- Hirdetés -

Adat és ember jelene és jövője

|

A marketing büdzsé felosztása a csatornák között mindig is alapvető lépése volt a médiatervezési folyamatnak. A médiapiac fejlődésével e a feladat komplexitása és nehézsége –problémának is nevezhetjük akár – exponenciálisan nő. A következő 20 évben pedig, ha nem figyelünk oda, könnyen a fejünkre is nőhet!

Kedves Olvasó! Mire a cikkünk végére érsz, világszerte többszázezer tweet és új Facebook post születik, többezer applikáció letöltés, több millió email küldés történik… Nem beszélve újabb és újabb oldallátogatásról az OMD Futurology rovatban ☺

Egy kis történelem, avagy az adatok őskora

Míg 1998-ban, a csatorna “boom” idején, külföldön már 100 felett járt az elérhető csatornák száma, itthon egy évvel korábban jöttek be a kereskedelmi csatornák. Az első online banner 1994-ben jelent meg, és csak két évvel később, 1996-ban jött elő a Google a D.A.R.T (Dynamic Advertising Reporting & Targeting) szolgáltatásával, ami lehetővé tette, hogy a hirdetők egyáltalán azt lássák, hogy a felhasználók milyen módon interaktálnak a kampányukkal a különböző weboldalakon. Itt még nem beszélhetünk PPC hirdetésekről sem, ugyan 1999-ben a GoTo.com megjelent az első pay-per-placement hirdetési szolgáltatásával, az igazi sztár, a Google csak 2000-ben mutatta be az AdWords-öt. Teljesítmény adatok csupán a kampány vége után váltak elérhetőve, a mai mércénk szerint minimális mennyiségben. Technológia oldalról megközelítve is már-már hihetetlennek tűnő helyzetben volt az “adat világ” 20 évvel ezelőtt: 1990-ben 1 GB adat tárolása 9000 dollárba került, a feldolgozáshoz szükséges RAM memória 100.000 dollár volt Gigabyte-onként.

Adatrobbanás” napjainkban

Alig 20 ével később, napjainkban az asztalunkon elterülő adathalomban találkozhatunk a teljesség igénye nélkül rengeteg TV csatornára vonatkozó adattal, Video on Demand (VOD) adatokkal, Time shifted Viewing számokkal, az online világban pedig social, programmatic, PPC, hagyományos display, video, email hirdetések statisztikáival. Ehhez hozzáadhatjuk még a különböző platformokat, demográfiai adatokat, vásárlási szokásokat, website analitikát, és már foghatjuk is fejünket, hiszen ebből az egész adathalmazból nemcsak insight-ot szeretnénk kihámozni, hanem döntést is kell hoznunk a jövőre nézve!

Ahogy az elérhető termékek, a piac, és a verseny is folyamatosan nő, úgy a potenciális vásárlóinknak is egyre több és több eszköze, lehetősége van arra, hogy a számukra fontos információt megtalálják, és az áhított terméket megszerezzék. Mivel ezeket az eszközöket a technológiai fejlődés tette elérhetővé, ez azt is jelenti számunkra, hogy egyre nagyobb adatmennyiséggel kell dolgoznunk ahhoz, hogy megértsük a vásárlóinkat.

Már egy kampány esetén is elérhetőek olyan adatok, amiből kirajzolódhatnak a viselkedési mintázatok mellett olyan lényeges információk is, mint például a digitális csatornák hogyan segítik, vagy éppen kannibalizálják egymást.

A 20 éve megfizethetetlen adattárolási és feldolgozási költségek a technológia fejlődésének köszönhetően mondhatni, hogy bárki számára elérhetővé váltak, már nem csak a “nagyok” privilégiuma: 1 Gigabyte tárolása 3 cent-be kerül, , a feldolgozása pedig 5 dollár alá esett.

A széles körben hozzáférhető technológia így önmagában már nem jelent akkora versenyelőnyt, a fókusz áthelyeződik arra, hogy mennyire tudjuk kiaknázni ezeket a lehetőségeket.

forrás: http://www.mkomo.com/cost-per-gigabyte-update

A jövő erre van

Ahhoz, hogy a megfelelő időben, a legrészletesebb információk alapján a lehető legjobb döntést tudjuk hozni, két dologra van szükség: TECHNOLÓGIÁRA ÉS SZAKEMBEREKRE.

A következő 20 évben még több eszköz fog segíteni annak kiválasztásában, hogy hogy a felhasználókkal mikor, hol, milyen eszközökön keresztül kommunikáljunk. Ezek a lehetőségek tovább fragmentálják majd a már jelenleg is rendkívül összetett piacot, így mindenképpen azoké a szakembereké (fejlesztők, statisztikusok, data scientist-ek) lesz a főszerep, akik képesek lesznek megteremteni az adatvezérelt működés alapjait, integrálni tudják a mesterséges intelligencia eszközöket, automatizált folyamatokat hoznak létre. Ez az egyetlen módja annak, hogy azokat a bizonyos döntéseket ott, abban a pillanatban helyesen tudjuk meghozni. Az AI nem veszi át a kreatív gondolkodás és a humán factor szerepét, hanem biztosítja az értékes adatmennyiséget az értő és értékteremtő felhasználáshoz, hiszen az automatizáció értünk van és nem ellenünk.

Verba Tamás, Head of BI & Data

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...