A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója

 

- Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók?

- Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig beérkezett eredmények nagyon jók, mind a számla, mind a hitelfilmmel kapcsolatban egyaránt. Érezhető a megnövekedett érdeklődés a fiókokban és az online csatornán történő értékesítésben, pozitív visszajelzéseket kapunk az ügyfelektől is. Jóval több a Google keresésünk, nőtt a YouTube megtekintések száma. Azóta több kutatást is végeztünk, elégedettek lehetünk az üzenetátvitelre, a márkaismertségre és a felismerésre vonatkozó adatokkal is.

- A kampány kidolgozása során mik voltak a legfontosabb szempontok?

- Évek óta sikerrel futott a sárga ajtós platformunk, most azonban éreztük, hogy tovább kell lépni és egy áttervezett vizuális koncepcióval kell megjelenni. A sárga ajtót már nagyon sokan ismerik, de kellett egy frissítés, olyan, amit mások még nem csinálnak. Így jött létre ez a metaverzum jellegű képi világ, ahol a cél az volt, hogy az üzenet figyelemfelkeltő legyen és kiemelje az értékajánlat mellett az újdonságot, a digitális lehetőségeket, valamint fiatalos és a lendületes érzetet keltsen. Ha valaki bekapcsolja a televíziót 10-15 reklámot is láthat egymás után egy blokkban, és ebből az erős zajból ki kellett emelkedni.

- Az új kampány offline és online csatornákon egyaránt fut. Véleményed szerint mekkora szerepet játszanak a marketingben a digitális csatornák, mennyire megkerülhetetlenek és folytatódik-e a jövőben a térhódításuk?

- Ma már megkerülhetetlenek, és biztosan folytatódik a térhódításuk, hiszen sokakat már csak ezen a felületen lehet elérni, ráadásul a digitális csatorna jól mérhető, könnyen terelhetőek az érdeklődők, az egy főre jutó elérés lényegesen olcsóbb. Természetesen megvannak itt is azok a dolgok, amik ki fognak kopni, vagy már ki is törlődtek a marketing szakma szótárából. Az elmúlt tíz évben rengeteg korszakalkotó ötlettel jelentkeztek az online hirdetési világ megváltását ígérve – a legtöbbre már nem is emlékszünk.

- A pandémia egyik hatása a felgyorsult digitalizáció, ami különösen hangsúlyossá vált a pénzügyek területén. A Raiffeisennél mennyire fontosak a digitális megoldások, mint például az online számlanyitás?

- Abszolút ebbe az irányba megyünk, az utóbbi pár évben rengeteg új digitális szolgáltatásunk indult el: teljesen megújult a mobilbanki alkalmazásunk, működik a videóbanki kiszolgálás, online lehet számos terméket, vagy szolgáltatásunkat igényelni, ideértve a lakossági és kisvállalati számlanyitást, a személyi kölcsönt, vagy akár a videobankos ügyfélkiszolgálást is – illetve a fizetési területen is számos innovációt vezettünk be, például a QR-kódos fizetést, vagy az NFC alapú alkalmazásokat. Ezek szükségesek, amelyik szolgáltató ezt nem kínálja, nagyon gyorsan lemarad. Ma már az az igény az ügyfelek részéről, hogy a napi pénzügyeket bárhonnan, másodpercek alatt el lehessen intézni, ne kelljen utazni, telefonálgatni ilyen ügyekben.

- Te mennyire vagy digitális bankoló? Mindent online, vagy appon keresztül intézel, vagy inkább a személyes, fizikai jelenléttel járó ügyintézést választod?

- Kényelmes helyzetben vagyok, hiszen néhány emeletet kell csak megtennem és egy Raiffeisen bankfiókba jutok, de ezt az utat már csak akkor teszem meg, ha személyre szabott tanácsadásra van szükségem, például egy lakásvásárlásnál, vagy egy összetettebb befektetésnél. A napi pénzügyeket már régóta a telefonomról intézem el én is, legyen szó akár átutalásokról, a kártyás fizetés helyett a mobilommal való vásárlásról az Apple Pay használatával és a QR kódos fizetési kérelemről, vagy akár online valutaváltásról. Még az egyéb szolgáltatásokat is igyekszem a videobankos ügyintézéssel végezni. A myRaiffeisen mobilbanki alkalmazásunk az online bankolást nagyon egyszerűvé teszi, ráadásul több szempontból is gyorsan át tudom azt is tekinteni és csoportosítani, hogy mire mennyit költöttem.

- Az ügyfeleitek körében mennyire nőtt meg az igény a digitális megoldások, szolgáltatások iránt? Mi a legnépszerűbb szolgáltatás ebben a körben?

- Egyértelmű siker a mobilbanki alkalmazás, egyre többen térnek át ennek használatára, de azt látjuk, hogy a gyors fizetési megoldások, a fizetési kérelem, az azonnali átutalások is nagyon népszerűek. Ebből a szempontból Magyarország nagyon jókor lépett, jelentős versenyelőnyben vagyunk. Amikor egyre inkább hozzászokunk, hogy a nap bármely órájában gyakorlatilag szinte bármit tudunk a mobilunkról rendelni egy bank sem teheti meg, hogy péntek 4-től hétfő 8-ig bezár, egyszerűen a technikai fejlődés kikényszeríti ezeket az új szolgáltatásokat.

- Az elmúlt két évre a COVID-járvány nyomta rá bélyegét, pár hete pedig az orosz-ukrán háború nyitott új fejezetet a történelemben. Ezekhez a hirtelen és gyors változásokhoz marketingesként hogyan próbálsz alkalmazkodni?

- Képesnek kell lenni mindig alkalmazkodni és újratervezni, hiszen a boldog békeidők, amikor még papíron leveleztünk és egy-egy vállalati döntés hetekig tartott már régen elmúltak. Ma döbbenetes mennyiségű információ ömlik ránk, mindenki jelen akar lenni, hírt akar adni, a véleményét szeretné közölni gyakorlatilag mindenről - ezekből kell tudni a döntéshez szükségeseket kiválogatni. Párhuzamosan minden felgyorsult, mindenki mindent egyre gyorsabban akar. Azonnal kell tudni reagálni arra is, ha egy versenytárs elindít egy kampányt, mint ahogy arra is, ha egy korábban még ismeretlen, a világ rendjét napok alatt átrendező szituációval kerül szembe az ember. Emellett természetesen ismerni kell az ügyfelek reakcióit is – mik a félelmeik, hogyan gondolkodnak, mi az, amit abban a pillanatban szeretnének.

- Egy olyan nemzetközi nagyvállalatnál, mint a Raiffeisen mennyire tud rugalmas lenni a marketing döntéshozás? A hazai marketingszakemberek mennyire kapnak szabad kezet a kampányok, a kommunikáció tervezésében, megvalósításában?

- Nagyon jó az együttműködésünk a bécsi központtal. A Raiffeisen Bank International kifejezetten piacközpontú gondolkodást követ, lehetőséget biztosít arra, hogy az egyes országok önállóan hozzák meg a marketingdöntéseiket, hiszen a helyi piac ismerete kifejezetten fontos. Ami Magyarországon siker, lehet, hogy nem működik máshol és fordítva – egyszerűen a kulturális különbözőségek miatt. Magyarországon nagyon jók az eredményeink mind üzleti, mind pedig marketing szempontból, ezért nagyon hisznek abban, amit csinálunk, látják, hogy sikeresen működünk. Mivel az anyavállalatnak is tetszik a platformunk és a szisztematikus, négy éve tartó stratégiai építkezés, beszélgetünk arról a lehetőségről is, hogy több olyan országban is átvegyék az elképzelésünket, ahol hasonló piaci helyzetben jól alkalmazható lenne. Természetesen azért ez első sorban az országok döntése kell legyen, hiszen mindenhol az üzleti eredményesség az elsődleges cél, amiért az országok maguk felelnek.

- Véleményed szerint melyek a meghatározó trendek jelenleg a hazai marketingpiacon?

- Továbbra is erős a digitalizáció iránti igény, ugyanakkor – dacára a korábbi jóslatoknak – az offline médiumok közül nem mindegyik került a margóra, sok közülük továbbra is erős. A trend egyébként az, hogy a marketing csapatoktól ma már az eredményeket várják, egy cégvezető sem fogadja már el azt, hogy a marketing elkölt egy komolyabb összeget reklámra, ami vagy bejön, vagy nem – nézzük meg egy negyedév múlva. Aprólékosan meg kell minden aktivitást tervezni, és ha szükséges menet közben azonnal módosítani. Az biztos, hogy a figyelem felkeltése és megragadása egyre újabb és újabb módszereket igényel.

- Mi lenne az a három dolog, amit tanácsolnál egy kezdő marketingesnek, aki 10 év múlva igazán jó szakemberré szeretne válni?

- Folyamatosan tanulni kell, és egy fél lépéssel mindig a piac előtt kell járni. Ebbe a szakmába nem lehet belekényelmesedni, az öt évvel ezelőtti szakmai tudás ma már nem sokat ér. Aki igazán sikeres szeretne lenni ebben a szakmában teljes odaadással bele kell vetnie magát és meg kell tanulnia a közismert kliséken túl is gondolkodni.