- Hirdetés -

Átalakítja az online hírpiacot a járvány – interjú Bognár Bálinttal

|

Egyelőre inkább csak kísérleteznek a fizetőkapuval és a támogatói modellel, arra számítanak, hogy a következő években még a hirdetésekből jön a bevétel nagy része – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Bognár Bálint. A Central Médiacsoport digitális üzletágának vezetője beszélt a 24.hu megújulásáról, arról, hogyan hatott az online hírpiacra a koronavírus-járvány, mennyire vált be a robot podcast és szóba került a Telex sztorija is.

– Múlt héten jelentettétek be az arculatváltást a 24.hu-nál, miért pont most döntöttetek úgy, hogy élesítitek a változásokat?

– Eredetileg pár hónappal korábban szerettük volna meglépni ezt, mivel az év vége amúgy is igen sűrű időszak. Viszont nem akartunk kapkodni, a saját tempónkban haladtunk a fejlesztéssel és most végeztünk a munkával.

– Mióta tartott az előkészítés?

– Még 2016 vége, 2017 eleje körül döntöttünk úgy, hogy kicsit más irányba tereljük a 24.hu-t, akkor indult egy folyamat, aminek részeként sok új embert igazoltunk és változtattunk a szerkesztőségen. Úgy láttuk, hogy a 2010-ben indult oldal abban a formában nem volt alkalmas arra, hogy elérje azt a célt, amit kitűztünk, vagyis piacvezető legyen. Maga a fejlesztés nagyjából az elmúlt fél évben zajlott. Mostanra sikerült elérnünk a piaci elsőséget, amit megerősítettek a nem túl pozitív médiapiaci változások is.

– Mik a legfontosabb újítások?

– Alapvetően három területen vannak nagy változások. Az egyik az arculat, amire ráfért egy jelentős megújítás. Ehhez kapcsolódik, hogy az oldal használhatóságán is javítottunk, hogy a hozzánk érkező felhasználók komfortérzetét növeljük. A másik jelentős újítás a fizetős szolgáltatások elindítása. Egyrészt bevezettünk egy fizetőkaput, amivel a reklámblokkolót használóknak szeretnénk egy alternatívát kínálni, havi 500 forintért teljesen reklámmentesen böngészhetik az oldalunkat. Jelenleg az üzleti modellünk a hirdetésekre épül, a reklámblokkolót használók pedig kiesnek az elért közönségből, ezt a helyzetet kezelnünk kell, ezért döntöttünk úgy, hogy felkínálunk egy ilyen lehetőséget. Emellett elindítottunk egy támogatói programot. Az elmúlt két év tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy itthon a támogatói modell jobban beválik, mint a fizetőkapus konstrukció. A harmadik fontos változás pedig az, hogy elindítottunk egy regisztrációhoz kötött funkciófejlesztést, ami egyelőre a sötét módot és a cikkek elmentését foglalja magában. Eddig a technológiát építettük, de szeretnénk olyan funkciót is bevezetni, amivel a felhasználók jobban be tudnak szállni a tartalomgyártásba. A következő negyedévben egy olyan szolgáltatást indítanánk el, ahol az ő aktivitásukra is számítunk a tartalom elkészítésében. Várhatóan a tavasz elején élesedhet majd az ez új funkció.

– Egyre több hírportál alkalmaz fizetőfalat, vagy indít támogatói kampányt. Véleményed szerint mennyire életképes ez a modell, mennyiben tudja kiváltani a hirdetéseket?

– Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a piaci bevételből tudunk boldogulni és profitábilisan működni. A mi esetünkben inkább a kísérletezés és az elmélyültebb tartalomgyártás indokolja a felhasználók bevonását a finanszírozásba. Jövőre nem is tervezünk nagyobb bevétellel ebből a forrásból. Az egész piac 20-25 éve elkövette azt az eredendő bűnt, hogy abba az irányba indult el, hogy az interneten minden ingyenes. Azt gondolom, hogy a fizetőkapu vagy a támogatói finanszírozás a magyar piacon nem a közeljövőben lesz működő üzleti modell, de fontosnak tartom, hogy ezzel is próbálkozzunk. Jövőre folytatjuk a kísérletezést, megnézzük, hogy bizonyos prémium tartalmak hogyan működnek fizetőkapu mögött. De a következő két évben szerintem még a hirdetésalapú modell lesz a meghatározó, és talán hosszabb távon, 4-5 éves távlatban van nagyobb realitása a a hibrid működésnek.

– A 24.hu látogatószáma a Covid-járvány alatt folyamatosan nőtt, az Index régi szerkesztőségének távozásával piacvezető lett ebben a mutatóban. A hirdetésekben ez mennyire érződött?

– Az év első három hónapja kifejezetten jó időszak volt, nagyon jól indult az év. Április-májusban aztán jelentősen visszavettek az aktivitásból a hirdetők, ugyanakkor látogatottságban nagyon jó időszak volt, hiszen mindenki próbált tájékozódni a helyzetről és a legtöbben ezt online csatornákon keresztül próbálták megtenni. Azonban a nagyon jó eléréseket nem tudtuk hatékonyan monetizálni. Nyár közepétől viszont szépen lassan visszaállt a hirdetői piac arra a szintre, amivel eredetileg is számoltunk az idei év tervezésekor. Aztán jött július 24-e, amikor felállt az Index régi szerkesztősége, és látszott, hogy ott megmozdult a közönség is. Havi szinten 250-300 ezer, napi szinten pedig 150-200 ezer felhasználó döntött úgy, hogy más felületet keres, közülük pedig elég sokan nálunk landoltak és itt is maradtak. Ősszel, amikor újra felpörögtek az események a járvány kapcsán további látogatók jöttek és a hirdetési piaci is felélénkült, úgyhogy elmondhatom, hogy a 24.hu esetében jobb évet zárunk idén, mint tavaly. Azonban szeretném azt is megjegyezni, hogy nyilvánvaló, hogy az egész piacnak nem tesz túlzottan jót az Index körül kialakult helyzet.

– Milyen sűrűn nézitek a Telex elérési számait, mekkora kihívást jelenthet az ex-indexesek új portálja?

– Rendszeresen figyeljük az eredményeiket már csak azért is, mert nálunk is több olyan újságíró dolgozik, aki érintett volt lapmegszűnésekben, így van egy érzelmi oldala is a dolognak. Látszik, hogy nagyon jól indultak, egy teljesen új márkával naponta 300-400 ezer egyedi látogatót elérni szép teljesítmény, azonban azt is látni kell, hogy ez még nagyon más pálya, mint a mi milliós látogatottságunk. Ahhoz, hogy egy ilyen elérésű site-ot hozzanak létre több tényezőre is szükség van. Egyrészt kell egy erős márka és talán ehhez állnak most a legközelebb. Emellett szükség van egy olyan tartalmi stratégiára, ami lehetővé teszi a folyamatos növekedést. Ők az olvasóktól kaptak egy biankó csekket egy ígéretre, olyanoktól, akik a fejükben élő Indexet szeretnék viszont látni valamilyen formában. Ilyen elvárások mellett óriási kihívást jelent a növekedés. Egy másik tényező, hogy mivel teljesen új márkáról van szó, nincs akkora beágyazódottsága, mint régi piaci szereplőknek. Ebből adódóan hiányoznak azok az elérések, amelyek keresésekből, és azok eredményeként a régi cikkek megnyitásából jönnek. A Telex.hu most valahol a 444.hu mellett pozicionálható elérésben, és a látogatók összetételében jelentős átfedés van közöttük. Egy szinttel fölöttük van a hvg.hu, a napi.hu, a portfolio.hu, majd a piac tetején az origo.hu, index.hu, 24.hu trió. Mi drukkolunk a Telex csapatának, érdekes látni, hogy milyen modellel próbálkoznak, meglátjuk, milyen eredményt érnek el. Az gondolom, hogy ha egy piacon több szereplő van, akik versenyeznek egymással, azzal a teljesítmény javulni fog. Ez pedig a display hirdetési piac növekedését, de legalábbis stagnálását hozhatja magával. Ez pedig nekünk jó hír, mert mi ebből a piacból akarunk minél nagyobb részt kihasítani. Ha nincsenek új szereplők, zsugorodik az elérése a híroldalaknak, akkor bajban leszünk, mert a hirdetők is elfordulnak ettől a szegmenstől.

– Véleményed szerint átalakítja-e a hazai online hírpiacot a Covid-járvány?

– Egyértelműen igen. Ha kevesebb pénz van a piacon, kevesebb termék, vagy médiacég marad életben. A hírpiacnak van egy olyan adottsága, hogy a versenyhez stáb kell, hiszen ahhoz, hogy le tudj gyártani nagy mennyiségű cikket, melléjük pedig extraként videókat, riportokat, podcastokat készíts, hogy versenyben maradj, ehhez sok ember kell. Egy hírpiaci szereplő nyilván minden történést meg akar írni, ezt pedig 20 fő alatti csapattal nem lehet megcsinálni. Azt gondolom, hogy jövőre lesznek olyan kisebb piaci szereplők, akik kiszállnak majd.

– Az MRSZ előrejelzése szerint óriási összeg esik ki a hazai médiapiacról az elmaradó reklámköltések miatt. A Central digitális portfóliójában ez mennyire érezhető?

– Mi viszonylag jól jöttünk ki ebből a helyzetből, köszönhetően annak, hogy a független piaci szereplők között a legnagyobb elérésű portfólió rendelkezünk, olyan felületekkel, mint az nlc.hu, a Házipatika vagy a Nosalty. Ha valamennyire el is maradunk az év eleji tervtől, azért nem vagyunk messzire tőle, míg eredetileg pár százalékos növekedést vártunk, most úgy néz ki, hogy néhány százalékkal csökken a bevételünk. Pozitív oldala is van a helyzetnek, hiszen ahogyan minden válság, ez is katalizátorként hatott a változtatások kapcsán. Úgy döntöttünk, hogy elengedünk néhány terméket, mint a Cafeblog, vagy az Autómagazin, illetve pár kisebb, kevésbé jövedelmező termék esetében visszaveszünk, kevesebb erőforrást fordítunk rájuk. Amellett, hogy ezáltal költségmegtakarítást érünk el, a húzó termékekre is nagyobb figyelmet tudunk fordítani.

– A Startlap esetében terveztek-e valamilyen arculatfrissítést, új funkciókat a közeljövőben?

– A Startlapnál olyan drasztikus átalakulás, mint a 24.hu esetében nem lesz, de folyamatosan fejlesztjük ezt a felületet is, éppen idén nyáron a mobilos verzió új arculatot és bővebb funkcionalitást kapott. Egy 20 éves termékről van szó, amihez csak nagyon óvatosan nyúlhatunk a felhasználói elvárások miatt. Jövőre is nagy figyelmet fordítunk rá, a fő célkitűzés az lesz, hogy a felhasználók az eddiginél is jobban testre tudják szabni, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg nekik. Mobilon egyébként már az idén nyári változtatásokkal elindultunk ebbe az irányba.

– Már több mint fél éve működik a robot podcastotok. Ezt mennyire tekintitek egyelőre kísérletnek, vagy mennyire kezelitek már termékként?

– Mindenképpen termékként kezeljük, de egyben kísérletezés is, amelynek két fő iránya van. Az már látszik egy ideje, hogy a podcastok szerepe felértékelődik, az év végi, a következő esztendőre vonatkozó előrejelzésekben folyamatosan feltűnik olyan megoldásként, ami nagy felfutás előtt áll. Ehhez alkalmazkodva a portfóliónkon belül több podcastot is indítottunk már. A másik irány pedig az, hogyan lehet automata módon tartalmakat létrehozni, mondhatom úgy is, hogy a robotújságírással kísérletezünk. A robot podcast tavasz végén indult, már a pandémia ideje alatt fejlesztettük. Ezzel bővült a podcast kínálatunk, másrészt úgy hozunk létre új tartalmat, hogy ehhez nem kell emberi erőforrást alkalmaznunk. Most már egymilliós összesített meghallgatásnál tartunk, és ami szintén nagyon fontos, hogy majdnem 90 százalékos a végighallgatás, tehát nem csak arról van szó, hogy sokan csak kipróbálják, hanem a legtöbben végig is hallgatják ezeket a tartalmakat. Ez egyrészt azt mutatja, hogy érdemes tovább bővíteni a tartalmi kínálatot, másrészt azt is jelzi, hogy a már meglévő technológiánkat érdemes lesz más termékeknél is kipróbálni.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást idén a Central digitális portfóliójában?

– Azt gondolom, hogy a munka újraszervezése, illetve a munka-magánélet egyensúly megtartása volt a legnagyobb kihívást. Nagyon gyorsan reagáltunk a járványra, március elejétől több szerkesztőség először próbaként, aztán élesben is távmunkára ment. Ezt követően 2-3 hónapig nem is nagyon jártunk be az irodákba, egyszerre legfeljebb a csapat 10 százaléka lehetett bent. Ehhez persze az kellett, hogy újraszervezzük a munkát, illetve ami nagyon fontos volt, hogy kezeljük azt a helyzetet, hogy megváltozott a napi ritmus. Hiszen már nem volt az, hogy 9-től délután 5-ig vagy 6-ig bent vannak az irodában, így előfordult, hogy elvesztették a fonalat a munkatársak, sok egyedi problémát okozott a munkaidő és a magánélet egyensúlyának felborulása. Kiemelt figyelmet fordítottunk ennek a helyzetnek a kezelésére, rengeteg belső kommunikációval, sok beszélgetéssel a munkatársakkal.

– A 24.hu arculatváltása mellett milyen fejlesztéseket hajtottatok végre?

– Megújult a Nosalty felülete is, illetve elindítottuk a Nőklapja.hu-t, ahol az első kísérletünk volt fizetőkapu bevezetésére. Átszabtuk a női portfóliót és hangsúlyosabban foglalkozunk a glossy márkák digitális vetületeivel.

– Érkezik-e új termék jövőre a Central digitális portfóliójába, milyen fejlesztési elképzeléseitek vannak?

– A fejlesztések esetében a kulcstermékeinkre fogunk fókuszálni és tovább kísérletezünk a felhasználói fizetős modellekkel. Új terméket inkább úgy tudnék elképzelni, hogy valamelyik meglévő kiadványunk mellé érkezik, esetleg annak a fizetős változata.

– Mit vársz 2021-től?

– Idén megléptük a szükséges szervezeti változásokat és elvégeztük a profiltisztítást, így megvannak a fókuszok, amelyekre koncentrálunk, és ehhez a stábunk is adott. Felkészültek vagyunk, jövőre nem kell nagyon változtatunk. Azt gondolom, hogy 2021 még nem lesz jó év, de sok függ attól, hogy a vakcina mikor érkezik, meddig tart a járványhelyzet, és mikor tud beindulni a gazdaság. Jöhet nehéz év – mi felkészültek vagyunk!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...