- Hirdetés -

Átalakulás vár a legtöbb iparágra

|

- Hirdetés -

A megosztott főkönyvi megoldások jelenlegi helyzetét leginkább az internet '90-es években betöltött szerepéhez lehetne hasonlítani: a Deloitte szakértői szerint a blokklánc technológia alapvetően változtatja meg a telekommunikáció, média és szórakoztatás, termelés, egészségügy és kereskedelem területeit, ahol alkalmazásában jelentős növekedés tapasztalható. Mostanra azonban a blockchaint övező hurráoptimizmust felváltotta a stratégiai gondolkodás.

Már jó ideje felkapott témának számítanak a blockchain és a megosztott főkönyvi megoldások a nemzetközi és hazai sajtóban, az elmúlt időszakban leginkább az NFT-k és különféle kriptovaluták kapcsán. A vállalatoknál a DLT-ket (Distributed Ledger Technologies, megosztott főkönyvi megoldás) övező kezdeti hurráoptimizmust mára felváltotta a bizonyítékokon alapuló stratégiai gondolkodás, aminek eredményeképpen a cégek a pandémia időszaka alatt fókuszálták erőforrásaikat a tényleges gazdasági hasznot hozó projektjeikre és leállították a tisztán spekulatív jellegű fejlesztéseket. A technológia széleskörű üzleti elterjedését alapvetően 4 tényező egyidejű jelenléte támogatta:

Nem publikus, privát DLT hálózatok: Olyan hálózatok alakultak ki, melyek kizárólag egy előre meghatározott, szabályozott és ellenőrzött csoport számára érhetők el, növelve ezzel a bizalmat a résztvevők között, valamint limitálva a rendszer erőforrásigényét.

Technológiai fejlődés: A tranzakciók ellenőrzésekor jelentős idő és energiaráfordítást igénylő kezdeti hitelesítési megoldásokat, (pl. proof-of-work konszenzus) felváltották a kevésbé költségek módok (pl. a proof-of-authority konszenzus), javítva ezzel az alkalmazott technológia megtérülését.

Nagyobb átjárhatóság: A DLT platformok egyik legnagyobb hátrányát azok egyedisége jelentette. Minden új üzleti igény új platformot eredményezett, az átjárhatóság az egyes platformok között meglehetősen limitált volt. A Polkadot, Cosmos, Wanchain, és más protokollok és platformok lehetővé teszik a vállalatok számára a különböző blockchain megoldások közötti átjárhatóságot.

Technológiai és innovációs ökoszisztémák: A különböző iparágak szereplői közül egyre többen látják az együttműködésben rejlő lehetőségeket, melyek jelentősen felgyorsítják az innovatív megoldások elterjedését.

A Wall Streeten túl: digitális személyes adatok, NFT-k

„A bitcoin és egyéb kriptovaluták elterjedésének is köszönhetően a blockchainen és más megosztott főkönyvi technológián alapuló megoldások elsősorban a pénzügyi szektorban jelentek meg. Mára nyilvánvaló, hogy a blockchain sokkal szélesebb iparági körben képes az üzleti folyamatok alapvető megváltoztatására” – mondta Doszpod Gergely, a Deloitte technológiai tanácsadás szenior tanácsadója.

A Deloitte 2021-es globális Blockchain kutatása alapján a résztvevők 80%-a gondolja úgy, hogy a vizsgált technológia új bevételi forrás, digitális eszköz vagy kriptovaluta megjelenését eredményezi a közeljövőben. Egy másik kutatás szerint a különböző projektekre fordított összegek a jelenlegi 5,3 milliárd dollárról 2026-ra 34 milliárd dollárra nőnek. Bár továbbra is jellemzően a pénzügyi szolgáltatások területén jelentős a blokklánc techniológia alkalmazása, a telekommunikáció, média és szórakoztatás, termelés, egészségügy és kereskedelem terén is jelentős növekedés tapasztalható.

A blockchain egy érdekes felhasználási területe a digitális személyes adatok biztonságos kezelése, az egészségügyi adatok orvosok közötti megosztásától kezdve a kontaktkutatáson át egészen az online választási rendszerekig. A blokklánc technológia egyik előnye a tranzakciós előzmények transzparens és biztonságos tárolása, így a különböző állami támogatások szétosztására, a vállalatok közötti áruk, szolgáltatások és azok ellenértékének mozgásának nyomonkövetésére alkalmas megoldások szintén terjedő tendenciát mutatnak. Ugyanakkor az elmúlt időszakban a leginkább szóbeszédben is megjelenő NFT-k (Non-Fungible Token, nem-helyettesíthető tokenek) egy új megoldást kínálnak a különböző tartalomszolgáltatók számára: a blockchain lehetővé teszi zeneszerzők, filmesek, digitális képzőművészek, és más alkotók számára a szerzői jogok menedzsmentjét, és akár a letöltés/megtekintés alapú automatikus kifizetéseket is.

A DLT lesz a következő dotcom robbanás?

A megosztott főkönyvi megoldások jelenlegi helyzetét leginkább az internet '90-es években betöltött szerepéhez lehetne hasonlítani. Akkor számos nagyvállalat gondolta úgy, hogy a technológiában nincs érdemi érték, nem éri meg befektetni annak alkalmazásába, míg mások mindenüket feltették a különböző internet alapú termékekre. Ezekből sokan elbuktak, sok kezdeményes nem futotta be a várt életutat, ugyanakkor az internet alapvetően változtatta meg a vállalatok, sőt az egész világ működését.

„A blockchain önmagában nem egy termék, nem egy marketing hívószó, hanem egy új technológia, mely új üzleti megoldásokat, új folyamatokat eredményez. A blokklánc széleskörű elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a vállalatok következő időszakban olyan piaci termékekkel ill. szolgáltatásokkal jelenjenek meg, melyek a technológia nyújtotta előnyökre építve képesek a fogyasztói igények magasabb szintű kielégítésére” – mondta Doszpod Gergely.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....