- Hirdetés -

A digitalizációra és a fenntarthatóságra koncentrálnak a vállalatok

|

- Hirdetés -

A járvány, a klímaváltozás és a világpolitika a korábbinál is jobban ráirányította a vállalatvezetők figyelmét a kettős átalakulás szükségességére: az okos digitalizációra és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) célokhoz való igazodásra – állapította meg a Global Manufacturing Prospects 2022 kutatásában a KPMG. A termelő vállalatoknak újfent szembesülniük kellett a stabil ellátási láncok fontosságával. Voltak azonban, akik a nehézségeket is saját javukra fordították. A megkérdezett vezérigazgatók több mint kétharmada úgy látja: cége élenjáró és nem pedig követő az iparág alakításában.

A KPMG nagy termelővállalatok vezetőit kérdezte a 2022-es év kihívásairól. A kiválasztott 11 országban (Észak-Amerika, Európa, Ázsia és a csendes-óceáni térség egyes országaiban) megkérdezett 146 vállalatvezető 47 százaléka 1 és 10 milliárd dollár közötti, 29 százaléka 10 milliárd dollár feletti árbevételű céget irányít.

Hatékony működés csak reziliens ellátóláncokkal érhető el

A termelő vállalatok vezetői két lényeges és egymással összefüggő erős tendenciát tapasztaltak meg a járvány során. Egyfelől azt, hogy milyen fontosak a stabil ellátási láncok a vállalataik ellenállóképessége szempontjából, másfelől pedig azt, hogy ennek az ellenállóképességnek a fejlesztésében mennyire szükségesek az új, digitális technológiák. Aki időben lépett, nemcsak a jövőbeli gazdasági sokkhatások ellen lesz képes védekezni, hanem versenyelőnyre is szert tehetett.

A megkérdezett cégvezetők több mint kétharmada nyilatkozta azt, hogy globális zárlat idején is törekszik a stabil ellátási lánc biztosítására. Az ellenállóképesség fókuszba helyezése a járvány kihívásaira adott válaszok közül az elsők között szerepel. Ennek szükségessége agilitásra és gyorsabb döntésekre kényszeríti a vállalatokat. A digitalizáció kiemelt szerepet kap ebben.

Nem a járvány az egyetlen zavaró tényező az ellátási láncokkal kapcsolatban – itt a világpolitika is jelentős szerepet játszik. A kutatás szerint az ellátási láncok kockázatainak csökkentésére az egyik lehetséges módszer, hogy közelebb hozzuk a termelést a politikai és egyéb kockázatnak kitett régiókból. Nyugat-Európa termelő cégei immár szívesebben létesítenek gyárakat Törökországban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában, és tehetik ezt akár Kínával versenyképes költségszint mellett, de mindenképpen alacsonyabb világpolitikai kockázattal.

Több technológia: nagyobb biztonság, több bevétel

Az ellátási láncok tehát ismét kiemelt figyelmet élveznek, és ez összefügg a járvány második nagy tanulságával: lényeges, hogy a cégek új technológiákba fektessenek be. Erre a sérülékenység csökkentése, és a helyreállítás gyorsítása érdekében is hatalmas szükség van. A cégvezetők szerint a kockázat mérséklésére a legjobb megoldás az ellátási láncok mélyebb nyomonkövetése, a változások észlelése azelőtt, hogy azok hatással lennének a folyamatokra. Ehhez olyan technológia szükséges, amely tranzakciók tömegének követését teszi lehetővé nemcsak a közvetlen beszállítóknál, hanem azon túl is.

A technológiai beruházások másik célja a bevétel növelése. A kutatás szerint a 3 éves növekedési célok elérésének fő prioritása a digitalizációba és az ügyfél kapcsolat kezelésébe – például elektronikus piacterek, beszállítói fórumok, valamint IoT megoldások fejlesztésébe – irányuló befektetések. Megfelelő integráció mellett ezek a beruházások fokozhatják az agilitást és gyorsíthatják az innovációt.

Küldetéstudatra ébredve

A KPMG kutatása szerint a COVID-19 nemcsak az ellátási láncokat kavarta fel, hanem mélyebb kérdéseket is felvetett – például azt, hogy milyen céllal is van egy adott cég a piacon. A vállalatvezetők 77 százaléka jelezte, hogy a járvány kezdete óta erősebb az érzelmi kötődése a cég céljaihoz. A válaszadók 67 százaléka látja úgy, hogy szervezete célja a hosszú távú értékteremtés a stakeholderei részére.

Fókuszban az ESG, de minden cégnek más miatt fontos

A KPMG Global Manufacturing Prospects 2022 szerint a járvány nyomán az ESG (Environment, Social, Govenance) három pillére közül a cégvezetők a társadalmi kérdésekre fordították a legnagyobb figyelmet. A munkavállalók számára a társadalmi célok közül lényeges a diverzitás: a vállalatvezetők megállapításai szerint a Z generáció és az ezredforduló környékén született munkavállalók megszólításában ez nagy szerepet játszik.

A társadalmi célok hangsúlyozása mellett a cégvezetők a környezeti célokat sem hanyagolják el: 71 százalékuk véli úgy, hogy az olyan globális kihívások, mint a klímaváltozás jelentik a legnagyobb veszélyt a hosszú távú növekedésre. Ugyanakkor hasonlóan fontos kihívásnak tekintik a jövedelmi egyenlőtlenségeket is. A társadalmi kérdésekre irányuló fókusz egyik fő oka a képzett munkavállalók iránti növekvő igény. A vállalatvezetők 84 százaléka tervezi, hogy növeli a létszámot a következő három évben. A toborzás ugyanakkor a pandémia kitörése óta jóval nehezebb a megszokottnál.

A cégvezetők a hibrid munkavégzés sikerének zálogát is a képzésben látják. A munkavállalók várhatóan otthon és munkahelyükön is fognak dolgozni a jövőben, a modell sikere viszont egyelőre vegyes képet mutat. A hibrid munkavégzés nyomán a termelékenység nem feltétlen csökkent, a csapatépítés és az innováció ugyanakkor nehezebbé vált. A járvány alatt megszaporodó felmondások szintén sok fejfájást okoztak a felsővezetőknek.

Profitálni kell a nehézségekből is

A Global Manufacturing Prospects 2022 kutatás szerint a 2020-21-es gazdasági kilengések a cégvezetőket komoly kihívások elé állították, ugyanakkor pozitív hatások is érvényesültek. A megkérdezettek 70 százaléka véli úgy, hogy cége változtatja meg az iparágat, és nem fordítva. Szintén 70 százalékuk tekint a technológiai fordulatokra inkább lehetőségként, mint kihívásként. A lehetőségek megragadásának egyik módja lehet a felvásárlások és összeolvadások véghezvitele – a válaszadók 54 százalékának vannak ilyen szándékai. A növekedésnek azonban nem ez az elsődleges útja, a legtöbb válaszadó a szövetségeket és az organikus fejlődést jelölte meg.

Egymást erősíti a digitális átalakulás és a fenntarthatóság

A kutatás megállapította, hogy a járvány és a klímaváltozás kombinációja felgyorsítja a digitális átalakulást - ennek során a cégek keresik az eszközöket az új kockázatok kezelésére és az adódó lehetőségek kiaknázására. Az eredmények azt mutatják: még nem minden cégvezető látta be, hogy a digitális átalakulás és a fenntarthatóság kéz a kézben jár, és erősíti egymást. A digitalizáció segíthet csökkenteni az ellátási láncok kockázatait, és növelni a fenntarthatóságot. Ehhez azonban szükség van arra, hogy a cégvezetők az ESG kritériumok elérésére és az átláthatóság megteremtésére stratégiai célként tekintsenek.

“A gyártóknak kettős átalakulásra kell összpontosítaniuk: intelligens digitalizációra és kapcsolódó folyamat optimalizációra, valamint az ambiciózus ESG célok megfogalmazásán túl azok priorizálására és kivitelezésére is, mindezt harmonikusan illesztve egymáshoz. Ha ezeket sikerrel végrehajtják, jó eséllyel teremtenek versenyképesebb vállalatot és élhetőbb bolygót, ugyanakkor élvezhetik ennek elismerését tevékenységük érintettjei körében is” – összegzi a kutatás legfőbb következtetéseit Kálmán Anna, a KPMG menedzsere.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...

Ötszáznál is több csomagautomatába rendelhetünk egységes áron az eMAG-tól

A dunaharasztin épülő automatizált raktárbázis bejelentése mellett egy másik fontos mérföldkövet ért el az eMAG-Extreme Digital: a vállalat easybox csomag automatáinak száma elérte az 529-et, és néhány napja már jutányos, egységesen 690 forintos áron...

Csoportos leépítés a Life TV-nél, Vaszily tanácsadója lesz Hajdú Péter

Csoportos leépítést hajtanak végre a Life TV-t és az Ozone TV-t működtető Media Vivantis Zrt.-nél a Blikk információi szerint, a lap beszámolójára reagálva a társaság közleményt adott ki, amelyben megerősítették a létszámcsökkentés tényét. A...

Új, fiataloknak szóló márkát hoz a magyar piacra a Central

Megszerezte a Szlovákiában és Csehországban már évek óta sikeresen működő Refresher brand licencét a Central Médacsoport, amely jelentős tulajdonrészt is vásárolt a márkát üzemeltető Refresher S. A.-ben. A fiatalokat megcélzó online márka bevezetését egy,...

Még az idén meglehet az egymilliárd 5G előfizetés

2022 végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma, elsősorban Észak-Amerika és Északkelet-Ázsia gyors növekedésének köszönhetően, miközben az öreg kontinensen lassabban terjed a kommunikációt és gazdaságot átformáló technológia - derül ki az Ericsson tanulmányából....

Hogyan alakítható ki a munka és a magánélet egészséges egyensúlya? (x)

Valljuk be: a rohanó XXI. században nem egyszerű feladat megtalálni egy egészséges munka-magánélet egyensúlyt. Reggeltől estig rohanunk, intézzük az intézendőket, hazavisszük a munkát, a reggeliről általában megfeledkezünk, valahol bedobunk egy gyors ebédet, miközben igyekszünk...

Új videósorozatot indít a WMN

A WMN vadonatúj videósorozatot indít, amellyel egy új korosztály felé nyitnak: a huszonéveseket célozza meg a Korszak című videós podcastszériával. A sorozat koncepcióját a két műsorvezető, a fiatal kora ellenére már veterán WMN-szerzőnek számító...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így készül a fesztiválokra a Dreher

Két éves kihagyás után nyitnak újra Magyarország legnagyobb fesztiváljai. A tizedik jubileumát ünneplő Balaton Sound és a több mint félmillió látogatót váró Sziget hivatalos söre idén is a Dreher lesz. A márka a legkedveltebb...

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....