Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.
Valódi hatása van az újságnak
UJ Péter, 444.hu, főszerkesztő
Szerencsére több olyan cikkünk is volt, ami hatással volt a közéletre és persze az olvasókra, de az kétségtelen, hogy a kegyelmi ügyet kirobbantó, viszonylag ártatlannak tűnő hír érte el a legnagyobb hatást. Természetesen a tavaszi eseménysorozat, a kegyelmi úgy kiváltotta közéleti felpezsdülés jelentősen megemelte az előfizetőink számat is, és nyilván nekünk anyagilag ez a legfontosabb eredmény.
A legerősebb bevetéli lábunk az előfizetés, ez körülbelül a teljes bevételünk fele, a hirdetés pedig a harmada, és vannak még intézményi támogatások, projektek (ez nagyjából a hatoda a bevételnek), illetve egyéb bevetélek (print, rendezvények, egyéni támogatások stb., de ez aprópénz). A modellünk sikere – és a fent is bemutatott összefüggés az árbevétel és a tartalom között – azt mutatja, hogy van igény a minőségi, tényfeltáró újságírásra itthon. Sőt, a magyar politikai berendezkedés specialitásai miatt érezhetően egyre nagyobb az igény rá.
Sokan azt gondolták a kegyelmi ügy előtt, hogy nincs már valódi hatása az újságnak, aztán gyorsan kiderült, hogy nagyon is van. Volt eddig is, csak a rendszer jellege miatt a hatás sokszor nem volt nyilvánvaló a közönségnek. Azt nem állítom, hogy az oknyomozó vagy általában a rendes, szakmai szabályokat követő közéleti újságírás fenntartása nem igényel extra erőfeszítést ebben a rendszerben, illetve az ismert médiakörnyezetben, ahol az emberek figyelméért egymillióféle tartalom, adott esetben rengeteg mindenféle felelősség vagy éppen „tisztességes szándék” nélkül gyártott tartalom versenyez, de úgy tűnik, hogy ez még működik, üzletileg is fenntartható, tehát csináljuk, mert mindenkinek jobb, ha csináljuk. Nekünk is, az olvasóknak is.
Ami a jövő évet illeti, mindig ugyanaz a feladat. Jobb sztorik, erősebb sztorik, több előfizető, erősödni, ahol kell, amire éppen jut erőforrás.
Nincs hiányérzetem
D. TÓTH Kriszta, WMN, alapító, kreatívigazgató
Kreatívigazgatóként elsősorban az írott és audiovizuális tartalom- és formátumfejlesztés, valamint az alkotói csapat tehetséggondozása lesz a feladatom, emellett folytatom a tartalomgyártást is. Októbertől operatív igazgatóként dolgozik nálunk egy kiváló szakember, aki a napi menedzsmentfeladatokat és az üzletfejlesztést átvette tőlem, így én mostantól arra koncentrálhatok, amihez a legjobban értek.
Az idén leforgattuk az Elviszlek magammal 300. epizódját, a műsor elmúlt tíz éve alatt ott ült mellettem az autóban a magyar kulturális, tudományos és sportélet színe-java, valamint számos izgalmas, kiváló civil. Eddig három alkalommal nyerte el a legjobb talkshow-nak járó elismerést a tévékritikusoktól. Sőt, a WMN első nemzetközi produkciójaként az idén novemberben elindult az Elviszlek magammal cseh adaptációja a kinti Spektrum Home csatornán, amelyet mi gyártunk, és az AMC-vel további műsorokat tervezünk nemzetközi téren. Mit mondhatnék? Nincs hiányérzetem.
A Ki vele! számunkra két szempontból is nagyon fontos lehetőség. Egyrészt alkalmat ad arra, hogy olyan fontos, a mainstream televíziózásban kevésbé jelenlévő társadalmi témákat vigyünk képernyőre, amelyekkel a WMN-en foglalkozunk, miközben megmutatjuk, hogy nem muszáj mindenben egyetérteni, lehet és kell is kulturáltan vitázni. Másrészt a WMN csapatából több alkotónkat is megismerhetik a tévénézők, élükön két műsorvezetőnkkel.
A WMN 2025. március 8-án tízéves lesz. Egy otthonról indított egyszemélyes kezdeményezésből 25 fős médiavállalattá nőtte ki magát, miközben megőrizte a függetlenségét ezen az egyáltalán nem könnyű magyar médiapiacon. Hét különböző területen fejlesztünk és készítünk tartalmakat, egy igazi közösség lett körülöttünk. A tizedik jubileumi évünkben több komoly és izgalmas projektünk is lesz, a legközelebbi ezek közül az eddigi legnagyobb rendezvényünk: egy egész napos és estés WMN Fesztivál a Millenárison, március 8-án. A többi legyen meglepetés.
Egyedi kínálat
STARCZ Ákos, Indamedia, igazgatósági tag / Index.hu, vezérigazgató, Libri-Bookline, az igazgatóság elnöke
A hazai streamingszolgáltatások leginkább televíziós produkciókhoz köthetők, lapkiadó nem fogott még bele ilyen volumenű vállalkozásba, és a szerteágazó portfóliónknak hála, egy teljesen egyedi videós kínálatot tudunk nyújtani. Az IndaPlayen több ezer prémiumminőségű, saját gyártású videó pörög, a napi tájékozódást segítő híranyagoktól az élő tudósításokon keresztül a szórakoztató tartalmakig, podcastbeszélgetésekig. Ezek már most, röviddel az indulást követően naponta több százezres nézettségnek örvendenek. Szerencsére a hirdetésvásárlók is igen gyorsan lecsaptak erre a lehetőségre, így meglátásaink szerint a szolgáltatás jövőre már fenn tudja tartani önmagát.
Az Árulók – Titkok a kastélyból egy különleges kísérlet, egy pilot volt arra, hogy mi történik, ha egy erős olvasottságú programajánló portál biztosítja a háttérműsort egy kereskedelmi televízió népszerű produkciójához. A kísérőadásokat több mint 800 ezren nézték meg – ez a szám meghaladta az előzetes várakozásokat, és kiváló visszaigazolás arra, hogy érdemes további koprodukciókban gondolkodni, így nyitottan állunk ezek elé a jövőben.
Az IndaPress az első évében nyolc, az idén kilenc könyvet hozott ki, a forgalom pedig meghaladja a 100 milliós szintet. Jövőre mennyiségi bővítést tervezünk. Frissebb üzletágunk, az IndaEvents rendezvényszervezés az idei év nagy újdonsága volt. Összességé ben közel 20 eseményt vezényeltünk le az idén, és körülbelül duplaennyit tervezünk jövőre.
Jövőre elsődleges feladatunk az Indamedia-kiadványok színvonalának és olvasottságának megőrzése, a kivívott pozíciók megerősítése, megtartása. Fontos, hogy Az Év Irodája Kft. akvizícióját követően annak csapatát és projektjeit az Indamedia működésébe illesszük. Készülünk jó pár új rendezvényformátummal, emellett tartalmi, technológiai fejlesztések terén is további befektetések, akvizíciók várnak ránk.
Bátran kommunikálni
FORGÁCS Mariann, Be Social Kft., ügyvezető / Online Marketing Akadémia Kft., szakmai vezető / Skillbot AI Kft., kreatívigazgató
Sajnos még mindig nem elég bátrak a márkák a közösségi médiában. Kerülik a határozottabb jelenlétet, a valami mellé állást és az innovatívabb megoldásokat. Néhány kivételtől eltekintve a többség leginkább a biztonsági zónában marad, a lehető legkisebb rizikót vállalva, és ezzel a kreativitást is minimalizálva. A hazai brandeknek talán leginkább a párbeszéd kialakításában kellene fejlődniük, hiszen ez a social media lényege. Ha csak hirdetési felületként tekintenek ezekre a platformokra, és egyirányú kommunikációt folytatnak, úgy kis eséllyel lesz elköteleződés a márka iránt, emellett a célcsoportjukkal sem tudnak kommunikálni. Tudom, hogy ez egy erőforrásigényesebb út, de el kell fogadnunk, hogy az emberek nem akkor fognak egy márkához kötődni, ha végtelennek tűnő büdzsével unalomig ismétlik a promócióikat.
Talán az egyik legemlékezetesebb idei siker, hogy olyan iparágban és ügyféllel is sikerült aktív social media jelenlétet felépíteni, ahol igazán hosszú előkészítés, tervezés, jogi egyeztetés miatt ez néha esélytelennek tűnt. A kitartó munka viszont meghozta a gyümölcsét, és a partnerünk ma már több közösségimédia-platformon is eredményesen kommunikál a célcsoportjával.
Szerintem a közösségi média alapvető működéséből erednek a legnagyobb veszélyek. Az információ gyors terjedése, az emberek összekapcsolódása, sokszor a tényellenőrzés hiánya, a néha szórakoztatónak álcázott manipulatív tartalmak terjedése és az eltörléskultúra.
A következő év legfontosabb feladata számomra a cégeink láthatóságának biztosítása, valamint az új üzleti lehetőségek felkutatása mellett a BeSocial, az Onlien Marketing Akadémia és a Skillbot AI szinergiáinak még alaposabb kidolgozása és fejlesztése lesz. Szeretnénk az edukációt összekötni a mesterséges intelligencia használatával, ami megfelelő közösségimédia-támogatással teljesedhet ki igazán.
Kalocsai Magdolna