- Hirdetés -

A rendszeres vásárlók pörgetik az e-kereskedelmet

|

Három online vásárló-típus gyakorolhat komoly hatást a jövőben az e-kereskedelem fejlődésére – derül ki a DPDgroup megbízásából készített felmérésből. Az online megrendelések 85 százaléka az online vásárlók 45 százalékát kitevő rendszeres vásárlóktól érkezik.

A DPDgroup megbízásából 2019 májusa és júniusa között 21 európai ország közel 24 ezer állampolgárát kérdezték meg online vásárlási szokásaikról. A nagyívű kutatás részletes eredményeit hagyományosan az új év első negyedévében hozzák nyilvánosságra. Az online vásárlási trendek (át)alakulását nyomon követő felmérésben a tavalyi évben 1010 magyar honfitársunk vett részt. A most közreadott kutatási anyag legérdekesebb eleme annak a három online vásárló-típusnak az azonosítása, melyek a jövőben komoly hatást gyakorolhatnak az e-kereskedelem fejlődésére.

A közel 24 ezer résztvevővel végzett felmérés a rendszeres online vásárlók több általános, egész Európában megfigyelhető jellemzőjét is azonosította. Tekintve, hogy az online megrendelések 85%-a tőlük érkezik, ezek minden az e-kereskedelemben résztvevő szereplő számára fontos adatként szolgálhatnak:

  • Folyamatos és aktív online jelenlét: Az online vásárlás csak egy kis szelete szerteágazó online tevékenységeiknek. Értik és szeretik a modern technológiát, állandó internetkapcsolattal rendelkeznek, előszeretettel használnak mobilalkalmazásokat és közösségi oldalakon is igen aktívak.
  • Preferálják a csomagpontokat: Bár legtöbben továbbra is az otthoni kiszállítást kérik, a csomagpontos átvétel ma már az online vásárlók második legkedveltebb választása Európában.
  • Keresik a zöld megoldásokat: A vásárlók egyre inkább tisztában vannak az e-kereskedelem környezetre gyakorolt hatásával, ehhez kapcsolódóan pedig hajlandók többet fizetni a környezetbarát(abb) szolgáltatásokért, továbbá el is várják a szolgáltatóktól a felelőségteljesebb magatartást.

A rendszeres online vásárlók legerősebb motivációi is igen hasonlóak – országoktól/régióktól függetlenül. A három leggyakrabban említett tényező az időmegtakarítás, a pénzmegtakarítás és a vásárlás okozta stressz csökkentése. Érdekes, hogy a megkérdezettek többsége (70% feletti aránya) fontosnak tartja, hogy az e-kereskedelem résztvevői felelős környezetpolitikát folytassanak, de csak 50%-uk választ ez alapján terméket/szolgáltatást, és alig több mint 40%-uk hajlandó plusz árat fizetni a zöldebb szolgáltatásokért.

Vannak persze különbségek is, melyek a gazdaság és a szolgáltatások országokra jellemző sajátosságaiból, valamint a kulturális különbségekből adódnak.

A rendszeres online vásárlók Magyarországon az összes vásárlás 10,6%-át intézik online, ami majd 3%-kal kevesebb, mint a kutatásban mért átlag. Míg általánosan a divatáru, a cipő és könyvek a legnépszerűbb online rendelt árucikkek, itthon az első helyet (ha szűken is) a szépségápolási/egészségvédelmi termékek szerezték meg, és csak ezt követi a divatáru és a cipő.

A kutatás átlagának megfelelő arányban rendelünk külföldről árut, de jóval nagyobb arányban rendelünk Kínából. Valamivel gyakrabban használunk okostelefont a rendeléseink során, de jóval kisebb arányban iratkozunk fel hűségprogramokra, választásainkat pedig jobban befolyásolja a közösségi háló vagy egy influencer.

Magyarországon is legtöbben saját otthonukba kérik a csomag kiszállítását, de a kutatási átlagnál jóval többen említették a postákat, csomagpontokat, valamint a csomagautomatákat is. A magyar vásárlóknak kifejezetten erős elvárásaik vannak a változatos kiszállítási lehetőségekre vonatkozóan.

Az online kereskedelmet meghatározó három vásárló-típus

A kutatás eredményeként a DPDgroup három, az európai online kereskedelem jövőjét meghatározó online vásárló típust azonosított:

  • A szenvedélyes vásárló – az online kereskedelem meghatározó bázisa: gyakran vásárol online, akár külföldről is, ért a digitális technológiához, keresi a személyre szabott kiszállítási lehetőségeket. 62%-uk nyilatkozott úgy, hogy hogy szinte mindent meg tudnak venni online amire szükségük van.
  • Az ínyenc – a jövő növekedésének motorja: közepes gyakorisággal és jól meghatározott kategóriákba tartozó termékeket rendel online, kedveli az online vásárlás nyújtotta élményt, magas igényeket fogalmaz meg a kiszállítás, a visszaküldés opcióival szemben. 57%-uk hajlandó magasabb összeget fizetni olyan szolgáltatásért, amely könnyebbé teszi az életét.
  • Az ökotudatos – a terjedő klímatudatosság képviselője: alkalmi vásárló, aki aggódik környezetre gyakorolt negatív hatások miatt, és hajlandó megfizetni egy környezetbarátabb szolgáltatás magasabb díját, egyben több kiszállítási lehetőséget is keres. 58%-uk aggódik az e-kereskedelem társadalomra gyakorolt hatása miatt.

A szenvedélyes vásárló kategóriájába Magyarországon az online vásárlok csupán 17%-a tartozik, de a vásárlások majd 40%-át ők kezdeményezik (havonta átlag 5-6 rendelést adnak le). A szenvedélyesek tapasztalt és lelkes vásárlók, akik erős digitális készségekkel rendelkeznek. E kategória magyar tagjaira hatványozottan érvényes, hogy előszeretettel rendelnek külföldről, melynek okaként alapvetően a jobb lehetőségeket (ár, választék stb.) jelölik meg.

Az ínyencek csoportját Magyarországon az online vásárlók 12%-a adja, akik átlagban havi 2-3 alkalommal rendelnek az internetről. A magyar ínyencekre jellemző, hogy nyitottabbak az influencerek véleményére és erősen árérzékenyek.

A kutatás sajnos Magyarország esetében nem tért ki az ökotudatos kategóriájára, de várhatóan a jövőben e szegmens hazai képviselőiről is részletesebb képet kaphatunk majd.

A jövő szolgáltatóinak érdemes már most felkészülniük e három eltérő igényeket megfogalmazó csoport kiszolgálására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...