Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató
fotó: Egyed Péter
- A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor?
- Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban kiemelten fontos a cégünk életében, erre az időszakra összpontosul az éves forgalom harmada, és a marketing költés 30-35 százaléka is ebben az időszakban realizálódik.
- Mennyire pörögnek idén a könyvek, jobb lesz a forgalom, mint tavaly volt?
- A könyvkereskedelem számos kihívással nézett szembe idén, a legnagyobb továbbra is a koronavírus járvány okozta gazdasági hatások, valamint a változó vásárlói attitűdök. Mint új probléma megjelent a papírhiány és a nyomdaiparban jelentkező nehézségek, amik nemcsak a kiadókra, de a könyvkereskedőkre is hatással vannak. De minden gond ellenére a Libri bizakodva tekint a 2022-es évre. Az olvasási kedv nem csökken, az irodalom egyfajta reneszánszát éli, mi pedig igyekszünk minden felületünkön és eszközünkkel népszerűsíteni a könyveket és felhívni a figyelmet arra, hogy az olvasás a tökéletes szellemi kikapcsolódás és feltöltődés, amit semmi más nem helyettesíthet.
- A COVID-járvány miatt az online vásárlás nagyon felfutott, ez mennyire írta át a korábbi stratégiákat, kellett-e módosítani a kampányokat?
- Valóban az online vásárlások száma a karantén, illetve karanténok alatt látványosan emelkedett, természetesen ezt mindkét márkán lereagáltuk. A kommunikációs hangsúly átkerült az online térbe, illetve a social felületünkre. A boltnyitások után viszont visszarendeződtek a viszonyok, és az offline forgalom visszanyerte vezető szerepét, és jelenleg is erősebb. Ettől függetlenül nem kérdés, hogy a jövőben is nagy hangsúlyt fektetünk az online felületeinkre, folyamatosan fejlesztjük és optimalizáljuk a weboldalainkat a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében.
- A Libri-Bookline számára marketing szempontból mi volt a legnagyobb kihívás az elmúlt közel két évben, hogyan kezelték ezt?
- Történeteket, álmokat, tanítást, csodákat adunk el nap mint nap, és ez mindig erőt és motivációt ad a hétköznapokra. A karantén alatt erre az emberi insightra építettünk, és a social csatornáinkon nagyon erős perszonákat és szegmentációt építettünk ki annak érdekében, hogy a két webáruház ne kannibalizálja egymást. Ez volt a kommunikációs kihívás, főleg annak fényében, hogy a boltjaink mint kommunikációs felületek megszűntek a karantén alatt, és a rendezvényeink sem tudták felhívni az új megjelenésekre, vagy mondjuk a Libri irodalmi díjra irányítani a nagyközönség figyelmét. Emiatt új területeket, kommunikációs eszközöket kellett bevetnünk, erőteljesebben kellett jelen lennünk a social média felületeken.
- Azt láthattuk az elmúlt időszakban, hogy az influenszerek, illetve a videós tartalmak szerepe nagyon megnőtt. Hogyan látja, valóban megkerülhetetlenek? A Libri-Bookline is együttműködik influenszerekkel?
- A mi valódi influenszereink az írók és könyveket alkotók, de természetesen meghallva az új idők szavát kampányainkban meg-megjelennek influenszerek, akár a mai elvárásoknak megfelelve, akár a klasszikus értelemben is. A Bookline kampányban most ősszel együtt is dolgoztunk a social médiában nagy követőbázissal bíró hírességekkel, mint Steiner Kristóf, Szirmai Gergely vagy a Halott Pénz együttes. A Libri irodalmi díj kapcsán pedig minden évben felkérünk 200 véleményvezért, művészeket, újságírókat, sokat olvasó szakembereket, akik a kedvenc kortárs magyar kötetükre szavazva, döntik el, hogy ki kerüljön be a 10 döntős közé. Ami a legfontosabb mindkét márka esetében, hogy akikkel együttműködünk, az hiteles, őszinte „celeb” legyen, akinek elhisszük, hogy könyvolvasó, irodalombarát, a kultúrára nyitott személyiség.
Az idei Libri kampányban pedig a tartalomfejlesztésre fókuszálva elindítottuk a Libri podcast csatornáját, a Könyvtámaszt, ami tökéletes kiegészítője a Libri Magazinnak. A csatornán olyan szerzőket szólaltattunk meg, akiknek szavai sokak érdeklődésére tarthatnak számot, beszélgetést hallhatunk többek között Fábián Jankával, Presser Gáborral és Orvos-Tóth Noémivel is.
- Van olyan dolog, amit minden marketing döntéshozó megtanult a COVID-járvány alatt?
- Elsősorban empátiát véleményem szerint. Nagyon megható volt látni, hogy a kollégák, milyen erőfeszítéseket tettek és hogyan oldottak meg lehetetlen helyzeteket, akár egy, két esetleg három otthon tanuló gyerek mellett is. Ez az egymásrautaltság erősen összekovácsolta a csapatot.
- Véleménye szerint milyen marketingtrendek jellemzik majd 2022-t?
- A hitelesség egyre fontosabb szerintem. A most felnövekvő generáció tagjai már abba születtek bele, hogy ha valami gondjuk van egy márkával vagy termékkel, akkor azt azonnal jelezzék. A véleményüknek hangot is tudnak adni, számtalan felület áll rendelkezésükre. A másik nagyon fontos dolog, a purpose driven és a fenntarthatósági törekvésekkel összhangban tervezett kommunikációs stratégia kidolgozása, hiszen nem hagyható már figyelmen kívül, hogy a mai fogyasztók sokkal inkább tudatosabban választanak. A sikerhez pedig egy szervezet összehangolt munkája szükséges, hogy minden szinten egyazon értékeket tartsunk fontosnak.
- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?
- Fontos, hogy egy marketinges több perspektívából lásson és láttasson dolgokat, ehhez pedig szerintem elengedhetetlenül fontos, hogy nyitott legyen többféle értékrend iránt, sokat utazzon, ismerjen meg így különböző kultúrákat, és bátran kérdőjelezze meg a világot és akár önmagát is. Nem utolsósorban, kövesse az innovátor márkákat, mert azok irányt mutatnak, előre láttatják a közeljövő irányait.
- A Libri-Bookline marketing igazgatójaként gondolom kötelező, hogy a családnak szánt ajándékok között legyenek könyvek is, mennyi kerül majd a karácsonyfa alá?
- Nem a titulusom az oka, hogy sok könyvet veszek és ajándékozok, azért dolgozom itt, mert a könyvek szerelmese vagyok. És igen, nem kérdés, hogy minden családtagomat olvasnivalóval is meglepem, sőt magamnak is megvásárolom azokat a műveket, amikre vágyom, amiket mindenképpen el akarok olvasni az ünnepek alatt.
- Milyen könyv volt a legnagyobb hatással Önre a közelmúltban?
- Nehéz kiemelni egyet. A Libri irodalmi díj 10 jelöltjét ugye hivatalból is elolvasom, de soha ennél édesebb terhet! Lenyűgöz a kortárs magyar irodalom, boldog vagyok, hogy a velünk élő írók ilyen mennyiségben és minőségben ajándékoznak meg minket időtálló műveikkel. Szerettem a Bookline idei könyveit is, különösen a Pszichoforyou szakembereinek művét a 20 önismereti kérdés és válasz a kapcsolatokról címűt. Amúgy klasszikusok minden mennyiségben és bármikor jöhetnek, Hemingway, Mészöly Miklós örök kedvenceim, az új felfedezés pedig Zadie Smith és Sally Rooney regényei, nagy élvezettel olvasom a műveiket.