- Hirdetés -

A turisztikai piacot is felforgatják a fiatalok

|

Kerülik a „turistás” helyeket, nyitottak az alternatív megoldásokra és az élményt üldözik a luxus helyett a fiatal generáció tagjai. A Marketing&Media magazin összeállításából kiderül az is, hogyan alkalmazkodnak az utazási irodák az ő igényeikhez.

Egyre több klasszikus iparág esik a fiatal generáció fogyasztási szokásainak áldozatául, akik saját lakás vagy autó vásárlása helyett inkább bérelnek, a luxustárgyak és értékek helyett pedig élményekre költenek. „Ez az első generáció, amely kevesebbet keres, mint a szüleik, emiatt kevesen tudnak nagy beruházásokat meglépni. Sokkal inkább szórakozásra, gasztronómiai élvezetekre, tanfolyamokra és utazásra költenek, mintsem státuszszimbólumként szolgáló tárgyakra” – véli Pogátsa Zoltán közgazdász.

Azt gondolnánk, hogy így a turisztikai piac az aranykorát éli, csakhogy az Y és a Z generáció utazási szokásai nagyban eltérnek elődeik hagyományos nyaralásaitól, és azok nem az utazási irodák keze alá dolgoznak – épp ellenkezőleg. A fogyasztás köré épülő világot az új generáció alakítja, a társadalomnak és a szolgáltatásoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új szokásokhoz, ha életben akarnak maradni. Az utazási irodák egy jelentős része azonban már alkalmazkodott ehhez a trendhez.

Többször kevesebbet

Az 1980 és 2000 között születettek lényegesen többet utaznak a korábbi generációkhoz képest. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatói által nemrég végzett kutatásból kiderül, hogy a korosztály legnagyobb hányada (55 százalék) elsősorban üdülési és pihenési célból utazott az elmúlt fél évben. A második legygyakoribb utazási cél a városlátogatás volt (19 százalék), amelynek oka valószínűsíthetően az európai nagyvárosok kedvezményes és gyors elérési lehetősége a fapados repülőjáratok révén, valamint az egyetemisták megnövekedett utazási igénye. Az üzleti célból való utazás elsősorban az Y generációt jellemezte, a vizsgált csoportban ez a harmadik leggyakoribb (9 százalék) tényező.

A felmérésből az is kiderült, hogy minél gyakrabban és minél többet szeretnek utazni, még ha rövidebb időre is. A kétéjszakás utazások a legnépszerűbbek (35 százalék), amelyeket a 4–7 éjszakás tartózkodások követnek, a hosszabb, akár kéthetes utazásokat kedvelők aránya azonban csupán 5 százalék. A megkérdezettek közel kétharmada évente háromnál is több alkalommal utazik, így ez a korosztály – a korábbi generációkkal ellentétben – már nem évente egy-egy hosszabb utazásra gyűjt, hanem több rövidebb pihenési lehetőséget keres.

Az Y és a Z generációkra összességében igaz, hogy a különleges, egyedi programokat és szolgáltatásokat keresik, elégedettségüket a megszerzett élményeik befolyásolják. „2020-ra a Z generáció alkotja a világ vásárlóinak 40 százalékát, a megszólításukhoz pedig a szállodáknak is változtatniuk kell az eddig megszokott módszereken” – mondta Kulcsár Noémi, a METU turizmus-vendéglátás alapszakának szakvezetője. „Ez a korosztály már mindent digitálisan intéz, és online értékelések alapján választja ki, hogy hol szeretné eltölteni az idejét. Napjaink fiataljai már nem standardizált szolgáltatásokat, hanem személyre szabott élményeket keresnek utazásaik során.”

Élmény olcsón

Az internet elterjedésével és a nyelvtudásuknak köszönhetően az új generációnak már nincs feltétlenül szüksége turisztikai iroda közvetítésére. Egyrészt költséghatékonyabb, ha önmaguk szervezik meg az utat és a szállást, másrészt sokkal élménygazdagabb, ha csak magukra számíthatnak a váratlan helyzetekben, illetve közelebb is kerülhetnek a helyiek szokásaihoz, ha nem szervezett turistacsoportokban járják végig a kiszemelt városokat.

Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője elmondta, hogy az utazási irodai szakma tisztában van azzal, hogy a megváltozott technológiai környezetre meg kell adniuk a megfelelő válaszokat. A fiatalokra jellemző árérzékenység nagyfokú rugalmassággal párosul, szívesen veszik igénybe az alternatív szálláslehetőségeket és nagy eséllyel bérelnek magánlakást vagy szobát helyi lakosoktól. „Előnyben részesíthetnek más jellegű szolgáltatásokat, mint a korábbi generációk; megvásárolnak egy repülőjegyet és az Airbnb-n vagy a couchsurfingen keresnek szállást” – tájékoztatott Bakó Balázs.

A Neckermann is felismerte, hogy hogyan formálják át a turisztikai piacot az Y generációs utazási igények. Úgy véli, hogy a modern életérzésre építő nyaralócsomagok lehetnek az idei év turisztikai újdonságai közül a leginkább keresettek a fi atalok körében. Ez pedig a „menő dizájn, street food, koktélbárok, wifi , dj.-k és a napszaknak megfelelő zenei ütemek, amelyek egészen estig kísérnek” – mondta el dr. Békefi Veronika, a Neckermann ügyvezető igazgatója. Éppen ezért az idei évtől elérhetővé tették az új generációk igényeinek is megfelelő nyaralást kínáló Cook’s Club dizájnszállodákat, amely a modern utazók számára fontos dolgokra fókuszál: egyszerű tervezés, gasztroélmény és élénk légkör éjjel-nappal. Kiemelte, a Cook’s Club hotelek olyan tengerparti szállodák, amelyeket az új generációs utasok számára terveztek, akik olyan nyaralást szeretnének, ahol az idejüket hasonló gondolkodású emberekkel tölthetik.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...