- Hirdetés -

A kkv-kon keresztül sérülhetnek a nagyvállalatok

|

- Hirdetés -

A kis- és középvállalatok jelentik a legnagyobb rizikót az IT biztonság terén, így nem meglepő, hogy a számítógépes bűnözők is egyre inkább őket támadják, nem utolsósorban azért, hogy rajtuk keresztül eljussanak a nagyobb vállalatokig. A G DATA szakértői szerint idén tovább szaporodnak a kártékony mobilalkalmazások, de a zsarolóvírusok is velünk maradnak.

Eddy Willems, a G DATA globális biztonsági szakértője szerint 2020-ban új fenyegetést jelent, hogy a bűnözők gépi tanulási algoritmusokkal automatizálják a támadásaikat. Ugyanakkor fáradhatatlanul keresik azokat a sérülékenységeket, melyek segítségével bejuthatnak a vállalati infrastruktúrába. Például támadják a régi routereket, amelyeken keresztül az egész hálózatba bejuthatnak, és ezért a vállalatoknak gyorsan cselekedniük kell.

A szakértő a régi, elavult hardverek kidobását javasolja a nagyvállalatoknak és a kkv-knak egyaránt – utóbbit azért, mert az ellátási láncot érő támadások kockázata magas, a bűnözők pedig a leggyengébb láncszemet célozzák meg. A legsérülékenyebbek a nagyvállalatoknak is beszállító kis- és középvállalatok, amelyeknek informatikai biztonsága gyakran lyukas. Egyes autógyártók ezért már szerződésben követelnek meg különböző biztonsági intézkedéseket a beszállítóiktól.

Willems ugyanakkor azt is kiemeli, hogy rengeteg megbízható védelmi mechanizmus létezik, mely megvéd bennünket a létező veszélyektől, de sajnos a legtöbb vállalat és egyéni felhasználó elfelejti, hogy nagyon sok támadást pusztán józan ésszel ki lehetne védeni. Az IT biztonság továbbra is elsősorban emberi hanyagságra visszavezethető probléma, holott a biztonságtudatosság az egyik legalapvetőbb biztonsági megoldás, és ezt oktatással, tréningekkel kell növelni.

Zsarolás és politika

A zsarolóvírus továbbra is komoly fenyegetettség marad 2020-ban, miközben a bűnözők vállalkozói modellje virágzik, hatékonyan és nyereségesen dolgoznak. A támadók megszervezik a munkamegosztást: az egyik csoport a behatolásra szakosodik, a másik a titkosított adat megszerzésében szakértő. Egyesek a felhasználói adatok eladásából szereznek pénzt, mások a zsarolópénzekből.

Karsten Hahn víruselemző szerint a politikailag motivált aktivisták a jövőben sokkal többet használják majd a kártevőket, céljaik elérése érdekében például bevethetik a zsarolóvírusokat. Mivel az IoT okoseszközöket támadó kártevők is szaporodnak, az sem elképzelhetetlen, hogy hamarosan az okostévé képernyőjén jelenik meg a zsaroló üzenet. A kiberbűnözők emellett bébimonitorok, virtuális asszisztensek felvételeit használhatják zsaroláshoz, az esetleges támadások hatásának csökkentése érdekében ezeket érdemes a számítógépektől külön hálózatba szervezni a háztartásokon belül.

Az elkövetkező években a kiberbűnözők egyre kifinomultabb módszereket használnak majd a rendszerek kompromittálására. A komplex támadási mintázatokat automatizált folyamatokként szabadítják a világra. Thomas Siebert, a G DATA védelmi technológiák vezetője szerint erősödhetnek a Living Off The Land jellegű támadások, amikor a legitim Microsoft-eszközöket egy rosszindulatú kódrészlettel kombinálják a támadók. Ezután megszerzik a jelszavakat vagy fontos adatokat, majd zsarolással szereznek pénzt. A hasonló támadásokat csak a viselkedés-alapú és mesterséges intelligenciát felhasználó detektáló eszközök ismerik fel, a hagyományos vírusvédelem gyakorlatilag tehetetlen velük szemben.

Adathalászat és szabályozás

A következő trend a célzott adathalász támadások növekedése, melyek során a leveleket olyan szinten személyre szabják, hogy azokat lehetetlen megkülönböztetni a valódiaktól. Ezek az átverések már helyes magyar nyelvezettel készülnek, így könnyebben megtévesztik a felhasználókat, akik az adathalász oldalakon megadják jelszavaikat vagy éppen bankkártyájuk adatait.

A szabályozás területén is lesz tennivaló 2020-ban – emeli ki Ralf Benzmüller, a G DATA Cyberdefense szóvivője. A GDPR már működik, gigabírságok is születtek, és mindenki tudja, hogy az adatokat védeni kell. Azonban ezzel még nincs vége, hamarosan érkezik az ePrivacy szabályozás, az IT Security Act reformja és az európai kiberbiztonsági törvény is munkát ad majd a vállalatoknak.

Sok területen érdekes fejlemények tanúi lehetünk a közeljövőben, ilyen például a weboldalak adatvédelme – véli Tim Berghoff biztonsági szakértő. Egyre több weboldalon már nem lehet sütikben tárolni az adatokat, de a célzott hirdetésekből élő szolgáltatók már dolgoznak olyan technológiákon, amelyek a szabályozott sütik nélkül is lehetővé teszik a targetálást.

Veszélyben vannak az informatikai szolgáltatásokat nyújtó cégek is, egyre gyakrabban kerülnek a támadások kereszttüzébe. Nagyon sok esetben a szervizhozzáféréseket a kiszolgált vállalati hálózatok elleni támadások elindításához használják. A külső szolgáltatóknak kiterjedt hozzáférésük van a kiszolgált vállalatok hálózatához, így nem nehéz felismerni, hogy a rosszul működő szolgáltató kiemelt biztonsági kockázatot jelent.

A mobilokon keresztül is támadnak

Az okostelefonok mindennapjaink irányítójává váltak, emiatt ezek az eszközök igencsak vonzó célpontok. Alexander Burris, a G DATA mobilos védelemmel foglalkozó szakértője kiemeli, hogy a kártékony androidos alkalmazások száma rekordot döntött 2019-ben. A biztonság azért is kritikus a mobileszközök számára, mert egyre több fontos feladatot végzünk el a segítségükkel, a helyzetet pedig nem javítja, hogy nagyon sok Android változat van forgalomban. Rengeteg elektronikai üzletben lejárt verziójú operációs rendszerű eszköz vásárolható meg anélkül, hogy erre a kereskedők felhívnák a vásárlók figyelmét. Azok a használt telefonok, amelyekhez már nem érhető el frissítés, extra kockázatot jelentenek – emeli ki a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zenés program várja a gyerekeket

A Müpa különleges izgalmakkal készül május utolsó vasárnapjára a legifjabbaknak: május 26-án a Müpa Gyermeknapon ingyenes koncertek, mesés-táncos előadások, rengeteg kreatív és zenés foglalkozás, valamint sok-sok játék várja az egész családot bent az épületben...

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...