- Hirdetés -

Átalakulóban az autóipar

|

A koronavírus-járvány a legtöbb iparághoz hasonlóan az autóiparban is alaposan felülírta a korábbi előrejelzéseket. A pandémia hatására rendkívüli mértékű visszaesés következett be a globális autóértékesítésben tavaly, idén pedig alapvetően stagnálás várható az újautó-piacon. Céges oldalon ugyanakkor megnövekedett az autók iránti igény egyrészt az online vásárlások és házhozszállítások, másrészt a magánhasználatú vállalati autók előretörése miatt, a választásban pedig a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik.

A flottakezelésben piacvezető LeasePlan Erdélyi Péterrel, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökével és Várkonyi Gábor autópiaci szakértővel járja körbe, hogy milyen trendek határozzák meg az autóipar működését 2021-ben.

A pandémia hatásai az autópiacon

Az autóeladások száma 2019 óta világszerte csökkent, erre a folyamatra pedig nagymértékben ráerősített a Covid-járvány, ami kiszámíthatatlanná tette a piaci folyamatokat. Mivel az alkatrészgyárak leálltak és a chipgyártók átálltak az IT-ágazatba való termelésre, az autók szállítási határidői jelentősen kitolódtak, legtöbbször 8-12 hónapra. Az egyes márkák aktuálisan elérhető modellválasztéka így folyamatosan változik, és jellemzően már nem raktárra, hanem rendelésre történik a gyártás. Az iparágban a profitabilitás fontosabb lett, mint a tömeggyártás, ami öt éven belül várhatóan 20-30 százalékos kapacitáscsökkentéssel jár majd. Ezzel párhuzamosan több gyártó is kivonulhat a következő tíz évben az európai járműpiacról, ám egyúttal új szereplők – köztük például kínai villanyautó-gyártók – is megjelennek.

„Az elmúlt egy év másik hozománya, hogy a szigorodó emissziós és biztonsági szabályozások miatt 20-25 százalékkal emelkedtek az árak, ezáltal a kisautó mint megfizethető árkategória Magyarországon megszűnt, ami gyengíti a magánszektor vásárlóerejét. Ez egyrészt azt eredményezheti, hogy a magánszemélyek körében az autóvásárlás a felső-középosztály kiváltsága lesz, másrészt a pár éves, hazai előélettel rendelkező használtautók piaca erősen fellendülhet, aminek kiszolgálására jó példa a prémium, lízingből visszakerülő autókat értékesítő CarNext. A vállalati szektor járműszükséglete viszont nem fog csökkeni, sőt, esetükben növekedés is várható, legfőképpen a házhozszállítással, illetve szállítmányozással foglalkozó cégeknél” – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.

Mi várható a hazai flottapiacon?

A járvánnyal járó kiszámíthatatlan iparági környezet és az autóárak emelkedése azonban nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok rugalmas megoldásokat keresnek a céges autók terén. A jelenlegi helyzetben így még aktuálisabbá vált az operatív lízing finanszírozási forma, hiszen nem kell hozzá indulótőke, a havi díj összege kedvező, és tervezhetővé teszi a cégautós költségeket, a flottakezelő cég pedig ki tudja szolgálni az átmeneti igényeket.

„A vállalatok a járvány idején áttértek a home office-ra, a jövőben pedig várhatóan a hibrid munkavégzés lesz a legelterjedtebb, ezáltal a munkahelyi ingázás jelentősen csökkenhet, az autókat pedig sokkal inkább családi programok és hosszabb utazások során fogják használni az emberek. Ezért egyfelől a céges autó mint juttatási forma felértékelődik, másfelől az átalakuló használati szokások új elvárásokat támasztanak a járművekkel szemben. Ezek, valamint a megváltozott piaci feltételek és a modellválaszték ingadozása miatt az eddigiektől eltérő méretű, felszereltségű vagy akár futamidejű autóra lehet szüksége egy vállalatnak, a LeasePlannél továbbá lehetőség van a szerződési paraméterek módosítására időközben, hogy ne a futamidő végén érje meglepetés az ügyfelet a hirtelen megváltozott anyagi körülményekből vagy használói szokásokból adódóan. Ezzel párhuzamosan a sok helyen szükségessé váló új car policy-k kialakításában is szakértő segítséget nyújtunk” – hangsúlyozta Harmat Eszter, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója.

A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált alsó-közép- és középkategóriás autókból, elektromos autókból és 3,5 tonnánál kisebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek emellett saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára. A LeasePlan digitális megoldásaival is igyekszik megkönnyíteni az elfoglalt vállalkozók helyzetét, akik a piacon egyedülálló, kkv-k számára kialakított weboldalon teljesen online juthatnak autóhoz.

Zöld autók az utakon

A koronavírus-járvány hozadékaként nagymértékben nőtt az igény a környezettudatos közlekedési eszközök iránt mind a magánhasználatú, mind a kishaszongépjárművek esetében. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint bár Magyarországon többségében maradnak a belsőégésű motorral rendelkező autók 2021-ben, a zéró kibocsátású járművek forgalmazása idén is növekedni fog valamelyest, a dízelautók eladása pedig az elmúlt évek tendenciáját folytatva várhatóan tovább csökken. Az elektromobilitás térnyeréséhez a gyártói oldal az e-autó modellek egyre bővülő kínálatával és gyors technikai fejlesztésekkel igyekszik hozzájárulni mind a hatótáv, mind pedig a töltési idő területén. Ebben természetesen közrejátszik, hogy a gyártóknak meg kell felelniük a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A keresleti oldalt pedig leginkább az igénybe vehető támogatások, állami ösztönzők, illetve a töltőinfrastruktúra fejlesztése tudja az e-autók pártjára állítani.

A céges autóflottáknak különösen nagy szerepük van a zöld autózás és ezáltal a villanyautók tömeges elterjedésében, hiszen az EY és az Eurelectric közös kutatása szerint a forgalomban lévő 63 millió flottaautó felel a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért Európában. Igazán nagy áttörés azonban majd csak 2025 környékén várható az Euro 7 emissziós szabvány bevezetésével, mivel ennek a feltételeit kizárólag az elektromos autók tudják teljesíteni. A LeasePlan flottakezelőként a saját fenntarthatósági vállalásainak teljesítése és a piac edukációja mellett operatív szinten azzal segíti már a kezdetektől az elektromos flottákra nyitott ügyfeleket, hogy reális, kedvező maradványértéket számít az e-autókra, és átvállalja annak kockázatát a vállalatoktól.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...