek

A közelmúltban többen is beszámoltak arról, hogy a “FIFA képviselői” tárgysorú e-mailben megkeresték őket, és ebben eladó jegyeket kínáltak számukra. A Redditen pedig felhasználók a hamis jegyeket árusító csalókkal folytatott üzenetváltásokat osztották meg.

Amennyiben szeretnénk jegyet vásárolni valamelyik mérkőzésre, jobb óvatosnak lennünk. A 2022-es katari tornára kizárólag digitálisan tudunk jegyet váltani, ez alól az egyetlen kivétel az utolsó pillanatban megvásárolt jegy, amelyhez csak személyesen, a katari fővárosban, Dohában található két kijelölt irodában lehet hozzájutni. A jegyek engedély nélküli viszonteladása Katarban tilos, a büntetések pedig súlyosak lehetnek. A belépők továbbértékesítésének és megvásárlásának egyetlen legális módja a FIFA hivatalos jegyértékesítési platformján keresztül lehetséges.

Egyéb módszerek az emberek átverésére

Nemrégiben megjelent egy FIFA Inu nevű kriptovaluta, amelyet rövid időn belül sokan átverésnek tituláltak, mivel értéke a folyamatos emelkedést követően hirtelen bezuhant. Az alapítók ezeket a vádakat visszautasították. A pénzünk befektetésekor azonban ajánlatos mindig óvatosnak lennünk. Előfordulhat, hogy a WhatsApp üzenetküldőn kapunk olyan üzenetet, amelyekben nyereményekkel, ajándékokkal hitegetnek hamis közösségi média profilok felhasználásával, de az üzenetek rosszindulatú hirdetéseket is tartalmazhatnak, amelyek átirányítanak egy csalók által működtetett weboldalra. Ezért jobb odafigyelni a gyanús hirdetésekre, kéretlen üzenetekre, nehogy bedőljünk az ilyen átveréseknek. Amint azt már más esetekben is láttuk, a csalók gyakran használják arra a nagyobb eseményeket, aktuális témákat, vészhelyzeteket, hogy ezekre hivatkozva építsék fel a csalásaikat, és világszerte tömeges mennyiségben küldjenek ki átveréssel kapcsolatos leveleket, üzeneteket.

 

A csalások, átverések elkerülhetők néhány egyszerű óvintézkedés megtételével. Ahogyan arra Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője is rámutatott, nem nyerhetünk a lottón, ha nem is játszottunk. Ha valaki ennek az ellenkezőjéről próbál meggyőzni minket, nagy valószínűséggel átverésről van szó. Fontos az is, hogy ne fizessünk előre azért, hogy valamilyen nyereményt megkapjunk. Amennyiben előleget kérnek tőlünk valamiért cserébe, csak a pénzünket akarják megszerezni.

Óvatosnak kell lenni az adathalász támadásokkal, vagyis ne kattintsunk e-mailekben vagy más üzenetekben található linkekre vagy mellékletekre, hacsak nem vagyunk biztosak abban, hogy azok nem jelentenek veszélyt. Különösen igaz ez akkor, ha kéretlen üzenetekről van szó, amelyek a személyes, illetve banki adatainkat kérik. Hasonlóképpen vigyázzunk a csaló weboldalakkal. A gyakori nyelvtani hibák, gyanús URL-címek, hiányzó vagy érvénytelen biztonsági tanúsítványok intő jelek lehetnek, főleg, ha az adott weboldal pénzt és/vagy személyes adatot kér tőlünk.

Sokszor és sokan elmondták már, hogy nem szabad kiadni a személyes adatainkat – azokat ugyanis csalásra használhatják fel vagy eladhatják a dark weben. Használjunk erős, egyedi jelszavakat, és kétfaktoros hitelesítést minden fontos fiókunk esetében, amely ezt lehetővé teszi. Különösen, ha a profil érzékeny adatokat tartalmaz. Ezzel csökkentjük annak az esélyét, hogy hackerek könnyedén feltörjék fiókjainkat. Használjunk megbízható, többrétegű biztonsági szoftvert, amely rendelkezik adathalászat elleni védelemmel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Népszerű színészekkel indul az új talkshow

Nyílt lapokkal címmel vadonatúj beszélgetős műsort tűz műsorára a Spektrum Home, amely a WMN és az Örkény Színház közös produkciójának televíziós partnere. A sorozat a színházi világnapon, március 27-én indul. A műsorban olyan elismert...

Még több szakember hagyhatja el az országot

Ma átlagosan 58 napot kell várni szakemberre Magyarországon. Egy éve még 138 nap volt a várakozási idő. Ha tovább csökken a kereslet, félő, hogy újra felerősödik a szakemberek kivándorlása. Pedig a munkadíjak már európai...

Rengeteget tévéznek a gyerekek

A gyerekek médiafogyasztása – és ezen belül a tévénézés – fontos szerepet tölt be a jövő generációjának formálásában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából 2022 őszén készült elemzésből kiderül: bár a tévé...

Hitelből fizetjük a villanyszámlát

Az európaiak 53 százalékát ösztönzi tudatosabb fogyasztásra a megugró infláció és az energiaválság, ugyanakkor egyötödük új adósságot generált az elmúlt hat hónapban – derült ki az EOS által végzett reprezentatív kutatásból. A kutatás adatai szerint...

Gyökeresen átalakulhat az elektromos autózás

Az elektromos autók piaca rendkívül gyorsan és egyre nagyobb lendülettel fejlődik. Míg az elsőgenerációs elektromos autók hatótávolsága 150 kilométer körül volt, a gyártók ma olyan járműveken dolgoznak, amelyek egyszerre akár 1000 kilométert is képesek...

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Élőben nézhetjük a leghosszabb motoros vb-t

A hétvégén elrajtol a sporttörténelem leghosszabb - és talán legizgalmasabb - gyorsaságimotoros-világbajnoksága. A MotoGP 2023-as idénye 21 versenyhétvégét ölel fel és most először sprintfutamokat is rendeznek. A Network4 csoport platformjai, az ARENA4 és a...

Nélkülözhetetlenek a digitális készségek a Z generáció szerint

A Z generáció (18-26 évesek) tisztában van a jövőbeli karrierjükhöz szükséges digitális készségek fejlesztésének fontosságával, háromnegyedük (76%) nélkülözhetetlennek tartja az új digitális készségek elsajátítását, és szándékában áll megszerezni ezeket – derült ki a Dell...

Együttműködik az Infostart.hu és az Adaptive Media

Partneri szerződést kötött az Infostart.hu és az Adaptive Media. Az együttműködés értelmében 2023. februárjától a sales house értékesíti az Infostart.hu hirdetési megoldásait. Az Inforadio.hu jogutódjaként 2018-ban indult Infostart.hu havi több mint 12 milliós oldalletöltésével mára...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Feltárja Budapest titkait az új podcastsorozat

A We Love Budapest több mint tíz éve tartó főváros iránti rajongása már egy ideje feszegeti a cikkek határait, ezért a csapat úgy döntött, egy új műfajban is kipróbálja magát, és podcastsorozatot készít kedvenc...

Népszerű színészekkel indul az új talkshow

Nyílt lapokkal címmel vadonatúj beszélgetős műsort tűz műsorára a Spektrum Home, amely a WMN és az Örkény Színház közös produkciójának televíziós partnere. A sorozat a színházi világnapon, március 27-én indul. A műsorban olyan elismert...

Még több szakember hagyhatja el az országot

Ma átlagosan 58 napot kell várni szakemberre Magyarországon. Egy éve még 138 nap volt a várakozási idő. Ha tovább csökken a kereslet, félő, hogy újra felerősödik a szakemberek kivándorlása. Pedig a munkadíjak már európai...

Rengeteget tévéznek a gyerekek

A gyerekek médiafogyasztása – és ezen belül a tévénézés – fontos szerepet tölt be a jövő generációjának formálásában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából 2022 őszén készült elemzésből kiderül: bár a tévé...

Hitelből fizetjük a villanyszámlát

Az európaiak 53 százalékát ösztönzi tudatosabb fogyasztásra a megugró infláció és az energiaválság, ugyanakkor egyötödük új adósságot generált az elmúlt hat hónapban – derült ki az EOS által végzett reprezentatív kutatásból. A kutatás adatai szerint...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....