- Hirdetés -

Alapos felmérés készült az építőiparról

|

A létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar 17 országra, köztük Magyarországra is kiterjedő, 669 vállalat bevonásával végzett felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a válaszadók kétharmada a technológiai beruházásokban látja a megoldást az ágazat gondjainak enyhítésére, ugyanakkor az új eljárások bevezetése továbbra is lassan halad. Az építőipar szereplőinek többsége hazánkban is egyetért azzal, hogy a korszerű technológiák alkalmazása optimizmusra adhat okot és növelheti a hatékonyságot.

A kutatás eredményeit összegző Global Housebuilders' Survey 2024 című jelentésből kettős kép rajzolódik ki: a lakásépítési ágazatot jellemző gondok és a visszaesés ellenére a kereslet továbbra is erős. A válaszadók háromnegyede szerint nem változott vagy éppenséggel nőtt az elmúlt évben az igény a szolgáltatásaikra. A piaci szereplők ellenálló képességét jól mutatja, hogy a gondok ellenére a vállalatok csupán 12 százaléka számol a termelése átmeneti visszafogásával.

Az ágazatra nehezedő nyomást jól mutatja, hogy a válaszadók döntő többsége, csaknem 80 százaléka a lakásépítési projektek költségeinek növekedését tapasztalta. A drágulás legfőbb oka a munkaerőhiány. A kutatásban részt vevő vállalatok nagyjából háromnegyede szembesült emiatt az eredetileg meghatározott határidők csúszásával, kétharmaduk pedig béremeléseket hajtott végre, hogy megtartsa dolgozóit, ami összességében rontotta a projektek jövedelmezőségét. A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy a válaszadók 50 százaléka aktívan keresi a növekedési lehetőségeket, a kitörési pontokat.

Megoldási lehetőségek

A többség, a megkérdezettek 65 százaléka a hatékonyságot javító technológiai beruházásokkal - egyebek között építésmenedzsment szoftverek beszerzésével, a BIM alkalmazásával- javítana az üzleti eredményességén, de a válaszokból az is kiderült, hogy hiába a felismerés, az új megoldások bevezetése vontatottan halad. A vállalatok több mint negyede számolt be arról, hogy nem használ a PlanRadar által is kínált vagy ahhoz hasonló szoftvert a mindennapokban. A technológia előnyeinek felismerése és a digitális megoldásokba és készségekbe való tényleges beruházás közötti szakadék pedig visszafogja az lakásépítési ágazat fejlődését.

„Az emelkedő költségek és a munkaerőhiány alapjaiban rengeti meg a lakásépítési ágazatot, miközben az otthonok iránti globális kereslet elérte a kritikus szintet. Kutatásunk rávilágít ezekre a kihívásokra, de egyúttal optimizmust is mutat. Mivel a legtöbb házépítő úgy véli, hogy a technológia növelheti a hatékonyságot és a jövedelmezőséget, egyértelmű, hogy ez lehet a kiút, feltéve, hogy az iparág képes felszámolni az új eljárások bevezetésében tapasztalható hiányosságokat” – összegezte a felmérés tanulságait Sander van de Rijdt, a PlanRadar társalapítója és vezérigazgatója.

Hozzátette: „A magas kamatlábak és a kereslet csökkenésének időszakában a vállalatoknak most egyedülálló lehetőségük van arra, hogy szünetet tartsanak és belső folyamataik optimalizálására összpontosítsanak. Ez a felkészülés kulcsfontosságú, mert az Európai Központi Bank és az amerikai jegybank szerepét betöltő FED közelmúltbeli kamatcsökkentései ösztönzően hatnak a kereslet élénkülésére. A PlanRadar, illetve az ahhoz hasonló digitális platformok megoldásai jól alkalmazkodnak az eltérő üzleti igényekhez, használatuk egyszerű, a projektek valamennyi szereplője által könnyen elsajátítható.”

A kutatás magyarországi eredményei

A magyar válaszadók csaknem kétharmada számolt be üzleti tevékenysége visszaeséséről, ez a legmagasabb arány a vizsgált országok körében. Ráadásul a vállalkozások több mint egyharmada nyilatkozott úgy, hogy visszafogja a fejlesztéseit. A válaszadók több mint fele a projektek, megrendelések hiányát jelölte meg az ágazat fő kihívásaként, ebben is listavezető Magyarország. A költségek növekedése komoly gond, a megkérdezett vállalatok több mint háromnegyedét érinti. Abban csaknem teljes az egyetértés, hogy további pénzügyi megoldásokkal kellene ösztönözni a megfizethető lakások építését.

„Magyarországon az állam, mint megrendelő meghatározó szerepet tölt be az építőiparban, ezért a központi nagyberuházások egy részének elhalasztása komoly kihívást jelent az ágazat szereplőinek. Így érthető, hogy a gazdasági növekedés felpörgése, a piaci kereslet élénkülése mellett a kormányzat rendelkezésére álló eszközök alkalmazásától is remélik a problémák megoldását. Az mindenképpen biztató, hogy a magyar válaszadók maguk is igyekeznek úrrá lenni a nehézségeken, 70 százalékuk szerint a korszerű technológiák alkalmazása növelheti a hatékonyságot, javíthatja a cégek jövedelmezőségét. Ez az arány meghaladja a kutatásban részt vevők átlagát, ami derűlátásra ad okot” – emelte ki Simon Szilárd, a PlanRadar magyarországi szóvivője.

A PlanRadar tavaly végzett átfogó kutatást* az ügyfelei körében. A válaszadók 91%-a a termelékenység javulásáról, 90%-a pedig a projektek utómunkálatainak csökkenéséről számolt be.

*Forrás: 2023 Annual PlanRadar Customer Survey

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...