A járványt követő gazdasági válság idején az inflációval és a béremeléssel rengeteget foglalkoztak az internetezők: összesen közel 850 ezer online említése volt a témának 2022 során, de látványos, hogy a nyári időszakban nőtt meg kiugróan az említések száma - derült ki a Neticle internetes adatelemzéséből.
A termékek kapcsán januárban és augusztusban volt a legkiemelkedőbb mennyiségű olyan találat, ahol pénzügyi nehézségekről panaszkodtak, ezen belül is a saját autó fenntartása (pl. üzemanyagár), valamint az élelmiszerárak megdrágulása került elő legtöbbször. A szolgáltatásokat illetően a túl sokba kerülő utazás, nyaralás, valamint az albérletárak és egyéb lakhatási költségek elszállása volt a legfájóbb pont, különösen a nyári hónapokban.
A Fourfourlab, részben a Neticle kutatásából kiindulva, az autópiacot vizsgálta meg mélyebben, és rámutatott tíz különböző tényezőre, melyek eltérő mértékben, de befolyásolták az új autók vásárlásának volumenét. Legerősebben a használt autókra való online keresés volumenének emelkedése jelezte előre az új autók vásárlásának növekedését a következő 1-2 hónapra vonatkozóan, emellett a családi pénzügyi támogatásokra való keresések növekvő száma után szintén több autóvásárlás következett.
Ugyanakkor nagyon negatívan hatott az autóvásárlások számára az 1-2 éves gyermekek számának növekedése az országban. Kisgyermek mellett az autóvásárlás általában nem élvez prioritást, mert nagyobb kiadást és hosszú távú kötelezettséget jelent. A családok inkább azokra a területekre koncentráltak, melyek közvetlenül kapcsolódnak a gyermekneveléshez és a családi igények kielégítéséhez.
A stabilan felismerhető trendek és hatások alapján már sokkal nagyobb biztonsággal becsülhető az egyes márkák teljesítménye, optimalizálható a kommunikáció, a termékfejlesztés és a gyártás, ami mind a bankok és hitelintézetek, mind az autógyártók számára kulcsfontosságú.
„Válságos időkben különösen hasznos, hogy a tanulmányban bemutatott fogódzkodókat nyújtsunk a márkáknak. Sokkal tudatosabban képesek megtervezni tevékenységüket, ha tisztában vannak vele, specifikusan az ő szegmensük számára mit üzennek a piaci tényezők” - hangsúlyozta Vernyik Imre, a Fourfourlab ügyvezetője. “A big data korában már egyre több brand támaszkodik az elérhető adatelemzési szolgáltatásokra, melyek jelentős versenyelőnyhöz juttathatják őket.”