- Hirdetés -

A múltból élő márkák

|

- Hirdetés -

Világszerte számos brand épít a nosztalgiára, hiszen a cégek tisztában vannak azzal, hogy az érzelmek azonnali cselekvésre késztetik a vásárlót. De a régi vagy éppen újjáéledt márkáknak is haladniuk kell a korral és a fogyasztói igényekkel, mert új köntös nélkül nincs siker.

 

Valószínűleg mindenkivel megtörtént már, hogy nosztalgiázva gondolt vissza fiatalabb kora valamelyik letűnt márkájára, a Nokia nevét hallva például biztosan vagyunk ezzel így egy páran. Amikor még uralta a világpiacot és gyakorlatilag kora iPhone-ja volt, elképzelhetetlen lett volna, hogy hamarosan eltűnik a süllyesztőben. Pedig lassan, de biztosan megásta a maga sírját azzal, hogy nem vette komolyan az új fogyasztói igényeket, inkább dacosan ellenállt a mobilforradalomnak.

Akik nosztalgiáznak a Nokia név hallatán, azoknak jó hír lehet, hogy a brand feltámadni látszik. A Nokia márkanevet használó, kínai központú HMD Global még csak kétéves vállalat, de tavaly nyolcvan országban mintegy hetvenmillió mobiltelefont adott el. Ez még igen távol áll a hajdani Nokia számaitól, ugyanakkor figyelemre méltó, hogy tudtak maguknak egy új réspiacot teremteni – a butatelefonokét –, amit ezzel a lendülettel el is foglaltak.

 

Újjászületők
A klasszikus, régi márkáknak általában előnyükre válnak múltban gyökerező értékeik, illetve az, hogy nem egyszerűen csak történetük, hanem immár történelmük is van. „Fontos, hogy egy tradicionális márka a kommunikációjában kiemelje, hogy mióta létezik. A Stella Artois logójában például büszkén hirdeti, hogy anno 1366. Pedig akkor még csak a sörfőzde létezett, ahol magát a sört főzték, és ezzel együtt a márkanév sem stimmel, mivel akkor Den Hoornnak hívták a Stellát. Ezek a trükkök azért fontosak, mert így egyből a márka múltjára, régiségére, asszociálunk és ezzel együtt az eredetiségére is” – mutat rá az emblémákban gyakran feltűnő „since” szó mágikus erejére Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turisztikai és Gazdasági Kar dékánja. Szintén a tradíciókra építi marketingjét az 1886-ban alapított Coca-Cola, az üdítőmárka reklámjaiban azt szoktuk látni-hallani, hogy a Coca-Cola az igazi, az eredeti, minden más csak utánzat.

Persze nem feltétlenül minden régi márkának jönnek be egyből a számításai. Gondoljunk a Volkswagen Beetle-re, amelyből 1938 és 2002 között 21 és fél millió darabot értékesítettek, és ezzel a világ harmadik legnagyobb példányszámban eladott autómodellje lett. A VW úgy gondolta, erre a múltra főnyeremény építkezni, ezért 2011-ben teljesen új Bogár-generációval állt elő, amelynek formája erősen emlékeztetett elődjére, azonban technikája 21. századivá alakult. A New Beetle viszont messze nem lett akkora siker, az autógyártó retrolufija kipukkadni látszott, az értékesítési adatok elmaradtak a várakozásoktól. De a nosztalgiára építkező márka nem adja fel: a hírek szerint hamarosan jön a harmadik generáció, méghozzá elektromos változatban. Vagyis szép és jó a régi, de a tradicionális márkáknak is szükségük van az új köntösre, amely nélkül ma már sokszor elképzelhetetlen lenne a siker.

 

Minden időben
Klasszikus példának számít a Túró Rudi is, amelynek ősével egy szovjet tanulmányút során ismerkedtek megy magyar tejipari szakemberek. A hazai gyártás a 60-as években kezdődött el, majd a piaci igényekre reagálva a 80-as, 90-es évektől kezdve többféle ízesített változatot dobtak piacra. A 2000-es évektől komoly marketingstratégiát dolgozott ki a márka, amelynek kommunikációjában rendszeresen felbukkannak a tradícióra utaló reklámok.

De nem csak régi FMCG-termékek térhetnek vissza, itthon az egyik legsikeresebb megújulással a Tisza cipő büszkélkedhet. A brand a 2000-es évek elején éledt újra hamvaiból úgy, hogy a márkatulajdonos állítólag piackutatást sem végeztetett, hanem egyszerűen az érzéseire hagyatkozott. Abban bízott, hogy él még a fejekben a „Minden időben Tisza cipőben”, és az emberek továbbra is kellemes emlékként gondolnak a márkára. Azóta az idő igazolta, hogy a márka feltámasztása valóban jó ötlet volt, hiszen míg annak idején a nagy nyugati cipőmárkák árnyékában inkább ciki volt Tiszát húzni, addig ma dívik a retró, aki pedig ezt a cipőt hordja, az kicsit különlegesnek, egyedinek érezheti magát. Persze ez a Tisza már nem az a Tisza, nem annyira sportcipő, sokkal inkább a jelenkori igényeknek megfelelő korszerű és kényelmes kultlábbeli. Ezzel együtt újrapozicionálták a terméket és újradefiniálták a célcsoportot is. „Hagyományokat követnek, de megújulva, az újulást viszont kommunikálni és indokolni kell, ezt tette a Pécsi Kesztyű márka is” – tette hozzá Papp-Váry Árpád.

Kuti Noémi

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...

Online nézhetjük a nemzetközi táncfesztivált

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált: az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától.A SzólóDuó Fesztivál célja, hogy a szárnyaikat bontogató és a tapasztalt alkotók,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA