- Hirdetés -

A Toyotának végig igaza volt?

|

- Hirdetés -

A Toyota vajon végig helyesen hitt a hibrid autókban? – ezzel a címmel jelent meg egy érdekes írás a Financial Times holnapján amely rámutat arra, hogy a piaci fejlemények afelé mutatnak, hogy helyes lehet a Toyota multitechnológiás stratégiája, amelynek jelszava, hogy ’a széndioxid-kibocsátás az ellenség, nem egy-egy hajtáslánc’, és rövid- és középtávon a különböző részben vagy teljesen elektromos meghajtások és egyéb zéró vagy közel zéró emissziós technológiák egymást kiegészítő együttélését hirdeti, végső célként a teljesen karbonsemleges működést megjelölve. Amint a cikk bevezetőjében megjegyzik: A japán autógyártó álláspontja a tisztán elektromos járművek túl gyors bevezetéséről újraértékelődik. A Financial Times elemzése az alábbiakban olvasható.

„Miután az elmúlt évtizedben a hibrid járművek leghangosabb támogatói voltak az autóiparban, a Toyota vezetőinek megbocsátható, hogy bizonyos fokú elégtételt éreznek. A japán autógyártó eltökélt szándéka, hogy milliárdokat költsön a hagyományos belsőégésű motorral és akkumulátorral kombinált hibrid járművekbe, felerősítette a kritikus hangokat a befektetők és a környezetvédők részéről egyaránt. A Toyota többször is figyelmeztetett, hogy a fogyasztók nem szívesen vásárolnának drágább, tisztán elektromos autókat. Most, hogy a makacsul magas árak és a nem megfelelő töltőinfrastruktúra miatti aggodalmak együttesen befagyasztották az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) iránti lelkesedést Európától az Egyesült Államokig, a Toyota egykor eretnekségnek számító törekvései újraértékelődnek. Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője, aki magabiztosan jósolta, hogy az agresszív kormányzati szabályozás és a tisztán elektromos modellek iránti fogyasztói preferencia gyorsan kioltja a hibridpiacot, ebben a hónapban elismerte: „bocsánatkéréssel tartozom a Toyotának”. Miközben a Jato Dynamics által összeállított adatok szerint az elmúlt három évben nőtt a kereslet a BEV-k iránt, az Egyesült Királyságban csökkent a részarányuk az új autók piacán, az Egyesült Államokban és Európában pedig lelassult az eladások növekedése. A piaci váltás máris erősítette a Toyota eredményét: a világ legnagyobb autógyártójának hibrid eladásai tavaly közel 1 millióval, 3,4 millióra emelkedtek, ami hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat a márciusig tartó pénzügyi évre rekordszintű 4,9 milliárd jenre (33 milliárd dollár) emelte az üzemi eredményre vonatkozó előrejelzését.

A hibrideknek több fajtája létezik. A konnektoros hibridek, vagy PHEV-k viszonylag sokat tudnak megtenni kizárólag elektromos hajtással, és otthon is feltölthetők, bár nagyméretű akkumulátoruk miatt általában drágák. Az öntöltő hibridek egy kisebb akkumulátort és egy hagyományos motort kombinálnak, amelyek együtt működnek, így olcsóbb a beszerzésük és az üzemeltetésük is. Az iparág többsége még mindig úgy véli, hogy a nyereséges BEV-k kifejlesztése a legfontosabb hosszú távú cél az autógyártók számára, de a hibridek mini-reneszánsza arra kényszerít egyeseket, hogy megváltoztassák terveiket. Az amerikai hibridpiacon, amelyet főként a Toyota, a Honda és a dél-koreai Kia és Hyundai duó ural, a hazai gyártók versenyben vannak, hogy felzárkózzanak. A múlt hónapban a General Motors, amely nagyrészt kivonta kínálatából a plug-in hibrideket, azt mondta, hogy újra bevezetné ezt a technológiát, mivel elismerte, hogy a vártnál hosszabb időbe telik, amíg a vevők elfogadják a tisztán elektromos modelleket. A Ford, amely a hibridekre, mint átmeneti technológiára tette le a voksát, azt jósolja, hogy az ilyen modellek eladásai idén 40 százalékkal nőnek majd, ami a tavalyi ütem duplája. Több mint 52.000 Maverick pick-upot adtak el 2023-ban, amivel a Toyota és a Honda modelljei után az ötödik legkelendőbb hibrid lett ez a típus az Egyesült Államokban. „Adataink azt mutatják, hogy az EV-k sok vásárló számára egyértelmű célpontot jelentenek ... [de] ez több időt vesz igénybe, mint amire 18 hónappal ezelőtt számítottunk” – mondta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója a befektetőknek ebben a hónapban. „A hibridek egyre fontosabb szerepet fognak játszani az iparágunk átállásában, és hosszú távon itt lesznek”. Ez egy figyelemre méltó revízió a hibridek korábbi borús kilátásaihoz képest, amelyeket Jessica Caldwell, az Edmunds, az autóvásárlóknak szóló online forrás vezetője szerint azért hagytak figyelmen kívül, mint áthidaló stratégiát, mert „nem tűntek vonzónak és menőnek”.

Az akkumulátoros technológia és a hagyományos motorok kombinációja a Toyota számára a legvonzóbb lehetőség. A hibridek lehetővé teszik az autógyártók számára, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást, miközben kihúzzák a belső égésű motor utolsó éveit, amely az elmúlt évszázadban az iparág fejőstehene volt. Az öntöltő hibridek rendkívül nyereségesek, gyakran kétszámjegyű haszonkulccsal, amely meghaladja a hagyományos, csak belső égésű vagy plug-in hibrid autók haszonkulcsát, és természetesen a BEV-két is, amelyek gyakran veszteségesek. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta, hogy a BEV értékesítések növelésével a „zöld függők” körében, valamint a hibridek nagyobb számban történő értékesítésével „nagyon jó hatást gyakorolhatunk a bolygóra”. A befektetők máris jutalmazták a Toyotát, részvényei az elmúlt 12 hónapban több mint 80 százalékkal emelkedtek. A Tesla részvényei, amely csupán néhány BEV modellre összpontosít – ez éles ellentétben áll a Toyota stratégiájával, amely többféle árkategóriájú és technológiájú autót értékesít – ugyanebben az időszakban több mint 5 százalékkal estek. Carl Vine, az M&G portfóliómenedzsere és Toyota-részvényes úgy véli, hogy a vállalat „igazságtalan kritikát kapott az elmúlt években”. „Az erős elektrifikációs lobbi és néhány Toyota-kritikus azt sugallta, hogy a Toyota visszalép az elektrifikáció terén” – mondta. „A Toyota a kezdetektől fogva azt mondta, hogy 'ez az egész elég bonyolult – időt kell szánnunk rá, és többféle utat kell követnünk'.” A Toyota elnöke, Akio Toyoda a múlt hónapban azt jósolta, hogy a BEV-k iránti kereslet a globális piac 30 százalékánál fogja elérni a plafont, megnyitva az utat a hibridek további eladásai előtt. A vállalat azt állítja, hogy 2025-re évi 5 millió hibridet fog értékesíteni. Ezzel szemben a Toyota csak évi 3,5 millió BEV eladást célzott meg 2030-tól. Tavaly mindössze 104 ezer BEV-t adtak el, miközben 125 ezer plug-in hibridjük talált gazdára. A Jaguar Land Rover, az iparág egyik lemaradója, egyike azoknak az autógyártóknak, amelyek profitálnak a hibridek iránti kereslet élénküléséből. Mivel az első zászlóshajó Range Rover BEV csak az év végén kerül forgalomba, a vállalat szerint a hibrideladások segítenek majd megfelelni a brit károsanyag-kibocsátási szabályoknak, még azután is, hogy néhány BEV modell megjelenését elhalasztották.

A hibridek javuló kilátásai azonban inkább csak megváltoztatják, mint megszüntetik az iparág előtt álló kihívásokat, mivel az iparág az éghajlatváltozással és a kormányok által az autógyártókkal szemben világszerte támasztott, az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez való hozzájárulással kapcsolatos különböző elvárásokkal küzd. „Azoknak az autógyártóknak, akik most profitot termelnek a meglévő hibrid modelljeikből, jobb, ha bölcsen használják ki ezt az időt és a pénzt, mivel előbb-utóbb jönnek a BEV-k” – mondta James Hong, a Macquarie autóipari elemzője. Annak ellenére, hogy a BEV eladások tavaly lassultak, a legtöbb nagy piacon már megelőzték a hibrideket, kivéve Japánt, amely továbbra is a technológia fellegvára. Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója szerint a BEV-k iránti kereslet lassulása ellenére is dominálniuk kell az európai piacot, ha az iparág el akarja érni az EU kibocsátási célkitűzéseit. „Nem kell, hogy valaki matematikai Nobel-díjas legyen ahhoz, hogy megértse, hogy az EV-knek nagy szerepet kell játszaniuk” – mondta. És mivel Kína agresszív célokat tűzött ki a tisztán elektromos járművek tekintetében, úgy tűnik, hogy az USA lesz az a csatatér, amely meghatározza a hibridek hosszútávú jövőjét, mivel az Egyesült Államokban hosszabbak az ingázási távolságok és jobban szeretik a benzinzabáló motorokat. Doug Eroh, a Los Angeles külvárosában található Longo Toyota márkakereskedés elnöke elmondta, hogy a hibridek részesedése az eladásokból 2019 óta több mint kétszeresére, 42 százalékra nőtt tavaly, és arra számít, hogy idén „jóval 50 százalék feletti részesedést érnek el”. De a hibridek hosszú távú karrierjének előrejelzése az Egyesült Államokban nehézkes, mondják az elemzők, különösen a novemberi elnökválasztás miatt, amely átformálhatja a piacot.

Magas rangú tanácsadók és kampánytisztviselők azt mondták, hogy egy második Donald Trump-kormányzat megpróbálná visszavonni Joe Biden elnök mérföldkőnek számító inflációcsökkentő törvényét, amely 369 milliárd dollárnyi adókedvezményt és támogatást tartalmazott Amerika megújuló energiára való átállásának felgyorsítása érdekében. „Ha kormányváltás következik be, valószínűleg azt fogjuk látni, hogy az amerikai autógyártók a Toyotához hasonlóan elkezdenek úgy gondolkodni, hogy soha nem lépi át a 30 százalékot az elektromos autók aránya” – mondta Tim Bush, a UBS elektromos járművek ellátási láncának elemzője. Ugyanakkor a nemzetközi autógyártók azon lépései, hogy az IRA keretében elérhető adójóváírások kihasználása érdekében több gyártást telepítenek az Egyesült Államokba, szintén segíthetnek az árak csökkentésében – ami potenciálisan fellendítheti az eladásokat. Eközben az amerikai vállalatok olcsóbb, szélesebb rétegek számára is elérhető modelleket is bevezetnek majd a Teslát megvásárolni nem tudó vagy nem akaró ügyfelek számára. „Szerintem nem állja meg a helyét az az érv, hogy mindenki, aki elektromos járművet akart venni, már vett is egyet” – mondta Bush. „Szerintem valójában azt látjuk, hogy a három nagy autógyártó a haszonkulcs védelme érdekében korlátozza a [BEV-k] gyártását.” Bármi is lesz az amerikai választások kimenetele, a Stellantis vezetője, Tavares határozottan állítja, hogy a hibridek kulcsfontosságúak lesznek az iparág „átmenetének kezelésében”, még akkor is, ha a modelleket továbbra is kritika éri, „mert még mindig a belső égésű motorokat népszerűsítik, és ez néhány dogmatikus vezető szemében elfogadhatatlan”. Ezt a nézetet Eroh is megerősítette Los Angeles-i márkakereskedésében, aki rámutatott, hogy a vásárlók gyakran fontolóra veszik a tisztán elektromos járműveket, mielőtt hibridet választanának, mivel ezek olcsóbbak, és lehetővé teszik a vezetők számára, hogy megkerüljék a töltés módjának problémáját. A tisztán elektromos autó birtoklása „idővel könnyebb lesz” – tette hozzá Eroh. „De ez az idő még nem jött el.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Ezért nem érdemes otthon őrizgetni a használt mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra...

Ismét díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a...

Hétfőn indul az első közösségi talkshow

Készülj fel az inspiráló beszélgetésekre, hétfőn 21 órakor ugyanis érkezik hazánk első közösségi talkshowja, a Ki vele! A WMN és VIASAT3 közös műsorának két moderátora, Csepelyi Adrienn és Krajnyik Cintia nem félnek megragadni az...

Érdekes játékkal készül a Vivicittára a Szentkirályi

Egyedi módon hívja fel a futók és a látogatók figyelmét a folyadékpótlás fontosságára a Szentkirályi ásványvíz. A Telekom Vivicittá Félmaraton hivatalos hidratációs partnere az április 20-21-én zajló futóünnepen egy 50 négyzetméteres, interaktív hidratációs társasjátékkal...

Akcióban a Disney és a National Geographic

A The Walt Disney Company és a National Geographic egy új, több platformra kiterjedő globális kampányt indít a Föld napja alkalmából. Az Otthonunk nevet viselő kezdeményezés olyan programokat mutat be filmkészítők, történetmesélők közreműködésével, melyek...

Közel félmilliárd forintnyi támogatásról döntött az NFI

Televízió és stream szolgáltatásra készülő filmek gyártásának támogatásáról döntött a Nemzeti Filmintézet (NFI). Az összesen 456,49 millió forintnyi támogatásban részesülő alkotások között szerepel Csehov egyik legismertebb darabjának tévéfilm feldolgozása kiváló szereposztással, valamint a magyar...

Érdekes adatok a magyar cégek hatékonyságáról

A hibrid munkavégzésre hosszabb távon is fel kell készülnünk: a magyar szellemi munkát végzők több mint egyharmada legalább egy-két napot otthonról dolgozik – ez is kiderül Magyarország első országos reprezentatív produktivitás-kutatásából. A megkérdezettek negyede...

Hétvégén ingyen sör várja a bicikliseket

Idén sem maradhat el a szezonnyitó kerékpárosbarát hétvége, amit április 20-21-ére hirdetett meg a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ). A program keretében lehetőség nyílik együtt körbetekerni a Földet a most következő hétvégén. Az eseményhez...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Ezért nem érdemes otthon őrizgetni a használt mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra...

Ismét díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...