- Hirdetés -

A kiberbűnözők sem tétlenkednek az ünnepi készülődés hajrájában

|

Az ORFK adatai szerint a karácsonyt megelőző hetekben minden évben jelentősen megugrik a digitális csalási kísérletek száma. Hogyan kerülhetjük el, hogy áldozattá váljunk? Milyen tipikus csapdákba futhatunk bele? A karácsonyi készülődés égető kérdéseire pszichológussal, valamint a Médiaunió és az ORFK szakértőivel kerestük a válaszokat.

A kiberbűnözők sajnos nem mennek téli szünetre, sőt: a karácsonyi időszakban különösen intenzíven támadnak. A Médiaunió Alapítvány 2023-as, a KiberPajzs Programmal együttműködésben zajló „A kulcs te vagy!” kampányának célja, hogy felismerjük és elhárítsuk a digitális csalási kísérleteket – a készülődés forgatagában is.

Ott támadnak, ahol a legjobban fáj

Technológia ide vagy oda, a kiberbűnözők legnagyobb fegyvere ma is a manipuláció – amelynek a karácsony előtti készülődést körüllengő felfokozott érzelmi állapotban jóval könnyebben dőlhetünk be. „A közelgő ünnepek okozta feszültség és nehézségek gyakran a bűntudat, a kötelességérzet, a lekötelezettség érzéseit váltják ki belőlünk, kiváló táptalajt biztosítva a befolyásolhatóságnak – magyarázza Román Boglárka pszichológus. – Ezekkel az érzésekkel gyakran olyan hátrányos módon próbálunk megküzdeni, mint például a megszokottnál több vásárlás.”

Ez sajnos kifejezetten kedvez a csalóknak is, akik az emberek bizalmából fakadó nagyobb támadási felületet kihasználva az ünnepi időszakban még több áldozatot szednek – elvégre ki ne szeretne minél olcsóbban, minél jobb minőségű karácsonyi ajándékot vásárolni?

„A karácsonyt megelőző időszakban a számítógépes bűnesetek száma is érezhetően megnő – mutat rá dr. Szelei Pál ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság bűnügyi osztályvezetője, a KiberPajzs Program szakértője. – Elsősorban színlelt tevékenységet végző internetes boltok jelennek meg, amelyek kedvező áron kínálnak elektronikai eszközöket karácsonyi ajándékot kereső vásárlóknak, vagy kedvező árú tűzifát alacsonyabb jövedelműeknek.”

A rendőrségi szakértő felhívja a figyelmet: az ünnepek előtt gombamód elszaporodó, ilyen jellegű csalási céllal létrejött hamis „webáruházak” elsősorban a közösségi oldalakon hirdetik magukat, és többnyire irreálisan alacsony áron vagy kizárólag előre utalással kínálják termékeiket.

Tudatosság, paranoia nélkül

Felmerül a kérdés, hogy korunk digitális veszélyforrásai mellett hogyan maradhatunk éberek anélkül, hogy folyamatosan szoronganánk. A pszichológus szerint ráadásul ebben a helyzetben nemcsak veszélyeztetettebbek vagyunk, hanem nehezebben is viseljük, ha áldozattá válunk. „Aki megél egy ilyen bizalomvesztést, azt könnyen automatikussá váló negatív gondolatok keríthetik hatalmukba, mint például »engem mindenki átver« vagy »ez csak velem fordulhat elő« – mondja Román Boglárka. – Ezért érdemes azzal foglalkoznunk, amit mi magunk is megtehetünk saját online tudatosságunkért, ha azonban mégis megtörtént a baj, ne kritizáljuk vagy bántsuk magunkat, inkább igyekezzünk enyhíteni az elszenvedett érzelmi és anyagi károkat.”

A rendőrségi szakértő szerint a védekezés során két erős fegyvert kell bevetnünk: a figyelmet és az egészséges gyanakvást. „Külföldi domain nevű (vagyis nem ’.hu’ végződésű) weboldalak közül csak onnan javasolt vásárolni, ami nagy múltú és igazoltan megbízható – mondja dr. Szelei Pál. – Emellett olyan ismeretlen webshopból vagy magánszemélytől nem szabad előre utalással vásárolni, amelynek megbízhatósága kérdéses. Magyar internetes boltok tekintetében érdemes arra is odafigyelni, hogy az üzemeltető gazdasági társaság pontos megnevezése, székhelye és adószáma jól láthatóan fel legyen tüntetve az oldalon. Ha ezek hiányoznak, jobb óvatosnak lenni: amíg nem sikerül egy eladó vagy honlap megbízhatóságát igazolni, addig a »túl szép, hogy igaz legyen« koncepciót kövesse a felhasználó. Emellett ha különösebb kutakodás nélkül is egyértelmű, hogy csalásról van szó (például ha egy, csak a közösségi médiában létező bolt egy félmilliós LEGO-készletet 500 Ft-ért árul, vagy át nem vett postai csomagokat kínál 500 Ft-ért), akkor azt jelentsük az oldal üzemeltetőjének.”

Ha úgy gondoljuk, hogy internetes csalás áldozatává váltunk, azonnal hívjuk fel a bankunkat, majd hívjuk a 112-t, és haladéktalanul tegyünk feljelentést a rendőrségen.

A pénztárcánk mellett tehát mentális egészségünkre is érdemes vigyáznunk a mozgalmas decemberi hetekben: kellő körültekintéssel és tudatossággal elérhetjük, hogy a karácsony – feszültség és anyagi veszteségek helyett – valóban a nyugodt pihenésről szóljon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...