A termékmegjelenítéseket is elérte a COVID-hatás

A tavalyi második félévben 17.675 termékmegjelenítést azonosított az RTL Klubon és a TV2-n a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ez az első félévhez képest ugyan 25 százalékos emelkedést jelent, azonban éves visszavetésben 16 százalékos a csökkenés. A két csatorna közül az RTL Klub több mint kétszeres fölényben van ebben a mutatóban.

A termékmegjelenítések számának alakulását nagyban befolyásolta a márciusban kirobbant járvány, amely az első félévben jelentős változást hozott a televíziózásban is – írja elemzésében az NMHH. Egyes műsorok forgatása véget ért, ellenben számos, az új helyzethez alkalmazkodó kezdeményezés látott napvilágot. A második félévre a piac igazodott a megváltozott helyzethez, és több, tavaszra tervezett műsorszám sugárzását az őszi időszakban kezdték meg a médiaszolgáltatók, amely a második féléves számok emelkedését eredményezte.

A vizsgált időszakban 17.675 termékmegjelenítést azonosított be az NMHH (25 százalékos emelkedést mérve a megelőző félévhez képest), ebből az RTL Klubhoz 12.559, a TV2-höz 5116 kötődött. A 2020 első felében felvett adatok alapján a világjárvány hatására az RTL Klub esetében 26,4 százalékos csökkenést tapasztaltak az előző év azonos időszakához képest a termékmegjelenítés volumenében, míg a TV2 esetében 35,2 százalékos volt a visszaesés. A második féléves eredményeket is összevetették az előző év azonos időszakával, hogy képet alkothassanak arról, hogy a termékmegjelenítés volumene helyre tudott-e állni a második félévben alkalmazott műsorstruktúra következtében. Az elmaradás mértéke az első féléves adatokhoz képest javuló tendenciát mutatott, de a regisztrált termékelhelyezések száma még így is 16 százalékos visszaesést jeleztek az előző év azonos időszakához képest.

A vizsgált periódusban a legtöbb termékmegjelenítést (3415 eset) az RTL Klub Reggeli című információs magazinja tartalmazta, a leggyakrabban előforduló márkának pedig az Aldi (969 eset) bizonyult, míg a legaktívabb hirdetők a szolgáltatás szektor (3297 eset) képviselői közül kerültek ki.

Az RTL Klubnál 24 műsorszám esetében észleltek termékmegjelenítést annak ellenére, hogy a figyelemfelhívó felirat elmaradt, a TV2-nél 19 adásnál maradt el a figyelmeztető felirat.

A termékmegjelenítéssel érintett műfajcsoportok toplistájának élére – a korábbi időszakokban tapasztaltakkal megegyezően – a reggeli információs és a szolgáltató magazinok kerültek. Őket követte a sorban a reality (RTL Klub: Az Év Hotele, A konyhafőnök VIP), valamint az egyéb információs műsortípus (RTL Klub: Fókusz), de ugyancsak előkelő helyen végeztek a gasztronómiai magazinműsorok.

Az első félévvel összehasonlítva az eredményeket szembetűnő, hogy a gyógyhatású készítmények szektora a második félévre kiszorult a lista éléről, s helyette a háztartási gépek törtek előre. A vezető szolgáltatás szektoron belül a koronavírus kapcsán hozott korlátozó intézkedések legnagyobb „vesztesei”, a szálloda-panzió szolgáltatásba tartozó márkák szerepeltek legnagyobb számban (1084 megjelenés).