- Hirdetés -

A nyaralókra is veszélyesek a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

Egyre intenzívebb a kiberbiztonsági fenyegetés az európai országokban – derült ki az IT-biztonsági megoldásokat gyártó Kaspersky felméréséből. Az utazástervezéskor különösen a bizalmas céges adatokat kezelő vezetőknek érdemes tudni, hogy amíg Délkelet-Európában a legkockázatosabb online banki tranzakciókat végezni, addig az Apple-felhasználókra elsősorban nyugaton vadásznak leginkább a kiberbűnözők. A hazánkban is egyre gyakoribb web-alapú támadások, valamint zsarolóvírusok miatt pedig a belföldi nyaraláskor is érdemes fokozottan óvatosnak lenni.

Jelentősen megnövekedett a pandémiás időszakban a kibertámadások száma, ezért a nyári szabadságolások alatt is érdemes néhány extra óvintézkedést megtenni. A Kaspersky kutatói a 2020. május és a 2021. április közötti időszakról készített jelentésükben kiemelték, hogy az internethez csatlakoztatott számítógépek több mint 70%-ánál legalább egy rosszindulatú szoftver okozta támadást tapasztaltak, ami azt jelenti, hogy bárkire, bárhol lecsaphatnak a kiberbűnözők.

Intő jel, hogy 2020. május és a 2021. április között több mint 115 millió internetes támadást blokkoltak az Európai Unióban a Kaspersky által nyújtott megoldások, valamint 2,7 millió egyedi, rosszindulatú URL-t ismert fel webes víruskereső programjuk, amely 377 685 egyedi fenyegetést blokkolt.

Ugyancsak reprezentatív például szolgálhat, hogy 79 315 felhasználó eszközén regisztráltak – a bankszámlákhoz való online hozzáférés által – pénz ellopására tervezett rosszindulatú programok okozta fertőzéseket. Ugyancsak figyelemfelkeltő adat, hogy 56 877 egyedi felhasználót zsarolóvírus, 132 656 egyedi felhasználót pedig adathalászok támadtak meg.

Kockázatos bankolás

A népszerű tengerparti úticélok esetén is körültekintőnek kell lenniük a nyaralóknak, ugyanis az online banki tranzakciókat célzó támadások (rosszindulatú szoftverek) elsősorban a balkáni, a déli, valamint a közép-kelet-európai országokat érintették. Noha a 79,315 egyedi felhasználó eszközén megkísérelt eset közül arányosan Cipruson (1,3%), Bulgáriában (1,2%), Görögországban (1,1%), Olaszországban (1,0%), Portugáliában (1,0%) és Horvátországban (0,8%) észlelték a legtöbb támadást, Németország, Lettország, Lengyelország és Románia esetében is előfordultak kifejezetten banki ügyletekre irányuló offenzív kísérletek. A nyaralás szempontjából informatív adat az is, hogy a legtöbb esetszám 2020. júniusban (10500) és decemberben (11289) történt.

Az Apple-felhasználók sincsenek biztonságban

„Sok vezető számára a nyaralás szükséges kellékei azok a digitális eszközök, amelyeken a távollétükben is nyomon követhetik a vállalkozás működését. Ez azonban óriási kockázatokat rejt magában. Kiemelten ajánlott, hogy ez az idő legyen a pihenésé és a feltöltődésé, de ha mindenképpen muszáj rápillantani a bizalmas adatokra, célszerű azt egy olyan eszközről tenni, ami kiterjedt védelmi rendszerrel van ellátva” – mondta Tóth Árpád, a Kaspersky területi értékesítési igazgatója.

A fenyegetettségek, veszélyek fajtái földrajzilag is jelentősen eltérnek egymástól. Az Apple eszközöket és macOS operációs rendszereket használók elleni támadások például leginkább a nyugati országokban fordultak elő. Elsősorban Franciaország (15,32%), Spanyolország (13,99%), Olaszország (11,43%), Portugália (9,75%), Görögország (9,59%) és Németország (9.41%) érintett. Természetesen belföldi üdülés esetén is körültekintőnek lenni, ugyanis hazánk (8,60%) is a tíz legveszélyeztetettebb ország között van ebben a kategóriában. Minket csak Litvánia (8.14%) és Lengyelország (8,10%) és Belgium követ (7,94%).

A sokszor ártalmatlannak tűnő internetes böngészés közben is számtalan veszély leselkedhet a felhasználókra akkor is, ha idehaza nyaralnak. A Kaspersky által vizsgált időszakban ugyanis az Európai Unióban az internetet használó számítógépek 13,70%-án tapasztaltak legalább egy böngészőalapú, rosszindulatú program-támadást. Noha a területi megoszlást tekintve Lettország (21,11%), Görögország (18,50%), Észtország (17,52%) és Franciaország (16.81%) a legérintettebb, azonban az első tíz között találjuk Magyarországot is (13,82%).

A zsarolóvírusok szempontjából is fontos ébernek maradnia azoknak, akik belföldi úticélt választottak, ugyanis az úgynevezett trójai zsarolóvírusok okozta támadások tekintetében szintén benne van hazánk a legveszélyeztetett európai országok középmezőnyében. Igaz, az első helyen álló Görögországhoz (0.56%) képest Magyarországon (0.29%) feleannyi esetet mutatott ki az informatikai biztonsági vállalat jelentése.

A felhő- és kibervédelmi megoldásokat közvetítő Kvazar.cloud cégvezetője, Iván László 9 egyszerű lépésben foglalta össze azokat a tennivalókat, amire minden érzékeny adattal dolgozó munkatársnak érdemes figyelnie a nyaralás megkezdése előtt és utazás közben.

Erősítse meg online felhasználói fiókja védelmét a rendelkezésre álló legerősebb hitelesítési eszközök, biztonsági kulcsok vagy többfaktoros hitelesítés beépítésével.

Gondolja át a kockázatokat, mielőtt letölt egy alkalmazást! Külföldi nyaralás esetén nem célszerű feltenni mobiltelefonjára például az adott szállás applikációját.

  • Fontolja meg és korlátozza, mit, illetve kivel oszt meg online nyaralása idején!
  • Kapcsolja ki a helymeghatározást, ha nem használja!
  • Legyen óvatos a nyilvános Wi-Fi hálózatokkal!
  • Kapcsolja ki a Wi-Fi-t és a Bluetooth-t, ha nem használja őket! Ezzel elkerülheti, hogy nem kívánt felhasználók készülékéhez kapcsolódhassanak, valamint nyomon kövessék tartózkodási helyét.
  • Csak biztonságos webhelyeken vásároljon vagy végezzen banki tranzakciót!
  • Kerülje a nyilvános számítógépeken való személyes vagy céges fiókba való bejelentkezést!
  • Készítsen a nyaralás előtt biztonsági másolatot a kulcsfontosságú adatokról!
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Megéreztük az inflációt: ezen spórolnak a magyarok

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában....

Hosszabbít a Hypewriter, még várják a sorozatötleteket

Július 20-ig meghosszabbítja a jelentkezési időszakot a Hypewriter – nemzetközi sorozatötlet pályázat. Az immár negyedik alkalommal megvalósuló verseny célja, hogy felkutassa a legeredetibb, vadonatúj tévésorozat-ötleteket és tehetséges alkotóikat. A nyertes díjazása 10000 euró, valamint...

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max. A streaming szolgáltató tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD) egy nagyobb átszervezés részeként döntött így, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább nőtt az informatikusok bére

Továbbra is tarolnak a fizetések az informatikai szektorban hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A COVID-19 hatása az IT munkaerőpiacot is elérte, munkaerőhiány és bérnövekedések figyelhetők meg világszerte. A Bluebird piaci körképe.Az elmúlt két év...

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....