- Hirdetés -

A saját gyártás mindent visz

|

- Hirdetés -

Nagyszabású tehetségkutatók, fikciós sorozatok, realityk és gameshow-k voltak az idén a nézők kedvencei, bár ezek közül bukásokra is akadt példa. A klasszikus vetélkedők és a vásárolt sorozatok viszont már nem vonzanak elég televíziózót, legalábbis az RTL Klub és a TV2 főműsoridős elvárásaihoz képest.

Tíz évvel ezelőtt, 2009 októberében a 18–49 évesek körében és főműsoridőben az RTL Klub 32-34 százalékos heti közönségaránnyal vezetett, a TV2 pedig 20 százalék körül eredményt hozott. A legerősebb kábelcsatornák eközben alulról nézegették az ötszázalékos szintet. Ugyanennél a célcsoportnál most ez úgy néz ki, hogy az RTL Klub 15-16 százalékos, a TV2 11-12 százalék share-t hoz, az utánuk következő legnézettebb csatornák pedig ugyanúgy nem érik el az ötszázalékos közönségarányt, ahogy tíz éve.

A nézettség elaprózódása miatt hiába vesztett sokat a két nagy tévé adó, igazából ugyanúgy megingathatatlan a vezető szerepük, ahogy 2009-ben, pláne, ha nem szólóban, hanem csatornacsoportok szintjén vizsgáljuk az eredményeiket. Elég csak megnézni, hogy a legerősebb konkurenseik, az AMC, az MTVA, a Sony és a Viacom a kereskedelmi célcsoportnál és főműsoridőben öt-hat százalékos heti share-t érnek el, miközben az RTL Magyarország és a TV2 Csoport 25-28 százalékos szinten áll.

Bejött a fikció

Az év eddigi része mind az RTL Klubnak, mind a TV2-nek hozott sikereket és kudarcokat is. Az RTL Klubnak nagyon bejöttek a fikciós sorozatok, még az is belefért nekik, hogy akadt közöttük kevésbé sikeres. Az évet január elsején a Drága örökösökkel indították, ami azóta is a főműsoridős sávjuk egyik erőssége. Ugyanez igaz a szombat esténként műsorra tűzött A mi kis falunkra is, ami rendszerint az adott hét legnézettebb adása címet is elhozta. A fikciós sorozatok terén a tavasszal bemutatott Alvilág volt az, ami egyértelműen bukásnak számított. Illetve most ősszel a Jófiúk sem hozott eddig túl erős közönségarányt, de a TV2 legerősebb produkciójával szemben fut, lehet, hogy egy másik napon jobban működne.

Emellett a megszokott napi műsorok közül a Híradó és a Fókusz is üzembiztosan magas közönségarányt szállít az RTL Klubnak. Tavasszal a Konyhafőnök ugyancsak jól szerepelt, és az ősszel visszatért X-Faktoron sem látszik a fáradás jele. Utóbbi azon kevés produkció közé tartozik, ami még egymillió feletti nézőszámot tud hozni.

Igazából, ami az idén fejtörést okozhatott az RTL Klubnak, az az Éjjel-nappal Budapest és a Barátok közt volt. A főműsoridőben mindkettőtől magasabb közönségarány lett volna elvárható, ezért előbbit átköltöztették az RTLII-re, a Barátok közt napi premieradása pedig a Híradót megelőző sávba került és késő este is megismétlik. Az Éjjel-nappal Budapest alapvetően jól elvan az RTLII-n, a csatorna egyik erős tartalmává vált. A Barátok közt már problémásabb, mert ahhoz drága, hogy délutánonként adják, ráadásul még ott sem hoz jó eredményt.

Török tévedés

A TV2-vel élesebbé vált versenytől függetlenül azért az RTL Klub a fő csapásirányuknak számító 18–49 éveseknél és főműsoridőben viszonylag nagy magabiztossággal vezetett az év eddigi részében. Egyszer bicsaklottak csak meg, amikor június elején a kifutó Konyhafőnök helyére a Megtörve című török sorozatot tették. Előbbi az utolsó hetében 17,4 százalékos átlagos share-t ért el, a Megtörve pedig csak 9,6-ot. Emiatt egyik hétről a másikra 4,9 százalékponttal zuhant az RTL Klub főműsoridős share-je, és nyerte is a hetet a TV2, valamint a rá következő további két hétben saját pályán is verték az RTL Klubot.

A Megtörvét két hét után másik sávba pakolták, helyette az RTLII-n egyszer már sugárzott Oltári csajok című sorozattal próbálkoztak, de az még nagyobb bukás volt, az első három rész share-je 5,6 százalékot tett ki. Ekkor viszont már gyorsabban döntöttek, és három nap után inkább A mi kis falunk ismétléseivel húzták ki a nyár nagy részét. Ez viszont bejött, gyakorlatilag a Drága örökösökkel azonos eredményt – egyes heteken 20 százalék feletti átlagos közönségarányt – hozott az ismétlés.

Ezzel párhuzamosan a TV2 éve is jól indult. Az újdonságként bemutatott Exatlon Hungary ugyanis fixen a főműsoridős csatornaátlaguk felett teljesített. Mindezt úgy, hogy részben a Drága örökösökkel futottak azonos sávban. Amivel a TV2 nagyon belenyúlt a nézői ízlésbe, az a Bezár a bazár újabb évadja volt, a műsor nagyon jó közönségarányt hozott, ráadásul szintén egy erős RTL-es tartalommal, a Konyhafőnökkel szemben.

A Bezár a bazár érdekességének számított, hogy még ismétlésként is sokan nézték, pedig egész nyáron műsoron tartották. Egy sorozatnál nem meglepő, ha az ismétlés is nézett, egy gameshow esetében viszont ez nagyobb szó. Az ősszel jól teljesített a csatornán az Ázsia Expressz második évadja, a Sztárban sztár leszek című tehetségkutatóval pedig milliós nézőszámmal és magabiztosan nyerik a vasárnapi főműsoridőt. Láthatóan nagyon hitt a TV2 a Legyen ön is milliomos! feltámasztásában, de az a vetélkedő megbukott. Nem hozott nekik túl jó eredményeket a Pénzt, vagy éveket és a Kapd el, hat tudsz című műsoruk sem. A Bank című vetélkedőjük pedig átlagos eredményeket szállított.

Újabb sorozatok

Összességében, amik jelenleg nagyon jól futnak a televíziós piacon, azok a fikciós sorozatok, egyes gameshow-k, az utazásos realityk, illetve a nagyszabású zenés tehetségkutatókra sem untak rá az emberek. Látszik az is, hogy a két nagy szereplő másban jó. Az RTL Klub erősségének a fikciós sorozatok számítanak, a TV2 pedig a game show-kkal tud időnként nagyon belenyúlni a tutiba. Pláne, hogy a klasszikus vetélkedők már nem nagyon működnek. A vásárolt sorozatok a nagy csatornák főműsoridejéből – a nyári időszakot leszámítva – már teljesen kiszorultak. Az RTL Klub terveivel kapcsolatban jelenleg annyit lehet tudni, hogy jövőre újabb X-Faktor-évadot indítanak, valamint már készülnek a Drága örökösök és A mi kis falunk következő évadjának új részei is. Ezenfelül képernyőre kerül náluk több új, saját gyártású sorozat is. Ezek közül a Bátrak földje napi, az Apatigris és a Mellékhatás pedig heti sorozat lesz. A TV2-re is érkezik egy új napi fi kciós sorozat, aminek Mintaapák lesz a címe, illetve Nyomd a gombot, tesó! címmel hamarosan egy saját fejlesztésű gameshow-t is képernyőre tűznek.

Heszler Róbert

A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ördög Nórát látták a legtöbben

A celebes toplista szereplőit fele-fele arányban adják az RTL és a TV2 sztárjai, de az élbolyt az utóbbiak uralják. Az első helyet is egy TV2-s híresség, Ördög Nóra foglalja el, ami azt jelenti, hogy...

Idén is az ügynökségi toplisták élmezőnyében a Lounge Group

A cégcsoport divíziói a BTL/Event toplista 1., a PR toplista 2., a Médiaügynökségi toplista 3. és a Reklámügynökségi toplista 10. helyét ünnepelhették a 2023-as év eredményeit összesítő M- és Apex-listák díjátadóján.Több dobogós helyezést is...

Rekorderedmények az Accornál

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja bejelentette 2023-as évre vonatkozó pénzügyi eredményeit. Az EBITDA meghaladta az 1 milliárd eurót, és az eredmény felülmúlja a 2023-ra vonatkozó előrejelzést. A vállalat folytatta vonzó részvényesi hozampolitikáját,...

Kiderült mikor indul a TV2 új valóságshow-ja

Ördög Nóra műsorvezetésével március 17-én Magyarországra érkezik a Next Top Model Hungary. Az Egyesült Államokban 24, Németországban 17, és a világ több mint húsz országában további 70 évadot megélt tehetségkutató valóságshow hazai verziójában a...

Édes meglepetés az HBO Maxon

Az év családi musicale március 8-án érkezik az HBO Maxra szinkronos és feliratos változatban is.Paul King (Paddington) 2023 végén elhozta az év legédesebb filmjét. A sztárokkal teli musical óriási siker lett itthon és nemzetközi...

Újabb szupermarketet nyit a Spar

Letették ma az új Spar szupermarket alapkövét Szentendrén, a HÉV-végállomásnál. A modern, több mint 4000 négyzetméteres áruházra és mélygarázsra, valamint a környezetének megszépítésére zöldmezős beruházás keretében mintegy 3,6 milliárd forintot fordít a vállalat. A...

Hosszabbított az AutoWallis és az Opel

Újabb öt évre meghosszabbította a meghatározó német autógyár az AutoWallis Csoport Opel nagykereskedelemi szerződését a közép-kelet-európai régió négy országában. Az AutoWallis 2020 óta képviseli az Opelt Magyarországon, Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban és Szlovéniában, így a mostani...

Rekorderedményekkel zárta a múlt évet a DODO

Tavaly magyarországi és európai viszonylatban egyaránt az élelmiszer-kiszállítás iránti igény nőtt a legdinamikusabban, derül ki a nemzetközi okoslogisztikai szolgáltató adataiból. Európa egyik legsikeresebb élelmiszer-kiszállítójaként a DODO az e-kereskedelemben általánosan tapasztalható visszaesés ellenére is rekorderedményekkel...

AI innovációs kézikönyv készült vállalati döntéshozóknak

A Bobcats Coding AI innovációs útmutatót készített vállalati döntéshozóknak, amely áttekintést nyújt a mesterséges intelligencia gyors felíveléséről a befektetési piacon, egyúttal kézzelfogható tanácsokkal is szolgál az AI iránt érdeklődő vállalkozások stratégiai tervezéséhez és kockázatértékeléséhez.2023...

Áremelkedés jöhet a klímapiacon

Tucatnyi hajó megtámadása elég volt a konténerhajózás költéségének megháromszorozására, ami jelentősen megnöveli a klímaberendezések szállítási költségét.Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egységkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A NOVA Group vezérigazgatója lett Dirk Gerkens

Február 21-i hatállyal Dirk Gerkenst nevezték ki a United Media részét képező NOVA Broadcasting Group vezérigazgatójának. Az RTL Klub és a TV2 korábbi vezérigazgatója Stefana Zdravkovát váltja a pozícióban. (fotó: United Media) Dirk Gerkens, a...

Ördög Nórát látták a legtöbben

A celebes toplista szereplőit fele-fele arányban adják az RTL és a TV2 sztárjai, de az élbolyt az utóbbiak uralják. Az első helyet is egy TV2-s híresség, Ördög Nóra foglalja el, ami azt jelenti, hogy...

Idén is az ügynökségi toplisták élmezőnyében a Lounge Group

A cégcsoport divíziói a BTL/Event toplista 1., a PR toplista 2., a Médiaügynökségi toplista 3. és a Reklámügynökségi toplista 10. helyét ünnepelhették a 2023-as év eredményeit összesítő M- és Apex-listák díjátadóján.Több dobogós helyezést is...

Rekorderedmények az Accornál

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja bejelentette 2023-as évre vonatkozó pénzügyi eredményeit. Az EBITDA meghaladta az 1 milliárd eurót, és az eredmény felülmúlja a 2023-ra vonatkozó előrejelzést. A vállalat folytatta vonzó részvényesi hozampolitikáját,...

Kiderült mikor indul a TV2 új valóságshow-ja

Ördög Nóra műsorvezetésével március 17-én Magyarországra érkezik a Next Top Model Hungary. Az Egyesült Államokban 24, Németországban 17, és a világ több mint húsz országában további 70 évadot megélt tehetségkutató valóságshow hazai verziójában a...
- Hirdetés -

Podcast

2023 a nemzetközi trendektől eltérő év volt itthon

Kezdjük jóslással az évet! Milyen trendek várhatóak 2024-ben a médiapiacon, a reklámköltések vonalán és merre tart a rendezvénypiac? A február 14-ei Business Lounge műsorvezetői és meghívottjai - Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője...

A rádió a fantáziát indítja be

A rádió értelméről, jelenéről és jövőjéről folyt a diskurzus a Business Lounge december 19-ei adásának első felében, méghozzá a MiértRádió iparági összefogás vezetője, Nagy Marcell segítségével. Majd pedig Guzsaly Péter, a Skool partnerkapcsolati vezetője...

Az emberek érzik, milyen értékkel bír az élelmiszer

A pazarlás és az adományozás témaköre karácsonykor kéz a kézben jár az élelmiszervállalatoknál, erről mesélt a Business Lounge december 6-ai adásában Kazatsay Eszter, a Penny Magyarország kommunikációs vezetője és Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank...

Don't Miss

Továbbvisszük, amit megálmodtunk

A függetlenné válással együtt szervezetileg is komoly változások történnek a FleishmanHillard Cafénál, többek között új üzletágakat indítanak – mondta el Balaton Anita. A FleishmanHillard régi-új ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy...

Sokba kerülhet a márkaépítés a mesterséges intelligenciával

Ma már szinte a mindennapok része a mesterséges intelligencia (MI), amelyet egyre szélesebb körben alkalmaznak. Ezzel párhuzamosan azonban mind hangosabban kongatják a vészharangokat is, miszerint nem árt vigyázni az új technológiával. Utánajártunk, milyen hátulütői...

Állandó trendkövetési kényszer

A technológiai fejlődéssel és a folyton változó fogyasztói környezettel állandó a trendkövetési kényszer – többek között ez derült ki a hazai és külföldi reklámokhoz és filmekhez gyártási, tervezési és fejlesztési szolgáltatásokat nyújtó 235 Productions...

Nem unatkoztunk egy percet sem

2023 egy igazán kreatív év volt a KNK számára, ami látványos projektekben és jó néhány szakmai díjban, elismerésben is megmutatkozott – mondta el Knapcsek Katalin. A KNK PR&Media ügyvezető igazgatója a Marketing&Media magazinnak adott...

Az idei évünket a dinamizmus fogja meghatározni

A nagy márkáink fejlesztése mellett olyan tartalmi szolgáltatásokat biztosítani partnereinknek és az olvasóknak, amelyek maradandó élményhez juttatják őket - mondta el az idei terveik kapcsán Vági Róbert. A Central Médiacsoport vezérigazgató-helyettese a Marketing&Media magazinnak...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonlábnyom-számlálóval zöldít a Hello Agency

A Hello Agency a jövőben az árak mellett a rendezvények karbonlábnyomát is feltünteti az ajánlataiban, hogy több, fenntarthatóság szempontját is figyelembe vevő alternatívát is tudjon nyújtani ügyfelei számára. A 25 éves rendezvényszervezői múltra visszatekintő...

Új fejlesztés segíthet a karbonlábnyomunk megismerésében

Az innovatív norvég startup, a Carbon Centrum új befektetője, az EIT InnoEnergy égisze alatt folytathatja a CarbonID fejlesztését. A platformot arra hozták létre, hogy az autonóm módon kövesse a vállalati dolgozók CO2 kibocsátását (Scope...

Újabb kihívásokat hoz a hazai cégeknek az Unió rendelete

Alig egy éve maradt a vállalatoknak arra, hogy felkészüljenek az Európai Unió erdőirtás megfékezését célzó rendeletének (EUDR) végrehajtására. A szabályozás új kötelezettségeket ró valamennyi cégre, amelyek egy jól meghatározott termékkörrel, illetve az ezekből az...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....