Eddig még soha nem volt egyik évről a másikra annyi cserélődés a Marketing&Media magazin marketinges rangsorában, mint az idén. A listán szereplők közel fele újonnan került be a legsikeresebb hazai marketingkommunikációs döntéshozók TOP50-es rangsorába, bár az is igaz, hogy több visszatérő is van közöttük. A lista élén Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatóját találjuk, aki Bánhegyi Zsófia és Mérő Ádám követnek.
Nem egyszerű látatlanban meghatározni, hogy kik számítanak a legsikeresebb hazai marketingkommunikációs döntéshozóknak. Nagyon jól mutatja ezt az idén ötödik alkalommal elkészített marketinges 50-es listánk. A tavasszal publikált médiapiaci Top 50 esetén nagy vonalakban azért mindig sejthető, hogy kik kerülnek be, azon belül kik lesznek inkább az élbolyban. Ott nagyon erős párhuzam van a legnagyobb árbevételű médiavállalatok és ügynökségek vezetői, valamint a lista szereplői között.
A marketingkommunikációs szakemberek rangsorát végignézve az látható, hogy sokkal kevésbé a cégméret és a hirdetési büdzsé nagysága a meghatározó. Egészen pici büdzsé felett őrködő marketingvezetők is rendre bekerülnek az 50-be. Ez alapján a sokadik éves tapasztalatunk az, hogy a marketinges Top 50 esetén többet nyom a latban az adott szakember szakmai hírneve, sikerei és elismertsége annál, mint hogy mekkora reklámköltés összpontosul a kezében.
Viszont ebből következik az is, hogy a marketinges toplista esetén kicsit szubjektívebb a szavazás, emiatt egyik évről a másikra nagyobb átrendeződéseket láthatunk. A médiapiacon és az ügynökségi világban azért alapvetően stabilak a cégméretek, emiatt a meghatározó szereplők köre is lassabban változik. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a médiás Top 50 esetén egyik évről a másikra a listán szereplők negyede szokott cserélődni. A marketinges 50-es listán jóval nagyobb a fluktuáció. 2019-ben a rangsorban szereplők 36 százaléka cserélődött, az idén pedig ez 44 százalékot tett ki. Azaz a mostani listán szereplőknek közel a fele új ember. Amennyiben összevetjük a 2016-os első hasonló összeállításunkat és a mostanit, akkor csak 18 olyan szakembert találunk, aki mindkét marketinges Top 50-ben helyet kapott.
Jövés-menés
A listás cserélődések mögött nagyon sok esetben személyi változások állnak. A tavalyi összeállításunk élén végző Németh Ottó év elején távozott a Henkeltől, így ő kikerült a Top 50-ből is. Ugyanakkor utódja, Szak Zsuzsanna egyből bejutott a friss összeállításba. A korábbi évben fix szereplője volt a marketinges Top 50-nek Baráth Péter, a Vodafone márkaigazgatója. Viszont a UPC beolvasztásának lezárultával távozott a távközlési vállalattól, és egy non-profit szervezethez, a WWF-hez igazolt, ahol a regionális marketing- és partnerkapcsolati igazgatói posztot tölti be. Emiatt nem került be az idei 50-be, viszont azért ez nem volt borítékolható, hiszen hasonló szervezetek kommunikációs vezetői is olykor helyet kaptak a listán. A korábbi évekből jó példa volt erre Fodor-Kovács Éva, a Bátor Tábor marketing- és kommunikációs vezetője, aki többször is szerepelt a toplistán.
Az idén pedig az újonnan bekerülők között láthatjuk Hunyadi Rékát, aki a Greenpeace engagement- és kommunikációs vezetője. Egyébként Baráth Péter utódja is szerepel az 50-ben, de ő nem új szereplő, hiszen Juhász Péter Tibor nevét a tavalyi toplistánkon is láthatták. Akkor még a Borsodi Sörgyár marketingigazgatójaként kapott helyet a Top 50-ben. Sőt, hogy teljes legyen a kör, Juhász Péter Tibor borsodis utódja, Spiegel György is bekerült az 50-be. A Borsodi Sörgyár új marketingigazgatója házon belülről érkezett, hiszen 2019 óta a Borsodi márkáért felelős marketingmenedzserként dolgozott a társaságnál.
Nagy visszatérők
Az újonnan bekerültek között mindenképpen említést érdemel Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója. Egyből a második helyen nyitott, ami azért ritka. Persze azt meg kell említeni, hogy a marketinges toplistánkon ő nem teljesen új, hanem visszatérő szereplőnek számít. A 2016-os összeállításunkban az első helyen végzett, akkor még a Magyar Telekom csoport kommunikációs igazgatójaként. A 2017-es Top 50-ben pedig az ötödik helyen láthattuk a nevét, akkor a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing-kommunikációért felelős vezérigazgató-helyetteseként végzett a lista első felében.
Az új szereplők között van az Unilever részéről Bányász Lívia, aki szintén nem teljesen újonc a listánkon. Tavaly ugyan nem volt bent az 50-ben, viszont az azt megelőző három évben mindig bekerült a rangsorba. Eddig még nem szerepelt a listán Sándor Gabriella, a Libri-Bookline marketing- és kommunikációs igazgatója. Az ő esete is jó példa arra, hogy nem minden a hatalmas marketingbüdzsé, viszont az általuk elnyert számos szakmai díj alapján a Libri-Bookline kisebb forrásból is jól gazdálkodik.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.