A vártnál kevesebb új autót vehetnek itthon

Az eddig várt 140 ezernél kevesebb, 126 ezer új személyautót helyezhetnek forgalomba idén a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete módosított előrejelzése szerint, vagyis a 2020-as adattal nagyjából megegyező forgalomba helyezéssel számolnak.

A szervezet azért változtatott előrejelzésén, mert a környezetvédelmi szabványok módosulása miatt a személyautó meghajtás körüli kommunikáció még le nem tisztult helyzete, az ugyanerre az okra és az árfolyamra visszavezethető drágulás következtében a piac lassulása figyelhető meg – írja az MGE közlése alapján az MTI.

A Datahouse adataira hivatkozva azt írták, hogy Magyarországon idén az első hat hónapban 64 796 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 16 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. Júniusban 11 361 új személyautó került forgalomba, ami 10 százalékos növekedés.

A közlemény szerint a nulla lokális károsanyag-kibocsátású személyautók piaca a teljes személyautó-piachoz képest volumenében még mindig nagyon alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, így jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók.

Továbbra is elég magas, közel 30 százalékos a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, vagyis az adott időszakban az első alkalommal forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy ezek jelentős része a hazai szerviz szolgáltatásokat sem veszi igénybe.

Az MGE kiemelte, hogy a kishaszonjárművek területén 2021 eddig jelentős bővülést hozott, a megnövekedett értékesítést a járvány miatt megugrott városi, rövid távú szállítási feladatok indokolják.

Az idén január-júniusban 12 231 új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, 21 százalékkal többet, mint a tavalyi első hat hónapban. Júniusban 2073 új kishaszonjármű állt forgalomba, ez 15 százalékkal haladta meg az előző évit.

A nagyhaszonjármű és közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében is jelentős növekedést tapasztal az egyesület. Június végéig az értékesítés előbbiben 77 százalékkal, utóbbiban 42 százalékkal nőtt. Az idei év első hat hónapjában 2461 új nagyhaszonjármű került forgalomba, júniusban pedig 116 százalékos növekedéssel 477.

A motorkerékpár piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyorsabb fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Júniusban 19 százalékkal 675-re, az első hat hónapban 17 százalékkal 2699-re nőtt a kategória forgalma az MGE szerint.