- Hirdetés -

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

|

- Hirdetés -

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de ezt önállóan legtöbbször nagyon nehéz megvalósítani. Szükség van hozzá kollektív és állami szerepvállalásra és olyan vállalati kezdeményezésekre, mint amilyen a MediaMarkté, amely idén novemberre 12, áruházát akadálymentessé tette mozgásukban korlátozott emberek számára.

Az épületek akadálymentességi vizsgálatával és tanúsításával foglalkozó Access4you és az egyik vezető műszaki kiskereskedő, a MediaMarkt a fogyatékos emberek világnapjához (december 3.) időzítve jelentette be, hogy az áruházlánc 12 üzlete kapott mozgáskorlátozott emberek számára akadálymentes tanúsítványt. A tanúsítvány lényege nem az elismerés, hanem az, hogy ezekről a helyszínekről az Access4you weboldalán és applikációjában minden akadálymentességről szóló információ elérhető: kezdve a parkolóktól, a bejáraton át a polcmagasságokig. A műszaki kiskereskedő a kerekesszékes és mozgássérült, az idős és mozgáskorlátozott vásárlók, valamint a babakocsit toló szülők számára az üzlethelyiségekbe való bejutást és a polcsorok közti akadálytalan közlekedést biztosító átalakításokat végzett, illetve több helyen módosított a polcok magasságán, hogy elérhetőbbekké váljanak.

Mit jelent az, hogy akadálymentesség?
Az akadálymentesség a mindenki számára egyenlő módon elérhető épített környezet és (köz)szolgáltatások, információk biztosítását jelenti.

Ki nyer az akadálymentességgel?
Röviden mindenki, de főként:
- tartós fizikai, audio-vizuális fogyatékossággal, vagy kognitív zavarral élő emberek és hozzátartozóik, barátaik,
- baleset következtében átmenetileg sérült emberek és hozzátartozóik, barátaik
- idősek és hozzátartozóik, barátaik
- kismamák, kisgyermekesek, babakocsit használó szülők és nagyszülők
- nagybevásárlást, csomagokat, bőröndöket cipelő emberek
- üzletek és szolgáltatók

A két szervezet a bejelentést egyfajta figyelemfelkeltésnek szánta. „A világ népességének hozzávetőlegesen 15%-a (1,2 milliárd ember) valamilyen látható, vagy láthatatlan fogyatékossággal él – mutat rá a téma fontosságára Berecz Balázs, az Access4you alapítója és ügyvezetője. Ők lehetnek kerekesszékes és mozgássérült, mozgáskorlátozott, látás- és hallássérült, vagy kognitív zavarral élő emberek.” Magyarországon a hivatalos statisztikák szerint a fogyatékossággal élő emberek száma félmillió és 750.000 fő között van, „ugyanakkor 1,5 millióan vallják magukról, hogy korlátozza őket az egészségi állapotuk. Fontos tudni, hogy nem mindannyian diagnosztizáltak orvosi értelemben. Léteznek ezen kívül átmeneti fogyatékosságok, speciális igények, például egy baleset, sérülés vagy műtét miatt. De speciális igénynek számít az is, ha egy család, anya, apa babakocsival közlekedik. Akárhonnan is nézzük, a társadalom jelentős része akadályoztatva lehet abban, hogy életét kiteljesítse, és lehetőségeit kiaknázza.”

Márpedig akadályokba az élet számtalan területén ütközhetnek a fogyatékossággal élő emberek: a gyermekek, fiatalok számára kevés oktatási intézmény elérhető, már csak az akadálymentesség hiányában is, hátrányos megkülönböztetés éri őket a munkaerőpiacon, valamint a napi rutintevékenységek, mint a hivatalokba, boltba járás is komoly kihívás egy fogyatékosággal élő ember számára.

3 egyszerű dolog, amit mi is tehetünk a társadalmi befogadásért
- Mindig úgy parkoljunk le az autóval, biciklivel, rollerrel, hogy a járdán a gyalogosok, kerekesszékes emberek, babakocsis szülők elférjenek, és a látássérültek számára se legyen veszélyes.
- Ha olyan emberrel találkozunk, aki valamilyen fogyatékossággal él, lehet, hogy kísérő (családtag) van vele. Mindig figyeljünk arra, hogy ne a kísérőjén keresztül szólítsuk meg, hanem hozzá beszéljünk.
- Kérdezzünk bátran, mert kérdezni hasznosabb, mint feltételezni! A legtöbb fogyatékossággal élő ember szívesen válaszol kérdésekre.

„Az Accesss4you-val elvégzett közös munkánk nagyon jó lehetőség, hogy hozzájáruljunk egy emberközpontú szemlélet elterjedéséhez, miközben “csak” annyit teszünk, hogy fizikailag mindenki számára elérhetővé tesszük üzleteinket és figyelünk arra, hogy ez az információ az érintettekhez is eljusson.” - mondta a MediaMarkt ügyvezetője, Szilágyi Gábor. A vezető beszámolt róla, hogy a 12 tanúsítvánnyal már rendelkező áruházuk mellett 8 áruházat alakítanak át jövőre, a többit pedig az azt követő évben, ezzel pedig mind a 32 áruházuk akadálymentessé válik. Illetve tervezik, hogy a náluk dolgozó megváltozott munkaképességű munkavállalók mellé újaknak is biztosítanak elhelyezkedési lehetőséget. Az átalakított áruházakat az Access4you az elkészült helyszínt megvizsgálva értékelte, azok így kerültek be mozgásukban korlátozottak számára akadálymentes helyszínek közé.

A speciális igényű emberekre a mindennapok szintjén több figyelmet érdemes fordítani Berecz Balázs szerint. Az Access4you ügyvezetője, aki maga is kerekesszékkel közlekedik, fontosnak tartja a „fejekben történő akadálymentesítést”, azaz a közvélemény, a társadalom tagjainak szemléletformálását, az előítéletek lebontását, a fizikai akadálymentesítést, továbbá nagy szerepet tulajdonít az állam ösztönző szerepének a foglalkoztatottságban. Példaként említette a szociális hozzájárulási adóból levonható kedvezmény bevezetését azon cégek számára, amelyek megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztatnak. „Persze ez önmagában nem elég, kell hozzá egy diverzitáson alapuló elkötelezett vállalati kultúra.” – tette hozzá.

Szerinte a MediaMarktéhoz hasonló piaci lépések is jelentős mértékben segítenek az érintettek helyzetén, hiszen a megbízható információ és az akadálymentesség kulcskérdés a speciális igényű emberek számára. Berecz Balázs azt tapasztalja, hogy világszinten emelkedik a társadalmi fenntarthatóság és integráció jelentősége mind a fogyasztói, mind befektetői és vállalati oldalon, és a cégek felismerik, hogy ez morálisan, üzletileg és márkaépítés szempontjából is értékes elköteleződés. Saját üzleti tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a vállalatok nyitottak az akadálymentesség fejlesztésére is.

Kis lépések üzletek, vállalkozások számára az akadálymentességért:
- Kerekesszékes és mozgássérült emberek számára legyen elég széles a bejárati ajtód, és ha szükséges, szerezz be egy mobil rámpát.
- Gyengénlátó emberek számára veszélyesek a tükröződő felületek és a jelöletlen üvegajtók, ezért ezekre tegyünk jól látható (ún. kontrasztos) matricát, hogy észrevehetőbbek legyenek.
- Vak emberek tájékozódását segíthetjük egy tapintható térképpel, illetve Braille írásos táblákkal.
- Üzletben tartsunk elérhetően egy okoseszközt KONTAKT szolgáltatással, amely a jelnyelvi siket emberekkel való kommunikációdat segíti.
- Készítsünk kontrasztos piktogramos táblákat, amelyek kognitív zavarral élő emberek tájékozódását segítik, ugyanakkor gyengénlátó emberek számára is hasznosak.
- Fogadjuk természetességgel a segítő kutyákat!

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Díjesőt hozott az LG-nek a CES

Az LG Electronics USA számos díjat söpört be a háztartási készülékek, az otthoni szórakoztatás és az üzleti megoldások kategóriáiban az idei CES kiállításon. A vállalat termékei összesen mintegy 150 díjat és elismerést kaptak különböző...

Az Audinál is pörögnek az elektromos autók

A világméretű félvezetőhiány ellenére az Audi még mindig gyors ütemben halad a fenntartható mobilitás felé vezető úton a prémium szegmensben. Ez jól érzékelhető az elmúlt évben átadott teljesen elektromos járművek számán, ami 57,5 százalékkal...

A vásárlókat is érintik az új jogszabályok

Az év elején több olyan jogszabályváltozás lépett hatályba, ami a mindennapi életünket és az általános ügyintézéseket is érinti. Az ingó vagy digitális áruk vásárlása esetén például 6 hónapról egy évre nőtt a kellékszavatosság időtartama....

Ismét szavazhatnak a Tesco vásárlói

Tavaly ősszel 10. alkalommal lehetett pályázni közösségépítő tevékenységek támogatására a Tesco „Ön választ, mi segítünk” programjának keretén belül. A 176 továbbjutott pályázat közül az áruházlánc vásárlói által február 13-ig leadott szavazatok döntik majd el,...

Nagy változásokat hozhat a VR és az AR

Az elmúlt évtizedben számos ígéretes virtuális- és kiterjesztett valóság (VR/AR) alapú megoldás született, a mindennapjainkat azonban mégsem szőtte át eddig a technológia. A világjárvány viszont ezen a területen is lényeges változást hozott, hiszen miközben...

Tízmilliós értékben kaptak digitális eszközöket az iskolák

Baranya, Békés, Hajdú-Bihar, Somogy és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei iskolák jutottak oktatási tevékenységet támogató eszközökhöz a Telenor HiperSuli program és a Magyar Református Szeretetszolgálat közös pályázatán. A digitális felzárkóztatás elősegítése céljából indított pályázaton öt hátrányos helyzetű...

Ezek a trendek hasítanak a közösségi médiában

Világszinten már több, mint négy és félmilliárd ember használja rendszeresen a közösségi médiát, méghozzá átlagosan közel két és fél órát naponta. Az utóbbi két évben közel egymilliárd fővel nőtt az aktív felhasználók száma, részben...

Online marketing: erre kell figyelni idén

Három meghatározó trend alakíthatja az idei évben az online marketinget: a videók előtérbe kerülése mellett az arc felvállalása és a 360 fokos marketingeszközök kerülhetnek középpontba 2022-ben. Napjainkban a hirdetéseknél már nemcsak a klasszikus értelemben...

Magyar szakemberekkel erősít a Diageo

Új vezetőt és brand managereket nevezett ki a Diageo kelet-európai marketing csapata. A szakemberek a vállalat budapesti központjából látják el a Diageo által forgalmazott alkoholos ital márkák marketingkommunikációjával és termékinnovációval kapcsolatos feladatokat a kelet-európai...

Huszonötödik évadával jön a díjnyertes sorozat

Hosszabb böjt és pár különkiadás után végre teljes évaddal térnek vissza a nyomdafestéket nem tűrő kisiskolások. Februártól a Comedy Central nézői is bekapcsolódhatnak a többszörös Emmy-díjas sorozat, a South Park 25. évadjába, mindjárt az...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Díjesőt hozott az LG-nek a CES

Az LG Electronics USA számos díjat söpört be a háztartási készülékek, az otthoni szórakoztatás és az üzleti megoldások kategóriáiban az idei CES kiállításon. A vállalat termékei összesen mintegy 150 díjat és elismerést kaptak különböző...

Az Audinál is pörögnek az elektromos autók

A világméretű félvezetőhiány ellenére az Audi még mindig gyors ütemben halad a fenntartható mobilitás felé vezető úton a prémium szegmensben. Ez jól érzékelhető az elmúlt évben átadott teljesen elektromos járművek számán, ami 57,5 százalékkal...

A vásárlókat is érintik az új jogszabályok

Az év elején több olyan jogszabályváltozás lépett hatályba, ami a mindennapi életünket és az általános ügyintézéseket is érinti. Az ingó vagy digitális áruk vásárlása esetén például 6 hónapról egy évre nőtt a kellékszavatosság időtartama....

Ismét szavazhatnak a Tesco vásárlói

Tavaly ősszel 10. alkalommal lehetett pályázni közösségépítő tevékenységek támogatására a Tesco „Ön választ, mi segítünk” programjának keretén belül. A 176 továbbjutott pályázat közül az áruházlánc vásárlói által február 13-ig leadott szavazatok döntik majd el,...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

DATA