- Hirdetés -

A prémium és a kézműves a nyerő a csokiimádóknál

|

- Hirdetés -

Magyarországon egyre inkább a prémium minőségű és kézműves csokoládékat részesítik előnyben, feljövőben vannak az étcsokoládék, ízvilágban pedig a sós karamella az új trend, megfosztva trónjától a csilis csokit. A Marketing&Media magazin összeállításából kiderül az is, hogy mennyire kísérletezőkedvűek a magyarok, ha csokoládéról van szó.

A Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) felmérése alapján a magyarok nem nevezhetők édesszájúaknak. Európában az egy főre eső csokoládéfogyasztás évi 7 kg, a svájciak és a németek 10-11 kg csokit esznek évente, míg idehaza az évi csokoládéfogyasztás 3,3 kg körül van. A szövetség hosszú évek munkájának és tudatos kommunikációjának köszönhetően a bevonómasszából készült csokik eltűntek a kereskedelemből.

„A valódi csokoládéból készült figurák értékbeni részesedése 2006-ban még alig haladta meg az 50 százalékot, ma viszont már 93 százalékos részesedéssel büszkélkedhetnek például a szezonális figurák esetében. Eljutottunk oda, hogy ma már meg sem kell kérdeznie a vásárlónak, hogy valódi csokoládéból készült-e a polcsorokon található termék” – nyilatkozta Sánta Sándor, a MÉSZ elnöke.

Kutatásokból kiderült, hogy bár a magyar fogyasztók nagyon szeretik az innovációkat és az újdonságokat, mégis a régi, megszokott termékeket vásárolják. Ez a kicsit ellentmondásos tendencia a csokoládé- és édességpiac nagy részére jellemző. Az utóbbi években egyre kedveltebb az étcsoki, ami a táblás és a desszertcsokoládé, illetve a szaloncukor forgalmánál is észrevehető. Emellett a karamelles ízeket is egyre inkább keresik a vásárlók minden termékkategóriában.

A Spar eladási számai is alátámasztják ezeket az adatokat. Maczelka Márk kommunikációs vezető szerint: „Lassan, de biztosan nő az étcsokoládé részaránya, míg a fehér csokoládé forgalma nagyon elenyésző, emellett a táblás csokik kiugróan nagyot fejlődtek az elmúlt időszakban.” A kommunikációs igazgató úgy véli, a vásárlók egyre inkább nyitnak a minőség felé. „Éves szinten több mint 20 milliárd forint a csokoládéból származó árbevételünk, ezért hisszük, hogy megéri külön is odafi gyelni erre a területre” – tette hozzá.

A Tesco csokikínálatában szereplő 20–650 grammos termékekből kb. 38 millió darabot értékesít az áruházlánc. Az értékesítés egész évben jelentős, de az ünnepekkor kétszeres forgalomnövekedés várható. Hevesi Nóra kommunikációs igazgató elmondta, ők is azt tapasztalják, hogy az étcsokoládé egyre keresettebb, míg a fehér csokoládénál visszaesés látható. „Az ízkombinációkat tekintve megfigyelhető, hogy a gyártók igazodnak a trendekhez, amiket a vásárlóink óvatos érdeklődéssel fogadnak. Tapasztalataink szerint kevésbé kísérletezők az újdonságokkal, inkább az édesebb ízeket kedvelik, a savanykásabbakat jellemzően kerülik. A legnépszerűbb fajta a táblás csoki, ebből fogy a legtöbb” – fűzte hozzá.

Csokoládészezon

„A Magyar Édességgyártók Szövetsége megbízásából készült kutatás szerint a hazai fogyasztók 86 százaléka tervez szaloncukrot vásárolni” – nyilatkozta Sánta Sándor. Az ízek közötti versenyben a megkérdőjelezhetetlen elsőség a zselés szaloncukoré, amelyet a vásárlók közel kétharmada választott a kedvenc ízének. Dobogós lett a kókusz és karamella, de sokan szeretik a drágább, például a marcipános és a mogyorókrémes változatot is. Az elmúlt évtizedekben fokozatosan a legkevésbé népszerűek közé csúszott a valamikor szinte egyeduralkodó fondant (cukortöltelékes) konzumszaloncukor, a szaloncukrok őse. Közben egyre nagyobb teret nyernek a minőségi csokoládéval és töltelékkel készített, magasabb kategóriájú termékek. Maczelka Márk is megerősítette, hogy a Spar áruházláncban a zselés szaloncukor az örök kedvenc, a keresett márkák pedig a Milka, a Stühmer és a Bonbonetti.

A Tesco áruházakban már merészebb ízeket is kipróbálnak a vásárlók. „A hagyományos zselés és marcipános ízek mellett a nyitottabbak kipróbálják az epres, a kókuszos, a robbanócukros, a málnás, a mézes-narancsos, a tojáslikőrös és a szilvás-diós ízesítésű szaloncukrokat is” – mondta Hevesi Nóra, aki hozzátette azt is, hogy az ünnepekre az idén is rengeteg szezonális termékkel készülnek: csak csokimikulásból 60-féle termék van a kínálatban.

Hódít a kézművesség

„A komoly háttérrel rendelkező nagyvállalatok térnyerése ellenére növekszik a manufaktúrás édesipari vállalkozások száma, ami abszolút pozitív tendencia” – mutatott rá Sánta Sándor, a MÉSZ elnöke. Szamos László cukrászmester, a Szamos második generációs képviselője szerint a kézművesség nagyon fontos fogalom: „Azt jelenti, hogy az ember a gondolatát átülteti a kezébe, és azt valósítja meg, vagyis a tudása szerinti legszebbet és legjobbat alkotja. A gépi munkában nincs érzelem, ott programok vannak.” Habár a Szamos nagy cégnek számít, még mindig jelentős emberi munkát alkalmaz a készítésben. Az egyre bővülő édességipari szortiment mellett a Szamosnak sikerült ismert névvé, védjeggyé válnia, és megőriznie vezető pozícióját. Ehhez elengedhetetlen a megújulás, alkalmazkodni kell a piachoz, a kereslethez és meg kell felelni az új ízléseknek, trendeknek, viszont fontos, hogy a vállalkozás értéktartó legyen.

Izgalmas íztrendek

Csomor Tamás, a Bonbonier társtulajdonosa elmondta, hogy az egyes ízkombinációknak is megvan a maguk szezonalitása, és minden idényben megvannak a közkedvelt változatok. „Az utóbbi két évben a sós karamella a reneszánszát éli, 4-5 évvel ezelőtt pedig a csilis csokoládé volt a menő a piacon. Tavasszal a gyümölcsös, könnyedebb ízek kerülnek előtérbe, majd nyáron a fagylalt, ősszel, a hűvös idő beköszöntével inkább a klasszikusabb, cukrosabb, nehezebb ízek felé fordulnak a fogyasztók, ilyenkor a tömény étcsokik dominálnak” – tette hozzá a Bonbonier társtulajdonosa. A törzsvásárlók után érdeklődve érdekes tényekre derült fény: a csokigyártók tapasztalatai alapján a férfi ak sokkal többet tudnak a csokoládékról és az ízekről, valamint többet is vásárolnak, mint a nők.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új műsorral várja a téli olimpiát a Discovery

Élő téli sportokkal és egy új szórakoztató műsorral kíséri a nézőket a Discovery a 2022 téli olimpiai játékok előkészületeiben, és egy vadonatúj, hetente megjelenő műsor is jön a csatorna kínálatába. 100 nap van hátra a...

Indul a Google vállalkozásösztönző programja

A régió egyik legaktívabb startup akcelerátora és befektetője, a Startup Wise Guys hívja életre Kelet-Közép-Európában a Google által szponzorált “Jump for CEE” elnevezésű programot. A program részben a Google.org Impact Challenge for Central and...

Ezek a tapasztalatok is segíthetik a cégeket

A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, a vezetői kontroll gyengülése, a dolgozók és vezetők eltérő munkaidő-érzékelése – csak néhány olyan tétel, amely alapjaiban változtatta meg a vállalati működést az elmúlt időszakban és vezetett a...

A nézők érzéseire is reagál a Lexus okosreklámja

A Lexus érzelmi intelligenciával felvértezett reklámot mutatott be ami képes reagálni a nézők érzéseire. A személyre szabott reklámok új evolúciós lépésének tekinthető, innovatív arcfelismerő technológiát használó kampányt a megújult öntöltő hibrid elektromos Lexus ES...

Liptai Claudiával folytatódik a NőComment!

November 14-től az RTL II-n folytatódik a NőComment, a talkshow házigazdája Liptai Claudia lesz, és állandó szereplő lesz Hajós András. A vasárnap esténként jelentkező NőComment! vendégei beszélgetéseik során érintik az aktuális pletykákat, helyretesznek csúsztatásokat, kibeszélik...

Tényellenőrző oldalt indít a 444 kiadója az AFP-vel

Az Európai Bizottság támogatásával magyar nyelvű tényellenőrző oldalt indít a Magyar Jeti Zrt. a francia AFP hírügynökséggel együttműködve. Az oldalt önálló szerkesztőség látja majd el eredeti tartalommal, ezt főszerkesztőként Zöldi Blanka vezeti majd. Az Európai...

Kiadta az első PR Trendriportot az MPRSZ

A magyar PR és kommunikációs szakma jelenét és jövőjét részletesen elemző tanulmányt adott ki a Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ). A közel 150 oldalas PR Trendriport Magyarország 2021 című kiadvány stratégiai szintű, exkluzív publikációkat...

Magányossá tette a munkavállalókat a COVID

Egy globális tanulmány szerint az emberek több mint 75 százaléka úgy érzi, hogy személyesen és szakmailag is megrekedt. A munkavállalók 88 százaléka szerint a világjárvány kezdete óta megváltozott a siker fogalma, 85 százalékuk szeretné,...

Lexussal érkeznek a Marvel szuperhősei

A Lexus és a Marvel a nagysikerű, három Oscar-díjat bezsebelő Fekete Párduc után újabb szuperhősös film, a nagy várakozások övezte, hazánkban november 4-én debütáló Örökkévalók kapcsán is együttműködik. Már a partnerséget beharangozó IS és...

Új helyszínen tér vissza a Creative Mornings

A Magyarországon 2011-ben debütáló Creative Mornings rendezvénysorozat a pandémiás időszak miatt egy ideig szüneteltette havi kreatívipari előadásait, de 2021. október 29-én újult erővel és vadiúj helyszínen, az Irányi utcai Publicis House-ban tér vissza. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Positive Adamksyvel dolgozik a JYSK

A JYSK Magyarország vállalati és belső kommunikációs feladatainak támogatására idén ősztől a Positive Adamsky ügynökségi csoport tagügynökségével, a Positive PR-rel működik együtt. A dán áruházlánc hazai piacra lépése óta ez az az első alkalom,...

Új műsorral várja a téli olimpiát a Discovery

Élő téli sportokkal és egy új szórakoztató műsorral kíséri a nézőket a Discovery a 2022 téli olimpiai játékok előkészületeiben, és egy vadonatúj, hetente megjelenő műsor is jön a csatorna kínálatába. 100 nap van hátra a...

Indul a Google vállalkozásösztönző programja

A régió egyik legaktívabb startup akcelerátora és befektetője, a Startup Wise Guys hívja életre Kelet-Közép-Európában a Google által szponzorált “Jump for CEE” elnevezésű programot. A program részben a Google.org Impact Challenge for Central and...

Ezek a tapasztalatok is segíthetik a cégeket

A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, a vezetői kontroll gyengülése, a dolgozók és vezetők eltérő munkaidő-érzékelése – csak néhány olyan tétel, amely alapjaiban változtatta meg a vállalati működést az elmúlt időszakban és vezetett a...

A nézők érzéseire is reagál a Lexus okosreklámja

A Lexus érzelmi intelligenciával felvértezett reklámot mutatott be ami képes reagálni a nézők érzéseire. A személyre szabott reklámok új evolúciós lépésének tekinthető, innovatív arcfelismerő technológiát használó kampányt a megújult öntöltő hibrid elektromos Lexus ES...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Egy svéd startuppal zöldít tovább a BMW

A BMW Group úgy tervezi, hogy sorozatgyártási folyamataihoz 2025-től olyan, akár 95 százalékkal alacsonyabb emisszió mentén előállított acélt fog beszerezni, amely nem igényel fosszilis erőforrásokat, így például szenet sem. A BMW Group erre vonatkozóan...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

DATA