Idén már augusztus elsején elértük a túlfogyasztás világnapját, ami azt jelenti, hogy egyre gyorsabban éljük fel a Föld egy évre jutó erőforrásait. Ennek fényében növekvő jelentőséggel bírnak a környezettudatos, fenntartható vásárlási döntések. A témával kapcsolatban a Jófogás online felmérést végzett felhasználói körében, amelyből többek között az is kiderült, hogy a vásárlók szerint a használt termékek minősége, tartóssága vetekszik az újonnan gyártottakéval. Ráadásul a másodkézből beszerzett termékek a környezetvédelem mellett a pénztárcánkra is kedvező hatással vannak: a válaszadók közel fele ugyanis féláron jut hozzá ugyanazokhoz a termékekhez, mint újonnan.
Idén a tavalyi évhez képest egy nappal korábban, augusztus elsején jött el a túlfogyasztás világnapja. Ez azt jelenti, hogy a világ fogyasztói idén mindössze hét hónap alatt feléltek annyi erőforrást, amennyit a Föld 12 hónap alatt képes fenntarthatóan biztosítani.
Az új termékek gyártásának, legyen szó akár divatcikkekről vagy elektronikai termékekről, jelentős karbonlábnyoma van, a recommerce, vagyis a már meglévő termékek továbbértékesítése jelentős szerepet játszik e hatás csökkentésében. A túlfogyasztás világnapja alkalmából a Jófogás online felmérést készített a felhasználók körében: a közel ötezer válaszból kiderült, hogyan viszonyulnak a magyarok a használt termékekhez és hogyan járulnak hozzá egy fenntarthatóbb jövőhöz.
A használt akár még tartósabb is az újnál
A felhasználói visszajelzések arra mutatnak rá, hogy az új nem feltétlenül egyenlő a jobb minőséggel. A használt darabok már kiállták az idő próbáját, így nagyobb valószínűséggel maradnak tartósak hosszabb ideig. Ezt bizonyítja, hogy a felmérésben megkérdezettek 82 százaléka gondolja azt, hogy a használt termékek ugyanolyan vagy akár jobb minőségűek is lehetnek, mint az újonnan vásároltak. Ennek köszönhetően a felhasználók hosszabb ideig tudják kihasználni ezeket a termékeket: minden második válaszadó azt mondta, hogy a Jófogáson másodkézből beszerzett termékeket hosszútávon is használja. Az is kiderült, hogy az így válaszolók legnagyobb része műszaki cikkeket, elektronikai termékeket vásárol.
Nemcsak környezetbarát, hanem pénztárcabarát is
A használt termékek vásárlásának elsőszámú motivációja a költséghatékonyság: a válaszadók 58 százaléka elsősorban azért választ ilyen termékeket, mert jobban jön ki anyagilag. A visszajelzések szerint az újonnan beszerzett termékekhez képest a válaszadók közel fele 30-40 százalékot spórol, míg 40 százalékuk maximum félárat fizet, vagy még kedvezőbben jut hozzá ugyanazokhoz a termékekhez.
A válaszadók negyede azért vásárol használt termékeket, mert így egyedi, ritka darabokra, vintage kincsekre bukkanhat. Tízből egy megkérdezettnek a környezetvédelem az első számú motivációja. Ezt a Z generáció emelte ki legnagyobb arányban, míg a 35-50 éves korosztály az anyagi előnyöket tartja fontosabbnak.
Túlfogyasztás? Az micsoda?
Ennek fényében meglepő, hogy a megkérdezettek között a leginkább környezettudatosnak tartott Z generáció 60 százaléka nem ismeri a túlfogyasztás napját, és míg a 35 év felettiek nagyobb arányban tudnak róla, az összes válaszadónak közel fele számára ismeretlen ez a világnap. A válaszadók háromnegyede meglehetősen tudatos vásárlónak tartja magát, míg 33 százalékuk teljes mértékben meg van erről győződve. Öt emberből három aggódik közepesen vagy annál jobban a túlfogyasztás környezeti hatásai miatt, mint a klímaváltozás, a műanyagszennyezés és a természetes élőhelyek pusztulása.
Arra a kérdésre, hogy hogyan próbálják csökkenteni ökológiai lábnyomukat, a Jófogáson vásárlók 60 százaléka jelölte meg a szelektív hulladékgyűjtést. 40 százalék kevesebb új terméket vásárol, míg 37 százalék újra is hasznosít. Továbbá, minden második válaszadó tervezi, hogy a jövőben még kevesebb új, és több használt terméket vásárol.
A magyarok eredménye rosszabb az átlagnál
Magyarországra a világátlagnál jóval korábban érkezett el a túlfogyasztás napja: ha mindenki úgy fogyasztana, mint mi, akkor már május 25-én feléltük volna a Föld erőforrásait. Ez a dátum egyébként romlást mutat, ugyanis idén öt nappal korábbra esett a magyar túlfogyasztás napja tavalyhoz képest.
“A használt termékek választása nemcsak pénztárcabarát megoldás, hanem jelentős környezeti előnyökkel is jár, hiszen hozzájárul az új termékek előállításával keletkező szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez, a szállítással és csomagolással járó terhelésről nem is beszélve. Ezek a tudatos döntések elengedhetetlenek ahhoz, hogy késleltessük a túlfogyasztás napját és megóvjuk bolygónkat a jövő generációi számára. Ezért a Jófogás missziója, hogy egy olyan hazai platformot biztosítson, ahol a kereslet és a kínálat egymásra talál a fenntartható jövő érdekében “- mondta Takács Borbála, a Jófogás marketing- és kommunikációs igazgatója.