Óriási előrelépések, arculat és szlogenváltás zajlott sok sikerrel az elmúlt években a legnagyobb magyar tulajdonban lévő magyar webshopnál, ahol most belül is transzformálnak: új vezetőket igazoltak, köztük Metykó Tibort, aki az építőiparból érkezett a retailbe, és lett az országszerte több mint 60 üzlettel rendelkező Euronics marketing és kommunikációs igazgatója. Az átalakulás folytatódik, a marketing pedig a stratégiai szintre emelkedett, a cég megállíthatatlan és nemsokára nemzetközi piacra lép, miközben átadtak egy automatizált raktárat, valamint koncepcióüzlettel dolgoznak a vevők vonzó kiszolgálásáért.
Tibor a tavalyi Marketing Summit-os beszélgetésünkkor még az építőiparban elért marketingsikerekről beszélt, melyek elvitathatatlanok: egy olyan szakterületet tett láthatóvá, érdekessé és vonzóvá, aminek jellemzően nincs marketingje, legalábbis a fogyasztók felé biztosan nem. A több évnyi sikeres munka után viszont új kihívások után nézett, és bár a Euronics vezetője, Fazekas Bálint nem vitte el egy 5 kilométeres “teszt-futásra”, hamar megtalálták a közös hangot, és úgy gondolták, ideje valami új fába vágni a fejszét, a Vöröskő Kft-nek szüksége van Tibor szakmai tudására, neki pedig izgalmas volt kilépni a B2B szektorból, és nyitni valami új felé. Míg az építőipar lassan, de monumentális beruházásokkal haladt, a retailben nincs megállás, folyamatosan tanulni kell, pörög a piac, mint mondja.
A változás tehát örök, mint ahogy a Euronics is láthatóan alakul az elmúlt években, marketingszempontból pedig az omnichannel mellett tették le voksukat, a vásárlók cselekedetét, szokásait vizsgálják, és törekednek a maximális ügyfélélményre, több platformon is megközelítik őket, és törekednek arra, hogy minél többet megtudjanak róluk. Ennek egy része az a koncepcióüzlet, amit Budaörsön nyitottak, kamerarendszer figyeli a mozgást, az érdeklődést, de még a polcokat is, így nincs lefogyott termék, az utat jelzőfények mutatják, és rengeteg érintőkijelzős önkiszolgáló kioszkkal próbálnak segíteni a tudatosabb döntésben, ha műszaki cikkekről van szó, mindeközben információt adva a hűségkártyáról, aktuális akciókról. Saját márkás termékekkel bővítették a portfóliót, illetve beüzemeltek egy ultramodern robotizált logisztikai központot is, ebből szolgálják ki a webshop rendeléseket, így már nem az egyes üzletek dolgozói rakják össze a rendelést. Az Euronics egy lokális műszaki áruházból egy teljesen digitális országos webshoppá lépett elő, a cél pedig a nemzetközi piacra való lépés.
Ahogy a bevezetőben szó esett róla: a cégen belül is változások zajlanak, generációváltáson esett keresztül a menedzsment, fiatalodik a gárda, új CFO, jogi igazgató, HR igazgató érkezett, de a beszerzési igazgató is friss, Metykó Tibor is március óta erősíti a csapatot. A felsővezetés 90%-a új, tanulják a céget, az üzletet, elmondása szerint olyan erős impulzust és új tudást hoznak a saját szakterületükről, amivel nem kérdés, hogy előnyre tudnak szert tenni. És mindezzel párhuzamosan a marketing is más megvilágosítást kap:
“Egy marketing szerepkör egy focicsapaton belül inkább pályán kívülről nézte a meccset és történéseket, nyilvánvalóan megkerülhetetlen szereplő volt, vagy hozzáadott ami a pályán történt, hogy a szerelés mindig tüchtig legyen, látszódjon a logó, mindenkinek rendben legyen a sportszára. Én azt gondolom, hogy az elmúlt időszakban óriásit változott. […] a marketing egyre inkább stratégiai szerepkörben tetszeleg […] a pálya mellől a csapatszerelésért felelős emberből inkább a pálya közepén van, és inkább ilyen irányító-középpályásként működik. Ha kell, akkor szerel, ha kell, akkor visszafut védekezni, bíztatja a társait, ismeri az ellenfelét, ismeri a saját közönségét, nagyon szorosan együttműködik a vezetőedzővel, ha kell, gólt rúg, ha kell helyzetbehozza a társait. Tehát tényleg egy ilyen 360 fokos felelősségi körrel rendelkező támogató funkcióból inkább stratégiai funkcióba előre lépett a marketing” - hozott egy remek focis hasonlatot Tibor arról, mit gondol a marketing átalakulásáról, és ez hogyan van jelen a cégnél.
Hogy melyik nemzetközi piacokat célozza a közeljövőben az Euronics, milyen kihívásokkal jár a B2C piac a retailben, milyen vágyai vannak a fogyasztóknak, és milyen marketingtrendeket építenek az aktivitásaikba, az a Metykó Tiborral készült beszélgetésünkből kiderül. A Warm Up Talksban a Lounge Grouppal együttműködve szakmai beszélgetéseket folytatunk, felvezetve a szeptember 11-ei Marketing Summit rendezvényt - a műsorvezető Juhász Bálint.