A HVG vezeti a hazai médiumok bizalmi rangsorát, az RTL Klubot és az Indexet megelőzve a Reuters Institute legújabb felmérése szerint. Globális szinten és itthon is komoly problémát jelent, hogy az emberek nem bíznak a médiában közölt hírekben, ugyanakkor nőtt a hajlandóság arra, hogy fizessenek az online hírekért.
Az idén az ötödik jelentését adta ki az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Institute, amelyben a világ 40 médiapiacát mérték fel. A januárban készült kutatás során a megkérdezettek mindössze 38 százaléka jelezte csak, hogy többnyire megbízik a hallott hírekben, és 46 százalék mondta azt, hogy megbízik a saját maga által használt hírforrásban. A többség, a megkérdezettek 60 százaléka még mindig azt preferálja, ha a beszámolók pártállástól függetlenek és csak 28 százalék részesíti előnyben az olyan híreket, amelyekben egyértelműen osztják a nézeteiket, vagy megerősítik azokat.
Jelentős növekedés volt abban, hogy mennyien hajlandóak fizetni az online hírekért. Az Egyesült Államokban 20 százalék ez az arány, a legutóbbi felméréshez képest 4 százalékpontos növekedés. Norvégiában 42 százalék, ami 8 százalékpontos bővülést jelent. Azok számára, akik úgy döntenek, hogy előfizetnek online hírekre, a minőség és az egyediség volt a fő szempont.
Az előfizetők úgy vélik, hogy jobb információkat kapnak. Ugyanakkor nagyon sokan teljesen elégedettek az ingyen elérhető hírekkel, az Egyesült Államokban a megkérdezettek 40, míg az Egyesült Királyságban 50 százaléka nyilatkozott úgy, hogy semmivel nem lehetne rávenni őket arra, hogy fizessenek az interneten olvasható hírekért.
A legtöbb országban, ha lokális információkra kíváncsiak az emberek, akkor a helyi újságok és weboldalaik számítanak az elsődleges hírforrásnak. Ugyanakkor a Facebookon és egyéb közösségi média felületeken szerveződő csoportok egyre fontosabbak ebből a szempontból, a megkérdezettek közel harmada használja ezeket a csatornát is arra, hogy tájékozódjanak a helyi történésekről.
A jelentés Magyarországgal foglalkozó része szerint a magyarok körében igen nagy a bizalmatlanság a különböző médiumokkal szemben. A médiában közölt hírekben különösebb fenntartás nélkül a megkérdezettek mindössze 27 százaléka bízik, ugyanakkor a globális átlagnál valamivel magasabb, 53 százalék azok aránya, akik a saját maguk által választott hírforrásokban megbíznak.
A felmérés alapján a legmegbízhatóbbnak tartott hazai hírforrás a HVG, amiben a válaszadók 63 százaléka bízik, 15 százaléka bizalmatlan vele szemben, a többiek pedig nem foglaltak állást. Szintén magas bizalmi értéket kapott az RTL Klub, 61 százalék tartja megbízhatónak, az Index 57, míg a 24.hu 55 százalékkal szerepel a listán.
A spektrum másik végén a Blikk található a vizsgált médiumok közül, amit csak a megkérdezettek 29 százaléka tart hitelesnek. A TV2 esetében 38, a köztévénél 41, a Magyar Nemzetnél 43 százalék ez az arány.
A legújabb felmérés során a válaszadók 10 százaléka jelezte, hogy fizet az online hírekért, ez 3 százalékpontos növekedést jelent a legutóbbi kutatáshoz képest.