- Hirdetés -

Akár egymilliót is kerestek a futárok

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány egyik legfontosabb munkaerő-piaci tanulsága, hogy a projektszemléletű gondolkodás és az atipikus foglalkoztatási formák rendszerszintű alkalmazása jelenthet egzisztenciális garanciát, rugalmasságot és versenyelőnyt – állapították meg az atipikus foglalkoztatás érdekképviseletei, a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége, a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége és a Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezetek Országos Érdekvédelmi Szövetsége.

A 2008-12-es gazdasági válsághoz képest jelentős siker és segítség a Covid-19 során a kormányzat részéről az atipikus foglalkoztatás kiemelt támogatása a munkahelyek megőrzésében. További pozitív hozadék annak bizonyítása, hogy számos feladat távmunkával is megoldható, melyek – igény esetén – a válsághelyzet megszűnését követően akár ebben a foglalkoztatási formában is hagyhatók. Mindez rugalmas és hatékony, a bejárás, az iroda, a védekezés, és a beléptetés költségeinek, időtartamának, mint kieső időnek a megspórolásával. Fokozatosan ugyan, de az atipikus szektort érintette legelőször koronavírus-járvány. A gyártási, termelői és szolgáltatói igények újraéledésével viszont éppen ez a minden szempontból rugalmas forma, vagyis a munkaerő-kölcsönzés, a diák- és a nyugdíjas szövetkezeti foglalkoztatás volt képes először reagálni és segíteni az újraindulásban. Mindez megerősíti a megfelelő tipikus-atipikus összetételű dolgozói állományok felépítésének fontosságát. Ma már megkerülhetetlen a korfa minden korosztályát kiszolgáló atipikus formák alkalmazása.

„A Covid-19 okozta világjárvány hatásaként minden országba begyűrűző gazdasági válság még jobban megerősítette a cégeket a projektszemléletű gondolkodásban, atipikus foglalkoztatási formák rendszerszintű kihasználásában, átfogó alkalmazásában, hiszen ez nemcsak rugalmasságot, hanem ezáltal jelentős versenyelőnyt is biztosít” – foglalta össze a koronavírus-járvány okozta gazdasági hatásokat Dénes Rajmund Roland, az MMOSZ elnöke.

A gyakornoki pozícióban dolgozó diákok lehetősége ugyan markánsan csökkent, hiszen a saját állomány is távmunka útján oldotta meg a feladatait, de ahol eleve számítógéphez kötött volt a munkavégzés, jellemzően a szolgáltatási szektorban, a diákmunkaerő akár 100%-át meg tudták tartani, a kereskedelemben logisztika és a raktározás területén tevékenykedők sem veszítették el a megélhetésüket. Majzik Nándor, a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének főtitkára így fogalmaz: “Sajnos, a járvány miatt a korábbi évekhez képest szokatlan módon jelenleg sokkal több a munkát vállalni szándékozó diák, mint a munkalehetőségek száma, amiből válogatni tudnak. A korábbi években jellemző volt, hogy még azok a diákok is, akik “kései ébredők”, tehát június második felében, vagy július elején kezdtek el munkát keresni, ők is találtak végül maguknak valamilyet. Jelenleg azonban sok év után először az látszik, hogy sajnos, sok olyan diák lesz, aki végül nem fog tudni elhelyezkedni nyárra, ugyanis a májusban esedékes feloldások után még nem értek el a partnercégek értékesítési és termelési volumenben oda, hogy a korábban megszokott létszámban alkalmazzák a diákokat. Bízunk benne, hogy ez pár héten, hónapon belül javulni fog, ugyanakkor látni kell, hogy az atipikus foglalkoztatási formák, így a diákmunka is a gazdaság lakmuszpapírja – tehát az igazi fellendülés a diákok számára is akkor várható majd, ha a gazdaság általában is magára talál.”

Értelemszerűen a nyugdíjas foglalkoztatást sújtotta a leginkább a kialakult válsághelyzet: atipikus jogviszonyban tevékenykedő veszélyeztetett korúak állásidőre vagy fizetett szabadságra mentek, még a szövetkezeti keretek között dolgozók átmenetileg, de nagyrészük elveszítette a munkáját. Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezetek Országos Érdekvédelmi Szövetsége adatai alapján radikálisan lecsökkent szövetkezeti tagok foglalkoztatása, hiszen partnercégeik logikus gondolkodás mentén határoztak úgy, hogy elsőként a leginkább veszélyeztetett korosztály alkalmazását függesztik fel, hiszen így a nyugdíjasokat is óvják. A pandémia okozta krízishelyzetben, azonban a szövetkezetek segítették tagjaikat, nem engedték el a kezüket, folyamatosan tartották a kapcsolatot az otthon várakozó nyugdíjasokkal. „A korosztály egyértelműen szeretne visszatérni az elveszett közösségekben, az aktív mindennapokba – állítja Dolgos Attila alelnök. – Jelenleg már ébredezni látszik a szektor, a szövetkezeti szakemberek egy hosszabb folyamatot látnak, míg mindenki újra megtalálja a helyét, azonban bíztató jelek már vannak. A magas higiéniai követelményekkel rendelkező munkahelyeken dolgoznak a nyugdíjasok, a szabadban végezhető munkákat már el tudja végezni a korosztály és a kereskedelemben, valamint a vendéglátásban is látunk okot a pozitív gondolkodásra.”

Az érdekképviseletek nagyon várják, hogy ismét a szakképzett munkaerő megtalálásának kihívásával kelljen csak megküzdeniük. „A csökkentett állományt próbáljuk a fluktuáció pótlásával megtartani. A banki és szolgáltatói központok, irodák újranyitásával, a tipikus munkaerő-állomány visszatérésével július, augusztusra az atipikus munkavállalók visszavételei is fokozatosan elindulnak. Meglátásunk szerint az idei év végére a termelő és gyártókapacitások visszaállnak a 2019 évhez viszonyítottan 80-90%-os szintre. Optimisták vagyunk, és úgy ítéljük, 2021-re minden a korábbi szinten működik majd.”

A járvány mérlege szektor szinten a munkaerő-kölcsönzés szempontjából

A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége (MMOSZ) tíz reprezentatív magyar munkaerő-kölcsönző cég létszámváltozásának monitorozásával biztosít folyamatosan adatokat a gazdaságvédelmi intézkedések támogatására a járvány kitörése óta. A szektorok tekintetében a raktározás, logisztika, online kereskedelem területein indult el leggyorsabban a kiesett munkaerő pótlása, míg a járvány által legjobban sújtottak a vendéglátás, idegenforgalom, rendezvényszervezés, autó-, feldolgozóipar, elektronika, gépgyártás, gyógyszeripar.

A korlátozások miatt sok áruház, bevásárlóközpont bezárt, az élelmiszer kereskedelem viszont minden korábbinál jobban erősödött. Előbbiek „nyakán maradt” az árukészlet, miközben a bérleti díjaknál legfeljebb halasztott fizetést kaptak. A termelő- és gyártócégek, mint beszállítók leálltak, megkezdődött a kölcsönzött munkaerő leépítése. Utóbbiak esetén a raktározás, a logisztika és az online vásárlás területén tevékenykedők valójában nyertesei lettek a kialakult járványügyi helyzetnek. A vendéglátás, az idegenforgalom és rendezvényszervezés szektorainak leépített dolgozói közül, akiket az első hullámban elküldtek és gyorsan reagálva a kialakult helyzetre időben pályázott még át tudtak jelentkezni a válság hatására felívelő szektorokba. A futárok, akár egymillió forintot is megkerestek . A mezőgazdaság szezonális, alkalmi munkái általában kevésbé közkedveltek, most azonban megoldást jelenthet azok számára, akik megélhetés nélkül maradtak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb részletek a Disney+ reklámos terveiről

Azt már korábban bejelentette a Disney, hogy hirdetésekkel támogatott verziója is lesz a Disney+ streamingszolgáltatásnak, ami az Egyesült Államokban az év végén, a többi piacon pedig 2023-ban lesz elérhető. Úgy tűnik, hogy visszafogott reklámmennyiséggel...

Új hirdetési lehetőség a kkv-knak

A tudatos kis- és középvállalatok most már a podcast hallgatók egyre növekvő táborát is elérhetik könnyen, akár médiavásárlási tapasztalat nélkül a DisplayNOW hirdetési webshop segítségével. A podcast egyre hasznosabb hirdetési eszköznek számít, az IAB...

Ultramodern raktárat nyitott az Euronics

Az Euronics, a kizárólag magyar tulajdonban lévő műszaki áruházlánc a mai napon nyitotta meg új, 28 000 m2-es raktárát Üllőn. A vállalat 1,6 milliárd forintos beruházással Magyarország egyik legmodernebb, okos, robotizált raktárbázisát hozta létre,...

Gasztrovonalon erősített a Ringier

Célzott marketing megoldással válaszolt a gasztro tematika iránti fokozódó érdeklődésre a Ringier Hungary kiadó. A magyarok kedvenc ételeit interaktív módszerekkel kutató „Mit eszik az ország?” online felméréssorozat most, egy évvel a start után, már...

Szupertrendi okosórákkal rukkolt elő a Huawei

A klasszikus órák kialakítását idéző, prémium anyagokból készült WATCH GT 3 Pro amellett, hogy stílusos divatkiegészítő, számos egészségkövető funkciója között EKG-adatok mérését is lehetővé teheti a jövőben. A HUAWEI WATCH FIT 2 fejlett pulzusfigyelő...

Ötmilliárdos tőkeemelésre készül a Hiventures

5 milliárd forintos tőkeemelési tervezetről szóló megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett UBM Holding Nyrt. és a Hiventures Zrt.. A Hiventures által tervezett zártkörű tőkeemelés június 30-ig történhet meg, mellyel az UBM Csoport...

Hosszú távon is távmunkával terveznek a cégek

VR-eszközökkel elvégzett távoli karbantartások, strandon készülő elemzések – pár éve ez még fel sem merült volna. Napjainkban azonban a cégek a pandémia okozta változások kapcsán, a munkaerőhiány miatt vagy a dolgozók megtartása érdekében a...

Rengetegen voltak a balatonfüredi autós fesztiválon

A kétéves kényszerszünet után május 13. és 15. között újfent megrendezett Balatonfüred Concours d’Elegance keretében több mint 17 000 látogató utazhatott vissza az autózás történelmébe a Tagore sétányon. A hagyományoknak megfelelően idén is a...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre több magyar venne elektromos autót

A kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt minden harmadik magyar járművezető mérlegeli, hogy a jövőben alternatív hajtású kocsit vásároljon – derül ki az EY reprezentatív kutatásából. Az elektromos kocsiknál az akkumulátorhibától, a...

Újabb részletek a Disney+ reklámos terveiről

Azt már korábban bejelentette a Disney, hogy hirdetésekkel támogatott verziója is lesz a Disney+ streamingszolgáltatásnak, ami az Egyesült Államokban az év végén, a többi piacon pedig 2023-ban lesz elérhető. Úgy tűnik, hogy visszafogott reklámmennyiséggel...

Új hirdetési lehetőség a kkv-knak

A tudatos kis- és középvállalatok most már a podcast hallgatók egyre növekvő táborát is elérhetik könnyen, akár médiavásárlási tapasztalat nélkül a DisplayNOW hirdetési webshop segítségével. A podcast egyre hasznosabb hirdetési eszköznek számít, az IAB...

Ultramodern raktárat nyitott az Euronics

Az Euronics, a kizárólag magyar tulajdonban lévő műszaki áruházlánc a mai napon nyitotta meg új, 28 000 m2-es raktárát Üllőn. A vállalat 1,6 milliárd forintos beruházással Magyarország egyik legmodernebb, okos, robotizált raktárbázisát hozta létre,...

Gasztrovonalon erősített a Ringier

Célzott marketing megoldással válaszolt a gasztro tematika iránti fokozódó érdeklődésre a Ringier Hungary kiadó. A magyarok kedvenc ételeit interaktív módszerekkel kutató „Mit eszik az ország?” online felméréssorozat most, egy évvel a start után, már...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A Ford is csak elektromos hajtású autókat értékesítene

27 vállalattal együtt a Ford Európa is aláírta azt az Európai Unióhoz címzett petíciót, aminek lényege, hogy 2035-től Európában minden új személyautó és haszonjármű nulla károsanyag-kibocsátású legyen, és amelyben kötelező jellegű célkitűzéseket kérnek a...

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....