- Hirdetés -

Átalakulóban a munkaerőpiac

|

A Process Solutions (PS) friss kutatása jelentős átalakulásokat tárt fel a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt év során a fluktuáció és a munkahelyi létszámok dinamikájáról. A 2019 és 2024 közötti időszakot vizsgálva a felmérésből kiderült, hogy a cégek által alkalmazott munkavállalók száma 24%-kal nőtt, miközben a fluktuáció 2019-hez képest erőteljes csökkenést mutatott. A PS bérszámfejtési üzletága által készített, 67 céget felölelő elemzés átfogó képet ad a fizikai és irodai munkavállalók foglalkoztatási trendjeiről, valamint a COVID-19 járvány által okozott hosszú távú hatásokról.

 

A kutatás szerint a vizsgált cégek teljes létszáma 2024 második negyedévére közel 20 ezer főre emelkedett, ami 24%-os növekedést jelent az öt évvel korábbi adatokhoz képest. A nagyobb növekedést az irodai dolgozók körében regisztrálták, ahol 29%-kal bővült az állomány, szemben a fizikai munkakörökben tapasztalt szerényebb, 8%-os emelkedéssel. Ez a különbség elsősorban a COVID-járvány időszakában erősödött fel, amikor az irodai alkalmazottak nagyrészt átállhattak a távmunkára, stabilizálva ezzel a munkaerő-megtartást ebben a szegmensben. „A járvány következményeként a digitális és rugalmas munkavégzés elterjedése hosszú távon is megerősítette az irodai dolgozók létszámát, míg a fizikai dolgozók száma a helyszíni korlátozások miatt kevésbé tudott növekedni” – mondta el Enying Máté, a PS payroll supervisora.

 

2024-re stabilizálódott a munkaerő-forgalom – 2019-hez képest jelentős csökkenés történt

 

A fluktuáció terén a PS a cégek munkaerő-forgalom* mutatóit vizsgálta, a kutatás pedig figyelemreméltó trendekre mutatott rá: a 2019-es magasabb fluktuációs ráták az elmúlt években fokozatosan csökkentek. Míg 2019-ben a fluktuációs átlag 76,54% volt, addig 2024-re ez 54,76%-ra mérséklődött. A COVID-19 járvány alatt megfigyelhető trend, hogy a munkavállalók körében a bizonytalan gazdasági környezet nagyobb stabilitásra ösztönzött, így a váltási hajlandóság összességében csökkent.

 

A kutatás rávilágít azonban arra, hogy a fizikai dolgozók körében a fluktuáció magasabb szinten maradt, mint az irodai dolgozóknál, különösen 2019-ben és 2021-ben, amikor a különbség a 11 százalékpontot is elérte. A fluktuációs ingadozásokra jelentős hatást gyakorolhatott a fizikai munkahelyek járvány alatti kiszolgáltatottabb helyzete, amikor a munkavállalók egy része kénytelen volt ideiglenesen akár teljesen más területen elhelyezkedni. Ezzel szemben az irodai dolgozók stabilabb körülmények között, sok esetben otthonról végezhették munkájukat, így a fluktuáció is alacsonyabb szintre mérséklődött.

 

A nagyvállalatok előnye: nagyobb stabilitás és alacsonyabb fluktuáció

 

A felmérésből az is kiderült, hogy a nagyobb cégeknél a fluktuáció jóval alacsonyabb volt, mint a kisebb és közepes vállalatoknál. 2023-ban például a nagy cégeknél mért mérték 9-12 százalékponttal alacsonyabb volt a kisebbekhez képest. „A nagyvállalatok rendelkezésére álló nagyobb tőkeerő és erőforrások lehetővé teszik, hogy gyorsabban reagáljanak a munkaerőpiaci változásokra, és akár kedvezőbb feltételeket kínáljanak munkavállalóiknak, amely segíti a tehetségek megtartását is” – tette hozzá Varga Judit, a Process Solutions Partnere.

 

Ágazati különbségek: a pénzügyi szektorban a legnagyobb a bővülés

 

Az ágazatok közül kiemelkedik a pénzügyi szektor, ahol a létszám 41,65%-kal bővült az elmúlt öt évben. Az IT és az autóipari szektorokban szintén növekedés volt megfigyelhető, bár szerényebb mértékben, 22-23% körül. A pénzügyi szektor erőteljes bővülésének oka az ügyféligények folyamatos növekedése, illetve a szolgáltatások iránti stabil kereslet. Az IT szektorban a járvány alatt növekedett kereslet ugyan megmaradt, de a gazdasági lassulás 2023-ban ezen a területen is mérsékelt létszámbővülést eredményezett.

 

A COVID hatásai a munkaerőpiacra: hosszú távú változások és rugalmasság a középpontban

 

Az elmúlt időszakban tapasztalható, hogy a COVID-19 járvány jelentős átalakulásokat hozott a munkáltatói stratégiák terén is. A digitalizáció és a rugalmas munkakörnyezet iránti igény megnőtt, így a cégek egyre inkább a távmunkára és a technológiai automatizációra építenek. Az irodai szektorban a távoli munkavégzés lehetősége segíthette a stabil munkaerő-létszámot és az alacsonyabb fluktuációt, míg a fizikai munkahelyek kevésbé rugalmas természete miatt a válság éveiben nagyobb fluktuáció volt megfigyelhető.

 

A Process Solutions kutatása rávilágít arra, hogy a pandémia hosszú távú hatásai még ma is érzékelhetők a munkaerőpiacon. A nagyobb stabilitás és az alacsonyabb fluktuáció kedvezően hat a vállalatokra, amelyek így hosszabb távon is versenyképesebbek maradhatnak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...