- Hirdetés -

A nyaralókra is veszélyesek a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

Egyre intenzívebb a kiberbiztonsági fenyegetés az európai országokban – derült ki az IT-biztonsági megoldásokat gyártó Kaspersky felméréséből. Az utazástervezéskor különösen a bizalmas céges adatokat kezelő vezetőknek érdemes tudni, hogy amíg Délkelet-Európában a legkockázatosabb online banki tranzakciókat végezni, addig az Apple-felhasználókra elsősorban nyugaton vadásznak leginkább a kiberbűnözők. A hazánkban is egyre gyakoribb web-alapú támadások, valamint zsarolóvírusok miatt pedig a belföldi nyaraláskor is érdemes fokozottan óvatosnak lenni.

Jelentősen megnövekedett a pandémiás időszakban a kibertámadások száma, ezért a nyári szabadságolások alatt is érdemes néhány extra óvintézkedést megtenni. A Kaspersky kutatói a 2020. május és a 2021. április közötti időszakról készített jelentésükben kiemelték, hogy az internethez csatlakoztatott számítógépek több mint 70%-ánál legalább egy rosszindulatú szoftver okozta támadást tapasztaltak, ami azt jelenti, hogy bárkire, bárhol lecsaphatnak a kiberbűnözők.

Intő jel, hogy 2020. május és a 2021. április között több mint 115 millió internetes támadást blokkoltak az Európai Unióban a Kaspersky által nyújtott megoldások, valamint 2,7 millió egyedi, rosszindulatú URL-t ismert fel webes víruskereső programjuk, amely 377 685 egyedi fenyegetést blokkolt.

Ugyancsak reprezentatív például szolgálhat, hogy 79 315 felhasználó eszközén regisztráltak – a bankszámlákhoz való online hozzáférés által – pénz ellopására tervezett rosszindulatú programok okozta fertőzéseket. Ugyancsak figyelemfelkeltő adat, hogy 56 877 egyedi felhasználót zsarolóvírus, 132 656 egyedi felhasználót pedig adathalászok támadtak meg.

Kockázatos bankolás

A népszerű tengerparti úticélok esetén is körültekintőnek kell lenniük a nyaralóknak, ugyanis az online banki tranzakciókat célzó támadások (rosszindulatú szoftverek) elsősorban a balkáni, a déli, valamint a közép-kelet-európai országokat érintették. Noha a 79,315 egyedi felhasználó eszközén megkísérelt eset közül arányosan Cipruson (1,3%), Bulgáriában (1,2%), Görögországban (1,1%), Olaszországban (1,0%), Portugáliában (1,0%) és Horvátországban (0,8%) észlelték a legtöbb támadást, Németország, Lettország, Lengyelország és Románia esetében is előfordultak kifejezetten banki ügyletekre irányuló offenzív kísérletek. A nyaralás szempontjából informatív adat az is, hogy a legtöbb esetszám 2020. júniusban (10500) és decemberben (11289) történt.

Az Apple-felhasználók sincsenek biztonságban

„Sok vezető számára a nyaralás szükséges kellékei azok a digitális eszközök, amelyeken a távollétükben is nyomon követhetik a vállalkozás működését. Ez azonban óriási kockázatokat rejt magában. Kiemelten ajánlott, hogy ez az idő legyen a pihenésé és a feltöltődésé, de ha mindenképpen muszáj rápillantani a bizalmas adatokra, célszerű azt egy olyan eszközről tenni, ami kiterjedt védelmi rendszerrel van ellátva” – mondta Tóth Árpád, a Kaspersky területi értékesítési igazgatója.

A fenyegetettségek, veszélyek fajtái földrajzilag is jelentősen eltérnek egymástól. Az Apple eszközöket és macOS operációs rendszereket használók elleni támadások például leginkább a nyugati országokban fordultak elő. Elsősorban Franciaország (15,32%), Spanyolország (13,99%), Olaszország (11,43%), Portugália (9,75%), Görögország (9,59%) és Németország (9.41%) érintett. Természetesen belföldi üdülés esetén is körültekintőnek lenni, ugyanis hazánk (8,60%) is a tíz legveszélyeztetettebb ország között van ebben a kategóriában. Minket csak Litvánia (8.14%) és Lengyelország (8,10%) és Belgium követ (7,94%).

A sokszor ártalmatlannak tűnő internetes böngészés közben is számtalan veszély leselkedhet a felhasználókra akkor is, ha idehaza nyaralnak. A Kaspersky által vizsgált időszakban ugyanis az Európai Unióban az internetet használó számítógépek 13,70%-án tapasztaltak legalább egy böngészőalapú, rosszindulatú program-támadást. Noha a területi megoszlást tekintve Lettország (21,11%), Görögország (18,50%), Észtország (17,52%) és Franciaország (16.81%) a legérintettebb, azonban az első tíz között találjuk Magyarországot is (13,82%).

A zsarolóvírusok szempontjából is fontos ébernek maradnia azoknak, akik belföldi úticélt választottak, ugyanis az úgynevezett trójai zsarolóvírusok okozta támadások tekintetében szintén benne van hazánk a legveszélyeztetett európai országok középmezőnyében. Igaz, az első helyen álló Görögországhoz (0.56%) képest Magyarországon (0.29%) feleannyi esetet mutatott ki az informatikai biztonsági vállalat jelentése.

A felhő- és kibervédelmi megoldásokat közvetítő Kvazar.cloud cégvezetője, Iván László 9 egyszerű lépésben foglalta össze azokat a tennivalókat, amire minden érzékeny adattal dolgozó munkatársnak érdemes figyelnie a nyaralás megkezdése előtt és utazás közben.

Erősítse meg online felhasználói fiókja védelmét a rendelkezésre álló legerősebb hitelesítési eszközök, biztonsági kulcsok vagy többfaktoros hitelesítés beépítésével.

Gondolja át a kockázatokat, mielőtt letölt egy alkalmazást! Külföldi nyaralás esetén nem célszerű feltenni mobiltelefonjára például az adott szállás applikációját.

  • Fontolja meg és korlátozza, mit, illetve kivel oszt meg online nyaralása idején!
  • Kapcsolja ki a helymeghatározást, ha nem használja!
  • Legyen óvatos a nyilvános Wi-Fi hálózatokkal!
  • Kapcsolja ki a Wi-Fi-t és a Bluetooth-t, ha nem használja őket! Ezzel elkerülheti, hogy nem kívánt felhasználók készülékéhez kapcsolódhassanak, valamint nyomon kövessék tartózkodási helyét.
  • Csak biztonságos webhelyeken vásároljon vagy végezzen banki tranzakciót!
  • Kerülje a nyilvános számítógépeken való személyes vagy céges fiókba való bejelentkezést!
  • Készítsen a nyaralás előtt biztonsági másolatot a kulcsfontosságú adatokról!
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...

Online nézhetjük a nemzetközi táncfesztivált

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált: az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától.A SzólóDuó Fesztivál célja, hogy a szárnyaikat bontogató és a tapasztalt alkotók,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA