- Hirdetés -

A kis- és középvállalkozások majdnem fele tönkremehet

|

- Hirdetés -

Egyre biztosabbnak tűnik, hogy az ősz folyamán jelentős kihívásokkal kell majd szembenézniük a gazdaság szereplőinek. A Cégmenedzser és a Kereskedelmi Marketing Trendek legújabb, a magyar KKV-k várakozásait vizsgáló kutatásából is kitűnik, hogy mennyire borúlátók a vállalatvezetők. A magyar KKV-k több mint 80 százalékát negatívan érintik a jelenlegi gazdasági folyamatok. Ugyanakkor a felmérésből az is látszik, hogy nagyon sok múlik a cégvezetők rátermettségén és hozzáállásán.

“A legtöbbekben nemrég tudatosult az, hogy a gazdasági kihívások Magyarországot sem kerülhetik el. A felmérésünk alapján például úgy tűnik, hogy a magyar KKV-k 81 százaléka negatív gazdasági hatásokkal számol a közeljövőben” - magyarázza Jagodics Tamás, a Cégmenedzser tulajdonos-ügyvezetője a kutatással kapcsolatban, amelyet több mint 300 cégvezető részvételével végeztek. Azt vizsgálták, hogy vajon mire készülnek a magyar vállalkozások a közeljövőben.

Aggódnak a KKV-k

A gyártók, kis- és nagykereskedők, valamint szolgáltatók válaszai alapján az látszik, hogy a KKV-k 43 százalékánál jelentős negatív hatásokkal számolnak, míg 39 százalék közepesen negatív fejleményekre készül. “Minden válságnak vannak nyertesei, ez látszik most is: majdnem minden 10. magyar KKV-nál úgy látják, hogy pozitív eredményei is lehetnek a gazdasági lassulásnak” - hangsúlyozza Jagodics.

A Cégmenedzser tulajdonosa kiemeli, hogy a COVID alatt is voltak olyan iparágak, amelyeket “földbe döngölt” a kialakult helyzet, ám közben bőven akadt példa olyanokra is, akik üzleti stratégiát váltottak és aztán sikeresen eredményt termeltek. Még akár egyazon iparágon belül is láthattunk ilyen ellentéteket. Az elmúlt évtizedek válságaiban körvonalazódott, hogy “az egyik legfontosabb különbség a sikeresen fennmaradt és csődbe ment cégek között az üzleti gondolkodásban keresendő. Az egyiket a félelem, a másikat pedig az előrelátás és a bátorság vezérelte”.

A válságra való felkészüléssel telik a nyár

“Vannak cégek, amelyek előrelátó módon készülnek fel az előttük álló feladatokra, ám vannak, akik szinte kizárólag költségcsökkentésben gondolkodnak” - hangsúlyozza Jagodics. A cégek több mint 33%-a csökkenti a beruházásokra, közel 13%-a pedig a marketingre szánt összegeket. “Ez ellentmond annak a közgazdasági ajánlásnak, amely szerint ilyenkor érdemes például innoválni, beruházni, mert így lehet versenyelőnybe kerülni az újabb konjunktúra kezdetére.”

“Általában az idő dönti el, hogy melyik döntés jó és melyik rossz, ám az félő, hogy a visszavágásokkal nem a legoptimálisabb intézkedéseket fogják meghozni a hazai vállalatvezetők” - emeli ki Jagodics, aki úgy látja, hogy ennek egyik fő oka például az, hogy a magyar KKV szektor mindössze 13,6%-a rendelkezik ERP vagy ügyviteli rendszerrel. Vagyis a cégek nagy többségénél nem érhetők el naprakész, hiteles adatok a vállalat működésével kapcsolatban, így nem tudnak objektíven alkalmazkodni a gazdasági kihívásokhoz.

A válaszadók legnagyobb része, vagyis 49% az egyéb (nem közvetlenül a működéshez kapcsolódó) költségeit fogja csökkenteni. A nem jövedelmező ügyfeleket vagy projekteket pedig közel 35% fogja leépíteni. Majdnem minden 10. KKV létszámleépítésben is gondolkodik, a béreket pedig mindössze a cégek 4 százalékánál csökkentenék.

A vállalatvezető úgy véli, hogy aki “negatív intézkedést hoz, az nem optimálisan cselekszik, vagyis a félelem győz. Az pedig egy vállalkozás halála, amikor már a félelem vezérel. Ha béreket csökkentünk, nem költünk marketingre, csökkentjük a beruházásokat és az innovációt is visszavágjuk, akkor a rendezői székből átkerülünk a rendezettek közé. Így pedig jelentős részben a szerencsére bízzuk magunkat.”

A magyar KKV-k több mint 60 százalékánál profitcsökkenéssel számolnak az idei évre, 58 százalék számít arra, hogy visszaesnek a megrendeléseik. Ezzel párhuzamosan pedig a költségek emelkedésére készülnek. Ijesztő adat, hogy a válaszadók 40 százaléka attól tart, még a költségeit sem fogja tudni kitermelni, vagyis kérdéses a vállalat életben maradása is.

Fény az alagút végén

“Ugyanakkor megfigyelhető a KKV szektorban az élni akarás, hiszen sokan olyan intézkedéseket hoznak, amelyekre talán a COVID alatt sem sikerült rávenni magukat” - emeli ki Jagodics. A felmérés szerint a cégek több mint 57 százaléka erősíteni fogja az értékesítésre, több mint 26 százaléka pedig a martketingre szánt költéseit. Érdekes, hogy a válaszadók több mint 40 százaléka a meglévő ügyfeleknek való értékesítésben gondolkodik. “Ők lesznek azok, akik a leghatékonyabban tudnak majd friss bevételekhez jutni” - teszi hozzá Jagodics. Sőt, a vállalatvezetők közel 17 százaléka új munkaerőt is felvenne, ha az a versenytársuktól érkezik.

Ami nagyon jó iránynak tűnik, hogy a cégek több mint 27 százaléka gondolkodik az innovációs képességük javításában, több mint 44 százalék plusz szolgáltatások, termékek fejlesztésében, illetve több mint 17 százalék szeretne vállalatirányítási rendszerbe invesztálni. Ugyanakkor sajnos valószínű az, hogy az infláció tovább fog nőni, hiszen a cégek több mint 60 százaléka áremelésben gondolkodik a túlélés és a profitabilitásuk megtartása érdekében.

Végső következtetés: a helyzet egyre nehezebb, a KKV-k ezt már érzik magukon és a legtöbben aggódnak, sőt borúlátók. Ám a korábbi válságos időszakok bebizonyították, hogy felkészülten, előrelátó módon gondolkodni nem csupán a túlélést, de a fejlődést és előrelépést is segíti.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...

LEGO-val erősít az Euronics

Hosszú távú együttműködést kötött az Euronics Műszaki Áruházlánc és a LEGO Csoport. A partnerség értelmében a kreatív, gondolkodásra késztető LEGO játékkészletek válogatott kínálata már megvásárolható az Euronics üzleteiben.Bár a LEGO játékok eddig is széles...

Nem védjük eléggé a gyerekeket az online térben

Sokkal kevésbé képesek felismerni a gyerekek a számukra ártalmas tartalmakat az interneten, mint azt saját bevallásuk szerint állítják ­– állapítja meg egy friss felmérés. Mindeközben a szülők sem feltétlen tudják, hogyan álljanak hozzá gyermekük...

Élőben követhetjük Kimi Raikkönen visszatérését

Az ARENA4 és az ARENA4+ nézői élőben láthatják Magyarországon Kimi Raikkönen visszatérését. A Formula-1-es világbajnok vasárnap este futja élete első NASCAR Cup Series versenyét a Watkins Glen International szupergyors pályáján. Raikkönen tavaly jelentette be...

Ábel Anita lesz a TV2 új napi sorozatának egyik főszereplője

Hazatalálsz címmel készül a TV2 új napi szériája, a Blikk információi szerint a produkcióban tér vissza a sorozatok világába a Szomszédokban ismertté vált Ábel Anita. Az új produkció egy horvát licencen alapuló, történetalapú, helyzetkomikumokra...

Összeállt a Warner Bros. Discovery régiós menedzsmentje

Bemutatták a Warner Bros. Discovery régiós vezetői csapatát, valamint az Európát, Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló térség (EMEA) fizetős TV hálózatait és kreatív ügynökségét. Jamie Cooke – akit júniusban neveztek ki a Warner Bros. Discovery...

A streaming megelőzte a kábeltévét

Idén júliusban első alkalommal fordult elő, hogy az Egyesült Államokban a tévézésre szánt időből a streaming tartalmak fogyasztása nagyobb arányt tett ki, mint a kábeltévés műsorok. A Nielsen mérései szerint az amerikai júliusban hetente...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagy leégésre számíthatnak a magyarok

Még mindig sokan, háromból egy magyar nyaraló perzselődik a napon 11-15 óra között, a legerősebb UV-sugárzás idején – derült ki a Szallas.hu felméréséből. Minden tizedik válaszadó egyáltalán nem gondoskodik a fényvédelemről. Ráadásul a válaszadók...

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...
- Hirdetés -

Don't Miss

Védeni kell a szakmát, a szakembereket, a büdzséket, a fogyasztókat

Most különösen fontos, hogy hitelesen és felelősen használjuk a marketing eszközeit – mutatott rá Bujáki Zsolt. A Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívásokkal szembesül az autóipar és elárulta...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....