- Hirdetés -

Átalakultak az online erőviszonyok

|

- Hirdetés -

Rövid idő alatt jelentős változások történtek az online sales house-ok piacán. A szereplők egy része szerint ez egy folyamat kezdete, de van, aki úgy látja, hogy rövid távon nem várható további jelentős átrendeződés.

Januárban olyan sok változás történt az online sales houseok piacán, mint korábban évek alatt. Mondjuk eddig sem volt unalmas a piaci szereplők közötti verseny, a három éllovas – Central, CEMP, Origo-NWM – által elért látogatószám között annyira kicsi volt a különbség, hogy szinte havonta változott a sorrendjük. Az elmúlt pár hónapban viszont számos olyan megállapodás született, amelyek alapvetően rajzolják át az erőviszonyokat. A legnagyobb horderejű történés az volt, amikor tavaly szeptemberben a New Wave Media Group (NWM) felvásárolta az Evomedia sales house-t. Januártól az Evomedia értékesíti a korábbi Origo-NWM-portfóliót is, és ahogy várható volt, az év első hónapjában egyből piacvezetővé léptek elő.

Az Atmedia már régóta rebesgette, hogy a televíziós és a rádiós piac után az online területen is megveti a lábát, amit végül decemberben jelentettek be. Januártól a TV2 és MTVA webes felületeiből, valamint a Femcaféból, a IKO Digitalból és a Mandinerből álló portfólióval indultak. Nemrég pedig további terjeszkedést jelentettek be, miután megállapodtak a velük amúgy is tulajdonosi átfedésben lévő Printimus Kft.-vel, így a Mediaworks és az Inform Media digitális érdekeltségeivel bővültek. Az Atmedia januárban már úgy volt a hetedik legnagyobb sales house, hogy akkor még az utóbbi két társaság termékei nem tartoztak hozzájuk. Az Atmediánál úgy kalkulálnak, hogy ezzel a negyedik-ötödik legnagyobb szereplővé váltak.

Talán kevésbé kapott nagy visszhangot, de fontos – és némileg meglepő – lépés volt, hogy a Ringier Axel Springer (RAS) a digitális termékei értékesítését kiszervezte az Ads Interactive-hoz. Utóbbi végzi a RAS felületeinek ügynökségi képviseletét, a közvetlen ügyfelekkel pedig párhuzamosan foglalkoznak. A fentiek fényében a kisebb változások közé tartozott, hogy a CM Salestől visszakerült az értékesítési munka a Central Médiacsoporthoz. Januártól pedig a Schibsted érdekeltségébe tartozó Használtautó.hu értékesítése a Centralhoz került. Egyébként elég jelentős szájtról van szó, a havi 1,4-1,5 milliós látogatószámuk felér egy kisebb sales house teljesítményével.

Érdekes dilemma a jövőre nézve, hogy vajon ezzel be is fejeződött-e az online reklámértékesítési piac konszolidációja, vagy csak egy folyamat kezdetén vagyunk. A megkérdezett piaci szereplők egészen máshogy látják ezt a kérdést. Gazsó Gábor, az Evomedia kereskedelmi igazgatója szerint ennek a folyamatnak az eredetét a nemzetközi szereplők – Google, Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat – térnyerésében kell keresni. A szakember úgy becsüli, hogy a digitális reklámtorta 55 százalékát elviszik a globális cégek és egyre növekszik a súlyuk. „Tehát az a hirdetésitorta-szelet, amiért a magyarországi tartalomszolgáltatók küzdenek, évről évre egyre kisebb. Viszont a weboldalak és a felületeiket értékesítő sales houseok száma az elmúlt hat-nyolc évben folyamatosan nőtt” – vázolja fel a folyamatokat Gazsó Gábor, aki szerint, mivel egyre kisebb bevételen osztozkodik egyre több szereplő, ezért természetes, hogy elindult a koncentráció. S az Evomedia kereskedelmi igazgatója szerint ennek a folyamatnak még messze nincs vége.

„A piaci koncentráció trendjének a kezdetén vagyunk, valószínűleg a java még ezután jön” – állítja gyakorlatilag ugyanezt Lengyel András, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. Lengyel szerint a Facebooknál nemrég bejelentett változások, az árak folyamatos csökkenése, a display stagnálása mind ebbe az irányba hat. „A tisztulási folyamat során a hirdető számára a beazonosítható, jogtiszta, szakemberek által szerkesztett tartalmak és márkák maradnak értékesek” – teszi hozzá az Atmedia kereskedelmi igazgatója. Egyébként már csak az is a piaci koncentráció folytatódása felé hathat, hogy az Atmedia is terjeszkedést tervez, s nem csak elvi szinten.

Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője szerint most egymástól függetlenül több esemény sűrűsödött az év végén. Mindez pedig azt az érzést kelthette, hogy ez egy sorozat része. „A gyakorlatban az online világ annyira dinamikus, hogy mindig is voltak hasonló nagy átalakulások, csak a szereplők most ismertebbek és nagyobb fi gyelem övezi a médiapiac egészét” – teszi hozzá Sopov István, aki szerint az Atmedia piacra lépése tényleg mérföldkőnek számít. Varga Dániel, az Ads Interactive portfólióigazgatója úgy látja, hogy hatalmas változások már nem várhatók. „Előfordulhatnak még felvásárlások, de a hazai szereplők száma azért meglehetősen véges, ezért azt gondolom, hogy nagyon nagy volumenben már nem lesz nek változások. Rövid távon nyugvóponti állapotot értünk el” – vélekedik Varga Dániel.

Heszler Róbert

Az online sales house-okról szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA