- Hirdetés -

A nyugdíjasok is felfedezték a netes nagybevásárlást

|

- Hirdetés -

Jócskán eltérnek a magyarok vásárlási szokásai, ha nem műszaki eszközt, hanem élelmiszert, drogériai terméket vagy háztartási cikket rendelnek az internetről. Itthon és a világban az FMCG termékek online értékesítése az e-kereskedelem egyik leggyorsabban fejlődő területe. A GKI Digital piackutató cég hazai felhasználók körében készült Online Retail Big Picture című, a mintegy 3,5 millió hazai internetezői sokaságra reprezentatív felmérése a szegmens számos jellegzetességét fedte fel.

Az élelmiszerek és háztartási cikkek (gyűjtőnéven FMCG-termékek) piaca, amely a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának a magyar e-kereskedelmi piacon, a pandémia megjelenése óta robbanásszerű fejlődési pályára állt. Az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek internetes értékesítési forgalma 2021 első 9 hónapjában közel 45 százalékkal nőtt az Magyarországon: ezzel a bővüléssel tavaly az FMCG lett a leggyorsabban bővülő szegmens az online kiskereskedelmen belül - derül ki a GKI Digital Online Retail Big Picture című kutatásából.

2021 első három negyedévének bruttó 75 milliárd forintot is meghaladó forgalma a negyedik negyedév hasonló mértékű bővülésével együtt 2021-ben összesen több mint bruttó 110 milliárd forintos bevételt jelentett a napi fogyasztási cikkek hazai internetes piaca számára. Az egész online kiskereskedelmi szektor növekedési ütemének másfélszeresét meghaladó, közel 45 százalékos bővülési ütemével az FMCG immár a negyedik legnagyobb online terület a magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.

Mit rendelnek a magyar internetezők?

Az FMCG az egyik legszélesebb termékkínálattal rendelkező terület a kereskedelmen belül, napjainkra az online áruházak szintjén is széles kínálattal találkozhatnak a vásárlók a háztartási vegyiáruktól kezdve a babaápolási termékeken át, a tartós és friss élelmiszerekig szinte minden elérhető már online is - egyre gyakrabban akár aznapi kézbesítéssel is.

A kutatás eredményei szerint már a magyar online vásárlók is egyre bátrabban rendelnek akár a friss élelmiszerek közül is az internetről, a népszerűségi listát azonban a tartós háztartási cikkek vezetik:

1. tisztítószer, háztartási vegyiáru (52,3%)

2. szépségápolási termék (40,3%)

3. gyógyszer, vitamin, egészségmegőrzés (39,2%)

4. toalettpapír, szalvéta, papíráru (38,3%)

5. tartós élelmiszer (35,8%)

6. üdítő, ásványvíz (31,8%)

7. tejtermékek (29,7%)

8. zöldség, gyümölcs, tojás (28,9%)

9. felvágott (25%)

10. állateledel (24%)

2021-ben az online megrendelt FMCG termékek kategóriájában az átlagos kosárérték közel bruttó 21 ezer forint volt.

A legtöbben az eMAG-tól rendeltek gyorsan forgó fogyasztási cikket

A GKI Digital kutatásának eredményei szerint a magyar online vásárlók közül a legtöbben az eMAG-tól rendeltek gyorsan forgó fogyasztási cikkeket 2021-ben a vizsgált tizenhat, online FMCG kereskedelemben aktív márka közül.

Ha az FMCG-n belül kifejezetten élelmiszerre és készételre szűkítjük a listát, az eMAG még ekkor is a negyedik helyen áll a fogyasztási cikkekre és élelmiszerekre specializálódott Tesco, Foodpanda, Kifli.hu hármasa után, ami jól jelzi a termékkategória népszerűségét az általános webáruházként működő eMAG.hu-n.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy az online napi fogyasztási cikkeket vásárlók melyik kereskedőt kedvelik a leginkább: ebben az összesítésben szintén az eMAG végzett az élen, a második helyre holtversenyben a Foodpanda és a Tesco online áruháza került, míg a harmadik legkedveltebb szereplő a Rossmann lett.

Az idősebb netezők ütemezetten, a fiatalok ad-hoc vásárolnak be

A kutatás korosztályi bontásaiból kiderül, hogy az idősebb, 60 év feletti korosztály tagjaira a rendszeresség jellemző, mivel ők az átlagosnál nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy a heti bevásárlást (18%) és a havi bevásárlást (29%) intézik online (is).

A 18-24 éves korosztály tagjainak vásárlási szokásai jelentősen eltérnek, rájuk nem jellemző, hogy ütemeznék az online bevásárlást: 51%-uk egyszerűen akkor vásárol online FMCG termékeket, amikor nincs kedve vagy ideje boltba menni. Az átlag feletti arányban vásárolnak napi használati cikkeket online a nők (14%), a 30-39 évesek (16%) és a Budapesten élők (22%) a kutatás eredményei szerint.

Hogyan választanak áruházat a magyar internetezők?

A válaszadók legnagyobb hányada (36%) elsősorban a termékek ára alapján választja meg, melyik online áruházból rendel fogyasztási cikket, de csaknem ugyanennyien (34,1%) választanak korábbi tapasztalataik alapján.

A korábbi pozitív tapasztalatok különösen fontosak a 60 év feletti felhasználók körében: körükben a legnagyobb az aránya (46%) azoknak, akik ár helyett a kedvező tapasztalatok alapján választanak online áruházat. Ugyancsak nagyon fontos szempont a fogyasztási cikkek online rendelésekor a weboldal könnyű használhatósága, valamint a kiszállítás kiszámíthatósága és gyorsasága is - derül ki a kutatás eredményeiből.

Élelmiszer és egyéb háztartási cikk internetes vásárlása kapcsán minden második válaszadót az bosszant a leginkább, ha a kiszállított termékek minősége nem megfelelő, 40 százalékuk az ügyfélszolgálat elérhetetlenségét tartja frusztrálónak, és ugyanennyien tartják problémásnak, ha helyettesítő terméket kapnak az eredetileg kiválasztott termék(ek) helyett.

Két-három napon belüli kiszállítást kérnek a legtöbben

Bár bizonyos településeken és szállítóknál már akár aznapi kiszállítás is elérhető, a fogyasztási cikkeket rendelő online vásárlók 41 százaléka 2-3 napon belüli kiszállítási időpontot választ. A vásárlók csaknem negyede (24,8%) esetében van, hogy aznapi, van, hogy későbbi kiszállítást kérnek, 21,3 százalékuk pedig nem ragaszkodik fix időablakhoz, akkor veszi át a terméket, amikor az megérkezik.

Mivel a napi szintű bevásárlást még kevesen intézik az interneten keresztül Magyarországon, az aznapi átvételt az online FMCG termékeket rendelő vásárlók mindössze 7,6 százaléka részesíti előnyben, további 2,1 százaléka néhány órán belüli átvételt várna el, újabb 2 százalékuk pedig – az éttermi kiszállításos rendelések mintájára – egy órán belül szeretné megkapni a vágyott terméket is.

Így vásárolnak be az eMAG ügyfelei

Az eMAG Magyarország saját belső forgalmi statisztikái szerint 2020 azonos időszakához (Q3) képest a tartós élelmiszerek eladott darabszáma 85 százalékkal, ezek forgalma azonban csaknem háromszorosára (185%-os növekedés) emelkedett, pedig ez csak a második legnépszerűbb termékkategória az FMCG-n belül. A legtöbb darabot tisztító és fertőtlenítőszerekből rendelték a fenti időszakban, a harmadik helyen a testápolási cikkek állnak, amelyet az üdítőitalok, majd a parfümök és parfüm szettek követnek a listán.

A gyorsan forgó fogyasztási cikkeket vásárló ügyfelek körében kimagasló a házhoz szállítás (64,3%), az eMAG easyboxos átvétel (21,2%), míg a bolti vagy személyes csomagponti átvételt csak 7,2-7,2 százaléka kért az ügyfeleknek e termékkategória esetében.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...

A HR-ben is jönnek a robotok

Az elmúlt időszak – főként a koronavírus-járvány hatásai miatt – évekkel gyorsította fel a digitalizációt. A HR terület is érintett, ahol a digitális asszisztensek, az automatizált erőforrás-kezelő programok, az algoritmuson alapuló projektmenedzsment eszközök használata...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén 23. éve osztották ki az üzleti élet egyik legrangosabb elismerését az arra érdemes vállalatoknak. Minden év novemberében újabb 10 vállalat veheti át az Üzleti Etikai Díjat.Az idei díjazottakkal együtt már 130 élő, működő...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Vadkeleti állapotok a service design piacon

A piacon jelenleg vadkeleti állapotok uralkodnak és „mindent is” megpróbálnak a szolgáltatócégek a Service Design címkével ellátni a kutatástól kezdve, a product design, ux-en át egészen a vállalati folyamatfejlesztésekig – mutatott rá Klenovszki János,...

Új kategóriák a Marketing Diamond Awards-on

Idén ismét meghirdeti a Marketing Diamond Awards versenyt a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyre ezúttal már tizennégy - köztük két vadonatúj - kategóriában várják a pályázatokat. Az érdeklődők január 09-ig adhatják le anyagaikat a...

Saját termékcsaláddal rukkolt elő Lilu

Lilut az egész ország műsorvezetőként ismerhette meg, de az utóbbi években a hazai szépségápolási trendeket diktáló véleményvezérek körében is feltűnt. Most saját termékcsaládjával jelentkezik, amely a magyar hölgyeket is bevezeti a tudatos testápolás világába. Kovalcsik...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Téli varázsvilággal csábít a Westend

Az ajándékvásárlás mellett egy igazi téli kikapcsolódásért is érdemes elmenni a Westendbe. A Tetőkertben kialakított Winter Wonderland különleges elhelyezkedéséből adódó hangulatával és színes programjaival egészen az év végéig várja az érdeklődőket. Állandó elemként lesz...

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

A biogazdálkodást támogatja a dm

A dm vásárlói már megszokhatták, hogy a Black Friday napon árzuhanás helyett a jótékonyságra hívja fel a figyelmet a drogéria. Nem lesz ez másként idén sem, újra átszínezik ezt a napot, és a november...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....