- Hirdetés -

Ezek miatt aggódnak leginkább az európaiak

|

Az európaiak 93 százaléka aggódik a megélhetési költségek miatt az Eurobarometer most közzétett felmérése szerint. Ugyanakkor az Európai Unió támogatottsága továbbra is tartósan magas, és a polgárok elvárják a közösségtől, hogy a krízis hatásainak csökkentésére további intézkedéseket dolgozzon ki.

A legmagasabb százalékban, Görögországban (100 százalék), Cipruson (99 százalék), Olaszországban és Portugáliában (98 százalék) aggódnak a megélhetési költségek miatt az európaiak. Magyarországon ez az arány 96 százalékos. Minden társadalmi-gazdasági kategóriában (nemek és életkorok szerint) és minden tanulmányi és társadalmi-szakmai háttérrel rendelkező válaszadói spektrumon érezhető az emelkedő energia- és élelmiszer-árak hatása.

A második leggyakoribb aggodalom (82 százalékkal uniós szinten, 89 százalékkal Magyarországon) a szegénységtől és társadalmi kirekesztettségtől való félelem. Ezt követi, egyenlő arányban, a klímaváltozás és az ukrajnai háború kiterjedése (81 százalék) uniós átlagban.

Az éghajlatváltozástól való félelem Magyarországon jelentősen magasabb az uniós átlagnál: 87 százalék, míg harmadik helyen, az ukrajnai háború kiterjedését 1 százalékponttal megelőzve (85 százalék) a közös európai értékek (demokrácia, szabadság) elvesztésével szembeni aggodalom áll.

Az Unió stabil támogatottsága ellenére az uniós polgárok elvárják, hogy az EU továbbra is dolgozzon a kontinenst sújtó, egymást követő válságok súlyosbodó hatásainak csökkentésén. Az EU magas támogatottsága az elmúlt évek tapasztalatain alapul, amikor az Unió megmutatta: figyelemre méltóan képes az összefogásra és a hatékony intézkedésre.

A polgárok egyelőre nem elégedettek sem a nemzeti, sem az uniós szintű intézkedésekkel. Az európaiaknak csupán egyharmada fejezi ki elégedettségét azokkal az uniós vagy nemzeti intézkedésekkel kapcsolatban, amelyek a megélhetési költségek emelkedésének kezelésére irányulnak.

Az európai populáció majdnem fele (46 százalék) szerint életszínvonaluk már csökkent a Covid-19 pandémia, az ukrajnai orosz agresszió és a megélhetési krízis miatt. További 39 százalékuk még nem tapasztalta ugyan az életszínvonal csökkenését, de úgy gondolja, hogy ez be fog következni - ami borús kilátás 2023-ra. Magyarországon ez a két érték 44 és 47 százalék.

A gazdasági aggodalom növekedésének másik fontos indikátora az, hogy az állampolgárok uniós átlagban növekvő arányban tapasztalnak “általában” és “néha” nehézséget számláik befizetésében. Ez a mutató 9 pontos növekedést mutat 2021 ősze óta (30-ról 39 százalékra). Magyarországon ez az érték 28 százalékos, amely jóval a jelenlegi uniós átlag alatt van.

Az elmúlt évek többszörös geopolitikai válságai továbbra is komoly kihívások elé állítják az állampolgárokat és a politikai döntéshozókat. Mivel az infláció mértéke évtizedek óta nem volt ilyen magas, az állampolgárok azt szeretnék, hogy az Európai Parlament a szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelemre összpontosítson (37 százalék). Sok állampolgár számára továbbra is fontos a közegészségügy helyzetének javítása (34 százalék), valamint az éghajlatváltozás elleni küzdelem folytatása (31 százalék) is. A gazdaság támogatása és az új munkahelyek teremtése (31 százalék) szintén előkelő helyen szerepel a listán.

A magyar adatok e tekintetben mások: a közegészségügy helyzetének javítása szerepel az első helyen (40 százalék), második helyen viszont, 37 százalékkal, az új munkahelyek létesítése szerepel. A legnagyobb, 6 százalékpontos növekedést a magyar válaszadók esetében az Unió energiapolitikai és ipari függetlensége mutatta.

Erősödik az EU támogatottsága

Ugyanakkor a közelmúlt válságai, különösen Oroszország Ukrajna elleni háborúja, erősítik az állampolgárok támogatását az Európai Unió iránt: a válaszadók 62 százaléka "jó dolognak" tartja az uniós tagságot, ami az egyik legmagasabb eredmény 2007 óta. Az európai polgárok kétharmada (66 százalék) fontosnak tartja országa uniós tagságát, és 72 százalékuk véli úgy, hogy országának hasznára vált az uniós tagság.

Ebben az összefüggésben az uniós polgárok számára újra jelentőssé vált a "béke", mint az Unió alapításának egyik alapvető oka. Az európaiak 36 százaléka szerint az uniós tagság legfőbb előnye, hogy az Európai Unió hozzájárul a béke fenntartásához és a biztonság megerősítéséhez, ami hat százalékpontos növekedést jelent 2021 őszéhez viszonyítva.

Magyarországon ez az adat alacsonyabb, és csökkenést mutat: 27 százalék, 2 pontos csökkenéssel, és csupán a 4. helyet foglalja el a rangsorban. A legmagasabb arányban az „Unió új munkalehetőségeket biztosít” szerepel a hazai válaszokban: a válaszadók 40 százaléka ebben látja az uniós tagság legfőbb előnyét.

Emellett az európaiak szerint az EU elősegíti a tagállamok közötti együttműködést (35 százalék) és hozzájárul a gazdasági növekedéshez (30 százalék). Magyarországon a két adat 24 százalék, 6 pontos növekedéssel, és 38 százalék, 3 pontos növekedéssel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...