- Hirdetés -

A vakáció alatt is célba vehetik a gyerekeket a csalók

|

A csalók nem mennek szabadságra, sőt, a vakáció során a gyerekeket is gyakrabban célba vehetik. Akár a közösségi médián keresztül, például egy híresség neve alatt futó hamis oldalon. Vagy éppen okostelefonos játéknak álcázott átveréssel. Ezért a gyerekeknél indokolt az óvatosság, különösen a bankolásba nemrég belekezdő fiataloknál ‒ hívta fel a gyerekek és a szülők figyelmét Nagy Ádám, a K&H bankbiztonságért felelős vezetője. A szakember konkrét példákat is említ a csalásokra: a címmódosításos megoldást vagy éppen a capthás és a vírusirtós csalást. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő komoly segítséget jelent a diákoknak ahhoz, hogy kikerüljék az átveréseket.

A gyerekek, diákok, fiatalok mindennapjaiban főszereplő az okostelefon, a számítógép, ezen keresztül az internet. Sok fiatal magabiztosan áll a dologhoz, applikációk sorát használják és alkalmazásokat töltenek le, játszanak, emellett a közösségi médiában „élik” az életük egy részét. Ugyanakkor az óvatosság indokolt az esetükben is. Egyre rafináltabbak a csalók, adathalászok, akik őket is a célba vehetik. A veszélyre a K&H mellett a hatóságok és a jegybank is rendszeresen felhívja a figyelmet. Az óvatosság kulcskérdés, mert egy figyelmetlenség is komoly kiadást jelenthet ‒ derül ki a pénzintézet összefoglalójából, amely konkrét példákat is említ, amire a vakációzó gyerekeknek is érdemes odafigyelniük.

Hamisításra is figyelni kell

A közösségi médiában például elképzelhető, hogy a fiatalok körében ismert és kedvelt híresség neve alatt hamis oldalt hoznak létre a csalók és ezen az oldalon keresztül adatokat kérnek a gyerekektől. Adott esetben a bankkártyák adatait is kérhetik a gyanútlan fiataloktól, akár a saját vagy a szülők bankkártyája is célpont lehet. Előfordulhat, hogy az „adatkérés” során nyomasztják, sürgetik a gyerekeket, hogy azonnal adják oda az adatokat, minél előbb válaszoljanak.

Előfordulhat, hogy a fiatalok a nyárra kapott zsebpénzükből gyanútlanul rendelnek egy terméket valamelyik ismert online áruházból és a webáruház által működtetett csomagautomatába kérik azt. Akár a neten fizetik ki, akár a kereskedő által megjelölt automatába kérik utólagos fizetéssel, bajba kerülhetnek. Jöhet ugyanis olyan sms, amelyben az szerepel, hogy „rosszul adta meg” a címet, ezért azt módosítani kell és ehhez megadnak egy linket, amelyik nagyon hasonlít az egyik ismert csomagszállító vállalat oldalára. Majd ezen a hamis oldalon 108 dollárt ‒ több mint 38 ezer forintot ‒ kérnek a műveletért, miközben maga a termék ennél jóval olcsóbb is lehet.

Már maga a „címmódosításért” kért összeg nagysága is okot adhat a gyanúra. De egy ismert webáruházról azért az is joggal feltételezhető, hogy pontosan tudja a saját kezelésében lévő automaták címét, tehát aligha kéri annak módosítását. Nem árt tehát az óvatosság netes vásárláskor. Ha kétség merül fel, akkor érdemes érdeklődni az adott webáruház hivatalosan megadott elérhetőségein telefonon vagy e-mailben.

Captchás csalás és vírusirtó-telepítés

Akad olyan csalási módszer is, amikor egy magát banki alkalmazottnak kiadó csaló telefonál és előad egy mesét, amely szerint mondjuk a gyerek nagymamája bajba került és azonnal szüksége van pénzre, ezért egy megadott számlaszámra azonnal el kell utalni egy bizonyos összeget. Különösen fontos, hogy a gyanútlan - bankszámlával, bankkártyával rendelkező vagy a szülők számláját társkártyával használó - fiatalok legyenek elővigyázatosak. Ilyen kérésnek nem szabad hinni, mert egyértelműen csalók állnak a háttérben.

 

Szintén érdemes elkerülni az úgynevezett “captchás” csalásokat, amelyek a gyerekek számára is veszélyt jelenthetnek. A csalók által küldött levélben található linkre kattintva olyan weboldalra juthatnak el, amelyen egy úgynevezett captchát helyeztek el annak érdekében, hogy „megvédjék a felhasználókat a csalóktól”. Ilyenkor ellenőrizni kell a weboldal címét, mielőtt bármilyen adatot megadna valaki. A captcha funkciója ugyanis éppen az, hogy megkülönböztesse a felhasználókat a robotoktól, vagyis megvédje a weboldalt a robotok általi tömeges megnyitástól. Ha tehát a captcha például a gyerekek védelmére hivatkozik, az is legyen nagyon gyanús ‒ emelte ki Nagy Ádám, a K&H bankbiztonságért felelő vezetője.

Sajnos arra is van példa, hogy a csalók egy bank nevében azt kérik, hogy telepítsenek vírusirtó programot az eszközükre, szintén a „saját védelmük érdekében”. A telepítendő alkalmazás azonban egyáltalán nem egy vírusirtó, hanem olyan program, amelynek segítségével a csalók hozzáférhetnek a számítógépen vagy a telefonon tárolt adatokhoz. A gyerekeknek is tudniuk kell, hogy sem a K&H, sem más pénzintézet nem kér olyat, hogy az ügyfelek egy linkre kattintva vírusirtó programot telepítsenek. Az ilyen típusú támadások ellen a legjobb védekezés, ha nem nyitják meg a linket. Nagyon fontos, hogy senki, így az akár csak pár hónapja bankszámlát nyitott fiatalok se adják meg senkinek az „érzékeny” adataikat, a saját és a bankkártyájuk azonosítóját.

Van megoldás

Egy biztos, hogy a gyerekek is ki vannak téve az átveréseknek, a csalók a legkülönfélébb módon próbálják meg rászedni a mindennapi bankolókat arra, hogy adják meg adataikat vagy „csak úgy” fizessenek valamiért. A biztonságos bankolás elsajátításához nagy segítséget nyújt gyerekeknek és fiataloknak a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő, amelyet minden évben diákoknak rendez meg a pénzintézet. Ugyan az idei tanév versenysorozata már lezárult, a versenyhez készült oktatási anyag bármikor elérhető. Ebből a tanulók minden olyan információt megkaphatnak, amelyek ismeretében nem válnak átverés áldozataivá. A szóban forgó oktatási anyag elérhető a https://www.kh-vigyazzkeszpenz.hu/ honlapon, az adathalászattal, biztonságos bankolással, leggyakoribb támadásokkal és a védekezéssel kapcsolatos tudnivalókat pedig a https://www.kh.hu/biztonsag-a-penzugyekben oldalon lehet megtekinteni.

Az eddigi versenyek során számos fontos tanácsot kaptak a gyerekek. Egyebek mellett lényeges, hogy használjanak erős, komplikált jelszavakat. Fogjanak gyanút, ha egy túl kedvező ajánlat jön velük szembe az interneten vagy a közösségimédia-oldalakon. Ne osszák meg az adataikat! Egy-egy új alkalmazás letöltése előtt esetleg egyeztessenek a szülőkkel, hogy valóban biztonságos-e az adott alkalmazás.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...