- Hirdetés -

A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

|

- Hirdetés -

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. A csomagok többsége házhoz szállítással érkezett, a webáruház által jelzett határidőn belül. Tavaly csupán a 18-79 évesek 8 százaléka utazott fizetős szálláshelyre az ünnepi időszakban, de általánosságban is jellemző, hogy inkább otthon, esetleg rokonoknál töltik az ünnepeket. A karácsonyi időszakban a távol élő rokonokkal való kapcsolattartás elsődleges eszköze a mobiltelefon, de a fiatalok körében már a chat alkalmazások a legnépszerűbbek. A szilvesztert legtöbben otthonukban töltötték, az ilyenkor szokásos tűzijátékozásról pedig megoszlanak a vélemények: legtöbben szeretik, sokan semlegesen állnak hozzá, az ellenzők pedig legnagyobb részben azért utasítják el, mert megijeszti az állatokat.

A 18-79 éves magyarok több mint fele (56%) november-december környékén vásárolta meg a tavalyi karácsonyi ajándékokat. Legkevésbé a fiatalokra (18-29 évesek) jellemző, hogy akár év közben folyamatosan vásárolnának és félretennék azokat karácsonyra, míg a 60 év felettiek között vannak legtöbben, akik egyáltalán nem is vettek karácsonyi ajándékot 2021-ben.

A meglepetések beszerzését illetően az ajándékozók csaknem harmada (30%) inkább, vagy teljesen online rendelt, míg kétötöde (39%) inkább vagy teljesen üzletekben intézte a vásárlást. További harmaduk (31%) a termékek nagyjából felét üzletben vette, míg másik felét online rendelte. A férfiak, illetve a 30 év alattiak körében átlag feletti arányban vannak azok, akik mindent online rendeltek.

Karácsonykor a hazai webáruházakat részesítettük előnyben

Érdekes, hogy bár korábbi felmérésünk alapján a felnőttek kétötöde (43%) vásárol külföldi webáruházból (is), az ünnepi időszakot inkább a hazai online kereskedők tudták kihasználni: a külföldről való rendelés összességében nem volt jellemző a karácsonyi ajándékok beszerzésekor, tízből kilenc online vásárló inkább magyar webáruházat választott (90%). Átvételi módként a rendelők több mint háromnegyede (77%) választotta a házhoz szállítást legalább egy csomag esetében. A boltban, telephelyen vagy irodában való személyes átvétel különösen a budapestiekre volt jellemző (43%).

Az online rendelők bő háromnegyede (77%) nem tapasztalt késést a csomagok kézbesítésében, minden rendelt ajándéka a webáruház által ígért kiszállítási időn belül érkezett meg. Ötödük (19%) viszont azt jelezte, hogy volt olyan csomag, ami valamennyit késett, a külföldről (is) rendelők átlag feletti arányban tapasztalták ezt. Csupán a rendelők 4 százaléka panaszkodott késésre több csomag esetében is.

Mire költünk az ünnepek során?

A férfiak valamivel költekezőbbek az ajándékok tekintetében. Csaknem harmaduk (32%) 50.000 forintnál is többet költött ajándékokra a 2021-es karácsonyi időszakban, míg a nőknek csak kevesebb mint negyede (23%) költött ilyen összegben. A karácsonyi-szilveszteri dekorációt nem vitték túlzásba a magyar felnőttek. Bő kétötödük (42%) egyáltalán nem költött ilyesmire, további harmaduk (33%) pedig legfeljebb 5.000 forintot szánt a díszítésre. A tűzijáték még kevésbé volt jellemző, a 18-79 évesek döntő többsége (84%) egyáltalán nem vásárolt ilyesmit. A legfiatalabb korosztályban, illetve a dél-alföldi régióba tartozók között vannak legtöbben, akik viszont akár 25-50.000 forintot is szántak erre a látványosságra.

Kapcsolattartás az ünnepek alatt

A 18-79 éves magyarok többsége (69%) mobiltelefonon tartja a kapcsolatot az ünnepi időszakban a tőle távol élő vagy épp távol lévő rokonokkal, ismerősökkel. Szintén több mint felük (53%) választja a különböző chat felületeket – például a Messengert vagy a Vibert – erre a célra, a fiatalok esetében pedig ez az arány eléri a kétharmadot (66%). Ezzel körükben ezek a felületek a legnépszerűbbek. A felnőtt lakosság közel kétötöde (37%) él az internetes telefonálás / videóhívás lehetőségével.

Utazás az ünnepi időszakban

A felnőtt magyarok döntő többsége (92%) nem utazott az ünnepi időszak alatt – 2021. december 20. és 2022. január 2. között – fizetős szálláshelyre, de aki mégis, az elsősorban belföldi célpontot választott. A nem utazók elsődleges indoka, hogy általában sem szoktak ebben az időszakban fizetős szálláshelyre menni (62%), inkább otthon, esetleg családtagoknál töltik az ünnepeket, míg további szűk ötöde anyagi megfontolásból maradt most otthon (18%). Aki igénybe vett fizetős szálláshelyet, az többnyire párjával (62%) és/vagy közvetlen családtagjaival (42%) utazott és 2-4 éjszakát töltött el a szálláson.

Az általános utazási szokásokat a többségnél (66%) nem befolyásolta a járványhelyzet, azonban a felnőttek közel negyede (23%) ezért nem látogatta most meg barátait, rokonait, míg hatoduk (16%) a fizetős szálláshelyre való utazásról tett le (részben) a vírusra hivatkozva.

Szilveszter elsősorban otthon

A szilvesztert a felnőttek többsége (77%) saját otthonában töltötte, közel ötödük (18%) barát vagy ismerős otthonában; a rendezvényen, szórakozóhelyen, szállodában történő ünneplés kevéssé volt jellemző. Társaságnak legtöbben a párjukat (47%) és/vagy közvetlen családtagokat (41%) választottak, míg ötödük barátokkal (19%), nyolcaduk pedig egyedül (12%) töltötte a szilvesztert.

A szilveszterhez kapcsolódó tűzijátékot a felnőttek bő kétötöde (44%) szereti, ötöde (22%) semlegesen ítéli meg, míg harmada (34%) kifejezetten ellenzi. Az ellenzők legfőbb indoka (86%), hogy a tűzijáték megijeszti az állatokat, a háziállattal rendelkezők szinte mindegyike jelölte ezt a válaszlehetőséget, de még a háziállattal nem rendelkezők körében is ez számít elsődleges problémának. Emellett az ellenzők kétharmada (65%) veszélyesnek (is) tartja a tűzijátékozást, bő háromötöde (62%) szerint pedig egyszerűen felesleges dolog. Minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy elítéli a tűzijátékot, a gyermekkel élők között pedig átlag feletti arányban vannak azok, akik nem csak nézni, de vásárolni, használni is szokták a tűzijátékot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...

Az egész országban elérhető lesz a Telekom programja

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen...

Több mint 100 milliárd dollár a Binance kriptotőzsdéjén

Március első hetében 100 milliárd dollár fölé emelkedett azoknak a kripto-pénzeszközöknek az értéke, amelyeket a Binance kriptotőzsdéjén tartanak a platform felhasználói. A rekordmértékű tőkebeáramlással egyidőben nagyot nőtt a tőzsdén elérhető digitális eszközök hozama is....

A Toyotának végig igaza volt?

A Toyota vajon végig helyesen hitt a hibrid autókban? – ezzel a címmel jelent meg egy érdekes írás a Financial Times holnapján amely rámutat arra, hogy a piaci fejlemények afelé mutatnak, hogy helyes lehet...

Erre spórolnak a fiatalok

A fiatalok felének, 51 százalékának volt megtakarítása a múlt év végén, ez stagnálást, minimális csökkenést jelent a korábbi negyedévekhez képest - derül ki a K&H ifjúsági indexből. A fiatalok átlagosan 549 ezer forint megtakarítással...

Növelte szabadalmai számát Európában a Huawei

Tavaly ismét a Huawei nyújtotta be a legtöbb szabadalmi kérelmet az Európai Szabadalmi Hivatalhoz (EPO), 12 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A vállalat 5071 találmányt jegyeztetett be, és a harmadik egymást követő évben...

Külföldön terjeszkedett a magyar ételmentő startup

A magyar ételmentő startup márciustól már Romániában is harcba száll az ételpazarlás ellen, így tovább erősítve a régiós jelenlétét. A Munch jelenleg a román fővárosban, Bukarestben érhető el, de az idei tervek között szerepel...
- Hirdetés -