- Hirdetés -

Az idei Cannes Lions a kezünkbe adja az irányítást

|

- Hirdetés -

A Cannes-i Fesztiválra sok okból látogatnak el a kreatív iparágak prominens képviselői. Most ennek a szociokulturális aspektusait tegyük félre a social feedek élő tudósításaiba, és zoomoljunk rá arra, ami kiolvasható a programból, hogy hová vezet a reklám útja és milyen reménnyel szolgálhat a creator economy, ami sosem volt ennél fontosabb. Nem volt olyan előadás, ahol az MI szó ne jött volna elő, így én sem fogok úgy tenni, mintha a téma megkerülhető lenne. Ellenben azt a kérdést, hogy az MI elveszi-e a munkánkat, meghagyom a felkészületlen riportereknek jövőre.

Egy dolgot nem értek, hogy miért nem engedték össze Maria Ressát Elon Muskkal. A beefelés egyoldalú maradt, pedig amivel meghaladhatná magát a fesztivál, a valódi viták, főleg egy olyan időben, amikor alapvetően újra kell értelmeznünk a kreatív szakmákat és úgy igazából a kommunikációt. Előre is elnézést, de sokat fogok idézni Ressától, mert akárki akármit mond, a fesztivál legfontosabb szavai ott hangzottak el, és az empátiám az emberiség felé arra sarkall, hogy ezen a felületen is hangot adjak azoknak az előremutató gondolatoknak, amikkel kicsit jobban megérthetjük, hogy milyen kreatívtechnológiai ökoszisztémában ontjuk magunkból a hirdetéseket.

A Nobel-békedíjas és frissen Cannes Lionheart díjas Maria Ressa korunk egyik legnagyobb hőse, igazi badass ikon, akit minimum Ellen Ripley mellett lehet emlegetni, csak az ő világában alienek helyett a dezinformáció és a trollok jelentik a főgonoszt. Ő a How to stand up to a dictator című könyv szerzője, ami egy útikalauz mindenkinek, aki végigstoppolná az internetet, hogy leszámoljon a fake newson alapuló rendszerszintű agymosással, amit a deep fake az utóbbi években csúcsra járat. A Fülöp-szigeteki emberjogi aktivista és újságíró nem kertelt a Debussy színpadán: 2024 fordulópont, és a tét, hogy életben marad-e a demokrácia. És mielőtt bárki megijedne, hogy itt valamilyen politológiai értekezésbe csapnék át, nem, témánál vagyunk, a reklám létjogosultságánál és jövőjénél. Azt a kérdést tette fel a jelenlévőknek, hogy mit áldoznának fel az igazságért – mindenki, akinek a kezében ott a hatalom és pénz, hogy befolyásoljon.

A válasz egyelőre az, hogy nem sokat. A napi gyakorlatban a lehető legkevesebb ellentartás, a legszélesebben elfogadható felé tendálnak a kampányfejlesztések. És a szereplők hagyják, hogy közben a reklámban érlelt okosmechanizmusokat valójában a politika fölözze le.

Az van, hogy gondosan kineveltük a fogyasztókból, hogy bármit is csináljanak. A közös konszenzus az, hogy csak akkor van esélye működnie a kampányoknak, ha az embereknek semmit sem kell tenniük, ha dőlhet az arcukba a kontent kontrollálhatatlanul, mennyiségi alapon, mivel ernyedt szemmel és ujjizmokkal hagyják áramlani addig, amíg legalább az időlimit le nem zárja az alkalmazást. Radikális gondolatnak hathat a hiperautomatizálás korában felrázni őket, de pont ilyenkor fontos, hogy extra erőfeszítésekre, ha tetszik, valós cselekvésre sarkalljanak a márkák.

Legyen az aktivitás újra szexi, és ne az Idiocracy legyen a legelképzelhetőbb jövőkép. A cselekvésben meg fogjuk találni a reményt is, és ez összecseng a már a fesztivált megelőző dentsus kreatív trendkutatással, amit az év elején publikáltunk magyarul is. Miért kell erősnek lenni és jóként aktívan ellentartani? A hazugság hatszor gyorsabban terjed a tényeknél. Ezért megosztó a szintén felszólaló Elon Musk, aki a szólás szabadságával menti a sötét oldalt, de megsúgom, miért, mert az algoritmusok zabálják az ingerből görgetést, így végeredményben a hazugságokat díjazza a rendszer.

Az beszél az MI-ről, aki csinálja. Musk az MI erejét az aggregálóerejében látja, ez pedig már egy jelen idejű gyakorlat az X platformján. A tömeg bölcsessége szerinte ki tudja váltani az újságírókat, kevésbé félve attól, hogy az ezzel járó haladó szintű személyre szabás hogyan teremt párhuzamos valóságokat, aminek nincs közös metszete, ami nem engedi, hogy legyenek olyan történetek, aminek lehet közös megélése egy csoportban vagy kultúrában. Erre erősített rá Mira Murati, az OpenAI chief technology officere, aki a generatív MI demokratizálódását ünnepli, aminek ha ellenállsz, egyszerűen elsodor a vihara. Ő is érinti azt a dilemmát, hogy hogyan lehetne a forrásellenőrzést követhetővé tenni, de ezt megoldható, kevésbé szignifikáns veszélynek állítja be, miközben a fél celebvilág tüntet az ellen, hogy a gép belőlük tanuljon. David Droga pedig egyenesen azt mondja, hogy nem minden kreativitást érdemes megóvni, és szerinte az MI-nél veszélyesebb, ha kutatások írják a reklámokat.

Ressa bedobja azt a nagyon fontos szempontot, hogy ők, akiket fent említek, mind marketingelik ezeket a technológiákat, nekünk is. Pedig kimondta, hogy nem az egyetlen jövője az internetnek az, amit a „tech bro” elit elképzel magának. Már él egy 10 pontos action plan arra, hogyan lehetne ellentartani ennek. Tulajdonképp a creator economy megerősítését sürgeti, hogy minél több olyan ember legyen, aki képes tartalmat előállítani és szórni, és jelen lenni, feltenni azokat a kérdéseket, amiket senki sem tesz fel.

Erre a gondolatra kapcsolódik Rebecca Sowden, Új-Zéland egykori focistája, nem női focistája, aki a Team Heroine mozgalommal egész egyszerűen ki akarja javítani az internetet. Szerinte az MI térhódítása még jobban ráerősít a nemi sztereotípiákra, hiszen itt jön be, hogy valójában nem artificial, hiszen a meglévő emberi tudásra épít. Különböző open source eszközökkel globális mozgalmat építenek a report és a feedback gombok protest használatára, hogy kijavítsák az internet részrehajlását, miszerint Cristiano Ronaldo lőtte a legtöbb gól országa válogatottjában, pedig Christine Sinclair az, de hát ő nem számít, hiszen nő. Ezek az új mozgalmak átírják a szabályokat, és ebben a márkák segítségét kérik, hogy tematizálják tovább a közbeszédet. Mert ha fordítunk a narratíván, akkor nem kell számolni azokkal a következményekkel, ami egy egyszerű keresés miatt lavinaszerűen göröghet tovább, például hogy nem kap elég pénzt a női foci, vagy kislányok nem kezdenek focizni, ezért nem is nézik majd annyian, és a hirdetők sem mennek rá a felületekre… csak hogy maradjunk Sowden példájánál.

A megoldás tényleg gyakran a lábunk előtt hever. Ezt szorgalmazta Diana Frost, a Kraft Heinz chief growth officere, aki a lehető legevidensebb módszerre hívta fel a f igyelmet: a márkák kezdjék el meghallgatni a fogyasztóikat, és hagyni, hogy az ő saját történeteik építsék a kommunikációt és húzzák magukkal a businesst is. És hát a hozzáállás Creative Effectiveness Grand Prix-t hozott a konyhára. Az It has to be Heinz egy egész globális platformmá fejlődött, olyan ikonikus kampányokat köpve ki magából, mint a Draw Ketchup, a Ketchup AI és a Ketchup Fraud.

Szóval ha az idei trendekbe kapaszkodunk, nem kell végleg elásni magunkat, és úgy általában a szakmánkat. Sőt, miközben újra felfedezzük a cselekvés lehetséges formáit, ünnepeljük, hogy a Cultural & Context szekciókba megérkezett a humor kategória, hiszen a friss generációk döntő többsége a szorongását humorral igyekszik csökkenteni, hogy képes legyen elképzelni pozitív jövőképeket, és meg is tudja valósítani azokat. Ahogy a 2010-es években a purpose volt a mantra a fesztiválon és hogy illik sírni a munkákon, az utóbbi években üdítő, hogy a különböző, az emberiséget érő katasztrófák árnyékában a hirdetők és a kreatívok újra képesek humorizálni, és bele is mernek állni. Ne felejtsük el, a nevetést is egy érzelem okozza, nem csak a sírást. Olyanok tűntek fel a nyertesek között, mint a Michael Cerave-kampány vagy az Uber One-tól.

 

Erdei Zsófia, a Dentsu Creative Hungary kreatívigazgatója

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Kiderült, milyen csapatot erősít Jürgen Klopp

Kiderült milyen szerepben láthatjuk a közeljövőben Jürgen Kloppot. A Liverpool FC volt világhírű edzője a MediaMarktSaturn csapatát választotta: a jövőben a márka első nemzetközi brand nagykövete lesz mind a 11 országban, ahol a cég...

Jönnek az NFL meccsek a Network4 csatornáin

Pénteken hajnalban elindult az NFL új szezonja, az amerikai futball-bajnokságot idén is a Network4 Media Group platformjain követhetik a hazai rajongók. Fordulónként legalább hét mérkőzés kerül képernyőre, a közvetítő stáb pedig újabb szakemberekkel bővült....

Ide repülnek ősszel a pihenni vágyó magyarok

Róma az örök kedvencek egyike, a Kiwi.com foglalási adatai alapján az őszi hónapokban ide repülhet a legtöbb magyar. Albánia fővárosa pedig az új felfedezett, tavalyhoz képest már kétszer annyi magyar vett Tiranába repülőjegyet a...

Támogatásokról és frekvenciákról is döntött a Médiatanács

Több mint 80 millió forintnyi támogatást ítélt meg médiaszolgáltatóknak a Médiatanács, emellett több baranyai rádiós frekvencia sorsáról is döntött a testület. A Rádió 1-et ismét bírságolták, és három esetben is a letelepedés helye szerint...

Idén már kétezernél is több résztvevőt várnak a Marketing Summitra

Idén már négy színpadon zajlanak majd a Marketing Summit programjai, aki pedig lemarad valamiről, az utólag is visszanézheti majd az előadásokat – mondta el Hinora Ferenc. Az év szakmai és üzleti eseményét szervező Magyar...

Cannes-ban lesz a Hunyadi sorozat bemutatója

A MIPCOM Cannes keretében lesz a Hunyadi János életéből készülő 10 részes sorozat premierje. A magyar produkció Európa legfontosabb televíziós és filmes szakmai rendezvényén vörös szőnyeges bemutatót kap a magyar produkció – jelentették be...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre számíthatunk a lakótelepi lakások piacán

A lakótelepek – bár ezeknél is volt forgalom-visszaesés és néhol árcsökkenés – viszonylag jól viselték a lakáspiaci megtorpanást, tűnik ki a KSH és a NAV legfrissebb adataiból. Ezek alapján az OTP Ingatlanpont szakértője úgy...

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Don't Miss

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...

Az FC Barcelona a HMD-t választotta

Flick, Olmo, Romeu, Victor, Roebuck... Az FC Barcelonánál az elmúlt pár hónapban számos kiemelkedő újoncot köszönthettek, és az átigazolási időszak vége felé egy új támogató is befutott: mától a Human Mobile Devices-ra (HMD) is...