- Hirdetés -

A fiatalok is szoronganak a pénzügyeik miatt

|

Váratlan kiadások, betegség miatti bevételkiesés, tartozások – a pénzügyeink, a pénzügyi biztonságunk miatti szorongás gyakori. Megesik, hogy nem úgy jöttünk ki a hónapból, ahogy azt elterveztük. A pénzügyi szorongás egy társadalmi szintű probléma, melynek a fiatal felnőttek hatványozottan ki vannak téve, holott a K&H ifjúsági indexe szerint pénzügyi tudatosságuk folyamatosan javul. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői pszichológussal beszélgettek a fiatalok pénzügyi szorongásainak okairól és arról, hogy ez a pénzügyi tudás megszerzésével hogyan csökkenthető.

Az ember és pénz kapcsolatát számos tudományterületet vette már górcső alá. Egy közgazdászok által végzett kutatásnak a célja az volt, hogy a fiatal felnőtt korosztály (18-34 éves) pénzügyi kultúráját feltérképezze. Három szempontrendszer mentén összegezték az eddigi kutatások eredményeit és állították fel saját keretrendszerüket: pénzügyi tudás, magatartás és attitűd. Kutatásukban három halmaz rajzolódott ki: az óvatos megfontoltak, az elégedett kockáztatók és az aggódó költekezők. A legutóbbi csoportot, vagyis az aggódó költekezők csoportját a szerzők, a pénzügyi sérülékenység fogalmával kötötték össze. Ez alapján a felhasznált adataik a fiatal felnőttek egynegyedét érintette a kutatás évében. Ugyancsak aggasztó eredménye lett a Finra Investor Education Foundation felmérésének, mely során az amerikai fiatalok 63 százaléka számolt be nagymértékű stresszről, ha a pénzügyeire gondol.

A pénzügyi sérülékenység és a pénzügyeinkhez köthető szorongás társadalmi szintű probléma, mely hatványozottan érinti a 18-34 éves korosztályt. Ugyan a függetlenedéssel járó financiális szorongásokat megfelelő tudásátadással csökkenteni lehet, ehhez azonban rendszerszintű erőfeszítéseket kell tennünk. Nagyon fontos, hogy a gyerekek akár már általános iskolában is betekintést nyerjenek a pénzügyek világába. Nem szabad megállni a kamatos kamat számításánál, hiszen kevés annak az esélye, hogy a hétköznapok döntéshozatalainál ez önmagában segítségünkre lenne. „A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezésével amellett köteleződtünk el, hogy megismertessük a gyerekeket az alapvető pénzügyi fogalmakkal, játékos módon vezessük rá őket a tudatosságra, melyre élesben először éppen függetlenedésük éveiben lesz szükségük” – mondta Horváth Magyary Nóra, a vetélkedő zsűrielnöke.

„Ha valaki motivált a függetlenedésre, de azt érzi, hogy ez nagyon kis eséllyel következhet be – mondjuk azért, mert valószínűtlennek tűnik az, hogy anyagilag önállóvá váljék, – az erős szorongást élhet át. Kisebb lehet ez a szorongás, ha kevésbé motivált a függetlenedésre vagy kevésbé látja bizonytalannak a megvalósíthatóságot, illetve, ha nagyobb saját kontrollt érez a helyzet alakítására vonatkozóan” – mondta el a vetélkedő szervezőinek Ivánovics Petra, pszichológus. A függetlenedéshez való viszony több tényezőből áll. A családban jelen lévő megélhetéssel, takarékossággal kapcsolatos szorongások átadódhatnak a generációk között, melyeket a társadalmi szinten tapasztalt negatív impulzusok elmélyíthetnek.

A függetlenedéssel járó szorongás annak ellenére jelen van, hogy ma a fiatalok egyre tudatosabbak, így pénzügyeikhez is egyre többen nyúlnak hozzáértéssel. A K&H ifjúsági indexének 2019. harmadik negyedéves adatai szerint egyre többen tesznek félre – a 19-29 éves férfiak 65, míg a nők 42 százaléka rendelkezik megtakarítással. A felmérés szerint a megtakarítási viselkedések nagyon különbözőek: a leginkább tudatos megtakarítási viselkedés 27 százalékra jellemző, ők már hónap elején félreteszik a kívánt összeget. A hónap végén megmaradt pénzt 23 százalék teszi el, 32 százalék csak alkalmanként takarít meg. Mindössze 18 százalékra tehető azoknak az aránya, akik egyáltalán nem tesznek félre. A függetlenedési szándékot a takarékoskodás célja is jól mutatja: a megtakarító fiatalok fele lakáscéllal tesz félre.

A megtakarítások átlagos összege 418 ezer forint körül alakult 2019 harmadik negyedévében – a 19-25 évesek körében mért átlag 220 ezer forint, ami a 26-29 éves korosztályban már 800 ezer forintra nő.

Tudatosságunk szintje döntő tényező lehet problémáink megoldásában: behunyjuk a szemünket vagy tájékozódunk és alternatívákat keresünk? A pszichológus szerint abban, hogy melyik utat választjuk hangsúlyos szerepe lehet az egyént körbe vevő környezetnek, a rendelkezésre álló lehetőségeknek és a visszajelzéseknek is, valamint az egyén képességeinek.

A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő tizedik éve hívja fel a figyelmet a gyerekek pénzügyi edukációjának fontosságára, együttműködésre sarkallva az oktatási intézményeket és a szülőket egyaránt. A pénzügyi tudatosság nem merül ki az anyagi stabilitásban és nem is az anyagi javak halmozására való lehetőséget jelenti: a legfontosabb, amit nyújt az a biztonság érzése.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...