Valószínűleg már most sikerült túlszárnyalni a 2018-ban az idei év végére prognosztizált 20 millió digitális előfizetőt a hírlapokat és magazinokat kiadó médiavállalatoknál. A nagy technológiai cégek is egyre inkább érdeklődnek a lehetőség iránt, ami még jobban felgyorsíthatja a modell terjedését.
Amikor 2018-ban az FIPP (Fédération Internationale de la Presse Périodique – International Federation of Periodical Publishers) közzétette első, GDS Snapshot jelentését, a Deloitte azt jósolta, hogy 2020 végére hozzávetőlegesen 20 millió csak digitális előfizetőjük lesz globálisan a hírlapokat és magazinokat kiadó médiavállalatoknak.
Az FIPP újabb GDS Snapshot jelentésében bemutatott adatok azt mutatják, hogy ezt a számot valószínűsíthetően máris meghaladták, méghozzá csupán a 72 lap, magazin és cégcsoport adatai alapján, amelyek nyilvánosak – írja az elemzésről szóló összefoglalójában a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE). Ha levonjuk a több helyen feltüntetett adatokat, akkor is azt kapjuk, hogy a csak digitális előfizetői bázis 19,5 milliósra tehető. Ha ehhez hozzávesszük azon fizetőfalas címek százait, amelyekről nem állnak rendelkezésre adatok, akkor az iparág valószínűleg több mint egy évvel megelőzte a Deloitte előrejelzését.
Ez a teljesítmény pedig igazán figyelemreméltó egy olyan évben, amikor számos elismert szakíró arra fókuszált a cikkeiben, hogy mik lehetnek a piac potenciális korlátjai és olyan szavakat használtak, mint az előfizetési fáradtság, illetve arra utaltak, hogy a hírlap és magazinkiadók digitális előfizetései hamarosan elérik majd a telítettségi pontot.
Bár ezek jogosan felmerülő kérdések, melyek alapjait komoly kutatások képezik, ennek ellenére a kiadók folyamatosan szárnyaló teljesítménye illetve a technológiai cégek újból felélénkült érdeklődése ellentmondani látszanak ennek. Az Apple a News+ szolgáltatását tavaly szeptemberben bővítette ki az Egyesült Királyság területére is.
A Google Subscription Services a Subscription Lab és a North American Innovation Challenge szolgáltatásait is hozzáadta a kiadók számára rendelkezésre álló, egyre bővülő eszköztárához, így aztán úgy tűnik, hogy a piac újradefiniálása várható a terjeszkedés új szakaszát közvetlenül megelőzően.