A vállalati döntések befolyásolásával tehetünk igazán sokat marketingesként a szervezetek fenntarthatóbb működése érdekében – véli van der Wildt Nikolett. A Szentkirályi Magyarország Kft. marketingigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt a fenntarthatóság kapcsán a vékony határvonalról a valódi tettek és a „green washing” között és elárulta azt is, hogy a sikersztorik mellett szívesen meghallgatná néhány kudarc történetét is, mert azokból is rengeteget lehet tanulni.
- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Hiszünk a marketing erejében”. Te miért hiszel benne?
- Mi, marketingesek történeteket mesélünk. Minden egyes márka mögött egy olyan történet áll, amely jól felépített munka eredménye, a mi munkánké. Amíg ezek a történetek itt vannak velünk és nem névtelen, színtelen egyenárucikkeket és szolgáltatásokat vásárolunk, addig kimondhatjuk, hogy a marketing működik és egészen addig lesz ereje, amíg a fogyasztói társadalom - amit sokszor temettek már el, de eddig mindent túlélt – továbbra is működik.
- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?
- Harmadik éve támogatjuk a rendezvényt, ez a szakma csúcstalálkozója, nem kérdés, hogy hazánk egyik vezető élelmiszeripari vállalataként mi is jelen vagyunk. Sikeres magyar márkák tulajdonosaként pedig kiemelten fontosnak tartjuk, hogy hozzájáruljunk a hazai szakembergárda képzéséhez, információcseréjéhez.
- Milyen hatása, eredménye lehet egy ilyen eseménynek?
- Egy ilyen eseményen számos új kapcsolat alakul, egyedi, inspiráló ötletek születnek, amelyek még sokáig hatással vannak a szakemberek munkájára.
- Véleményed szerint melyek most a „legforróbb” témák a marketingszakmában itthon?
- Évek óta slágertéma a fenntarthatóság, ami azért különösen érdekes, mert a mi szakmánk alapvetően a fogyasztói társadalomra épít, a fenntarthatóság pedig pont emellé állít kérdőjeleket. Másrészt viszont a fenntarthatóság igen jó történet is egyben, és nagyon vékony a határvonal a valódi tettek és a ”green washing” között. Ez még hosszú évekig forró téma lesz, pont emiatt a kettősség miatt.
- Mik azok a kihívások, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Vannak területek, ahol még fejlődhetünk, az egyik ilyen az e-kereskedelem, amelyre mindenképpen érdemes nagyobb figyelmet fordítani a jövőben.
- A Szentkirályi számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?
- Számunkra jelenleg a növekvő input árak jelentik a legnagyobb kihívást, ennek kezelésében pedig az egész vállalat részt vesz. A vezetők két nehéz feladattal is szembesülnek: nem csupán a saját területükön elszállt költségek kezelése, de az áremelések levezénylése is rájuk hárul. A marketing nálunk tevékenyen részt vesz az üzleti döntésekben, így az energiáimat sokkal inkább a top line eredmények kötik le, és feltehetően jövőre fogok szembesülni a saját területünket érintő inflációval.
- Miben járulhat hozzá a marketing és a kommunikáció a szervezetek fenntarthatóságához, illetve ügyvezérelt működéséhez?
- Marketingesként a vállalati döntések befolyásolásával tehetünk igazán sokat a szervezetek fenntarthatóbb működéséért. Minden szervezeti egységnek más prioritásai vannak, a fenntarthatóságnak pedig a marketingesek listáján a helye! Ezen kívül edukálnunk kell a fogyasztókat, méghozzá önös érdekektől mentesen, korrekten. A fenntarthatóság nem kétbites téma, hanem nagyon komplex, soktényezős kérdés, amelynek megértéséhez idő és energia szükséges.
- Mi a Szentkirályi Magyarország kiemelt fenntarthatósági fókusza?
- Mi egy olyan iparágban dolgozunk, ahol folyamatos támadások érnek minket az általunk gyártott PET-palackok miatt. Bűnbakok lettünk, miközben nagyon sokat teszünk a fenntarthatóbb működésért azzal, hogy élen járunk körforgásos gazdálkodásban, és erre ösztönözzük partnereinket és a fogyasztókat is.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- A Marketing Summit témái szakmai irányvonalat adnak, a rendezvényen minden vállalat és szakember a legkiemelkedőbb, legújítóbb, legsikeresebb területet igyekszik bemutatni. Erre számos példát láthattunk már, ám kifejezetten hasznosnak tartanám, ha egyre több cég bevállalná, hogy a kudarcokról is beszél. Hosszú távon ebből is rengeteget lehet tanulni, akár többet is, mint a csillogó sikerekből.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy bármely más területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- A Marketing Summit remek alkalom arra, hogy egy nap alatt képbe kerüljünk, hol is tart a szakma, illetve jó lehetőséget kínál a kapcsolatépítésre.
A Marketing Summit-et idén szeptember 15-én rendezik meg, a helyszín a Várkert Bazár lesz. További részletek az eseményről itt érhetők el.