A járvány átírta az idei karácsonyi készülést is. A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek, mint egy évvel ezelőtt. A nyugdíjas korúak tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelemnek, és az online vásárlási ismeretek hiányának egyaránt köszönhető. Bár igyekeznek ritkítani és rövidíteni a bevásárlásaikat, a járványhelyzet sem terelte a pénztáros nélküli terminálokhoz az idősebb korosztály tagjait.
Az Ipsos a rendhagyó, járvány által nehezített karácsonyi készülődésről kérdezte meg vásárlókat december elején. Az országos mintán készült kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság 62%-os többsége kevesebbet vásárol idén, mint a korábbi években.
Karácsonyi vásárlási tervek
A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.
Vásárlási tervek kor és anyagi helyzet szerint
A kutatócég elemzése szerint a Covid-19 járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2%-át érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.
A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78%-os többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.
„A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak” – mondta el Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.
Biztonságos karácsonyi vásárlás
A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.
Korosztályok eltérő vásárlási szokásai
Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26%), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet.
„Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be” – utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.
A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59%-a, míg a 60 év felettiek 31%-a választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58% vs. 31%).
Önkiszolgáló kasszák használata
Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.