Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el Szalkai Réka. A Mastercard marketingigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogy milyen kihívásokra számít a piacon és elárulta azt is, hogy szerinte hogyan tudja támogatni a Marketing Summit a hazai szakembereket.
- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Marketing around the world”. Hogyan látod mennyire változik a marketing szerepe a világban és Magyarország vezető márkáinál?
- Úgy látom, hogy a fogyasztók minden eddiginél érzékenyebbek arra, hogy egy brand, amivel kapcsolatban vannak, milyen üzenetekkel, célokkal és felelősségvállalással van jelen a világban. A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma, és azok a cégek tudnak előrébb lépni, akik nem csak jól tudnak rezonálni a világ változásaira, de akár elsőként állnak bele és visznek olyan ügyeket, amelyeket addig senki nem mert, de nagyobb tömegek látens igényeire ad választ.
- A csúcstalálkozó kiemelten foglalkozik majd a jövőbe mutató üzleti és szakmai trendekkel, digitális és technológiai megoldásokkal is. Melyek ezek közül szerinted a legfontosabbak?
- A digitalizációt és technológiát tekintve mindenképp fontos a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek kiaknázása, hiszen óriási a „buzz” e körül, gondoljunk csak a ChatGPT körüli felhajtásra. De a marketingnek és a marketingmegoldásoknak is fontos szerepe van abban, hogy segítsen eligazodni a fogyasztóknak abban, hogy megtalálják a helyüket ebben az új világban. Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van.
- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?
- Egyrészt számunkra nagyon fontos, hogy legyenek olyan rendezvények, ahol plasztikusan megjelenik a „marketing ereje” olyan előadásokon, innovációkon és best practice-eken keresztül, amikből mindannyian tanulunk. Emellett – mivel jelen van a szakma apraja-nagyja - a networking és tapasztalatcsere lehetősége adott, és fontos célközönséghez jut el a Mastercard brand.
- Mennyiben támogathatja a mintegy 1000 fő részvételével megrendezésre kerülő Summit a marketingszakembereket, üzleti döntéshozókat abban, hogy felkészülhessenek a következő időszak kihívásaira?
- Az íróasztalunknál az excel táblákkal zsonglőrködve sokszor érezhetjük úgy, hogy egyedül vagyunk a kihívásokkal szemben. A Summit nagyon jól megmutatja azt, hogy ez nem így van. A kihívások ugyan sokszor márka specifikusak, de a gondolkodásmódok, attitűdök sokszínűsége, ami megjelenik a rendezvényen, mindannyiunkat inspirál abban, ahogy a napi munkánkat végezzük.
- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Ha a gazdasági makrofolyamatokat nézzük, nagyon nehéz évek előtt állunk és minden marketinges tudja, hogy ez először az ő büdzséjét érintheti majd. Ezekben az időszakokban mindig fontos azoknak az új kommunikációs eszközöknek a megtalálása akár marketingben, akár PR-ben, akár más területen, amivel költséghatékony módon tudjuk átvinni a fontos üzeneteket akár küldő, akár belső kommunikációban.
- Nem lesz könnyű év az idei a gazdasági helyzetet tekintve és 2024 sem ígérkezik egyszerűnek. A ti cégetek számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?
- Ahogy az előbb is említettem, nekünk mindig az a feladatunk, hogy a büdzsénk változásaitól függetlenül hatékonyak maradhassunk. De nagyon fontos az is, hogy egy vezető márkaként tudjunk saját magunkon túl is látni és felkarolni olyan ügyeket, amelyek a társadalom legsebezhetőbb rétegeit érintik. Ez önmagában is fontos, de amikor válság van, szerintem minden ember hajlamos jobban a saját gondjaira fókuszálni, miközben nagyon sok erőt meríthetünk, ha megpróbálunk kifelé is tekinteni mind egyéni mind vállalati szinten.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Szerintem ebben mindig is volt felelősségünk, de ennek nagy lökést adott a közösségi média, első sorban a LinkedIn használata, ahol napi szinten látjuk egymást és lát minket is a teljes szakma. A Summit egy nagyon jó lehetőség arra, hogy akár az ott megkezdett párbeszédet személyesen és személyesebben is folytassuk, vagy akár új témákat nyissunk, aminek aztán lehet ott a folytatása.
- Idén első alkalommal a csúcstalálkozó estéjén egy nagyszabású gála keretében mutatják be a TOP 50 Marketingvezető és a Signature40 rangsorokat, illetve díjazzák a szervezők a listán szereplőket. Véleményed szerint mi a jelentősége ezeknek a díjaknak?
- Saját tapasztalatom az, hogy napi szinten követik egymást a különböző kampányok, projektek és sokszor kis se fújtuk magunkat az egyik végén, már bele is vágunk a következőbe. Ezeknek a ranglistáknak a jelentősége éppen az, hogy segít a megállásban és egy külső visszacsatolást ad a munkánk eredményéről. A helyezéstől függetlenül bárki, aki ezeken szerepel, tudja, hogy észreveszik, hogy emberileg és szakmailag is fontos, és hogy hatással van a hazai trendek alakulásában. Ez tehát egyrészt egy elismerés, de ugyanakkor felelősség is.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Egyrészt azért, mert fontos kiszakadni a saját napi közegünkből, mert ez önmagából ad egyfajta új lendületet. Másrészt azért, mert sok olyan emberrel találkozhatunk, beszélgethetünk, akikkel ezt a telített naptárak világában nagyon nehezen tehetjük meg. Harmadrészt azért, mert nagyon sokat tanulhatunk, abból, hogy az egyes kommunikációs feladatokat hányféleképpen lehet megközelíteni, ami a saját márkánk építésében és fejlesztésében is nagyon inspiráló.