- Hirdetés -

Az irodákban is terjed a robotizáció

|

- Hirdetés -

Rendkívül gyorsan terjed az úgynevezett robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation, RPA), amikor szoftverrobotok végeznek el egyszerű, ismétlődő adatfeldolgozásokat. Mint az IFUA Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felmérése megállapította, a cégek háromnegyede már használ ilyen robotokat. Ennek fő oka, hogy az RPA beváltja a hozzá fűzött reményeket. Felhasználóinak 93 százaléka állította, hogy elérte, sőt, esetenként meghaladta a várt hatékonyságnövelést.

„Nálunk is számos cég üzemeltet már szoftverrobotokat, vagy éppen a bevezetés közepén tart” – ismerteti magyarországi tapasztalatait Szegedi Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere. „A térhódítás fő oka itthon is az, hogy nagyon jó és gyors eredményeket lehet elérni robotizált folyamatautomatizálással. További ösztönzést ad a munkaerőhiány; a betöltetlen állások miatt a cégeknél nagy szükség van arra, hogy a feladatokat robotokkal végeztessék el” – teszi hozzá.

Az IFUA Horváth & Partners szakértői négy szintet különböztetnek meg az intelligens folyamatautomatizáláshoz vezető úton. Ebben a modellben az említett RPA jelenti az első – belépési – szintet. Ezt követi a kognitív automatizálás (Cognitive Automation). Utóbbi alatt olyan gépi tanulásra alkalmas szoftvert értünk, amely kisebb, nem strukturált adattömegben képes mintákat felismerni és ennek alapján egy önmagát folyamatosan javító algoritmust kidolgozni.

A harmadik szint a digitális asszisztenseké, amelyek emberekkel kommunikálnak. Szöveg- vagy beszédfeldolgozást végeznek, és arra tanítják őket, hogy felismerjék az emberek szándékát. A legmagasabb szinten az autonóm ügynökök (Autonomous Agent) találhatók. Ezek komplex szoftverrendszerek, amelyek bármilyen, korlátlan mennyiségű adatot képesek feldolgozni, s ítélőképességük jobb, mint az emberé. Ilyenek például az önvezető autók. Valójában csak ezeket lehet mesterséges intelligenciának (MI) nevezni.

A robotizálás második és harmadik szintjével minden harmadik vállalat foglalkozik, de egyelőre csak terveik vagy pilot projektjeik vannak. Az elkövetkező egy-két évben várható ezek gyakorlati alkalmazása.

A szakértők 12 különböző ágazatban 180 vállalati döntéshozót kérdeztek meg Németországban, Ausztriában és Svájcban. A felmérésben résztvevő döntéshozók 55 százaléka szerint az automatizálásban a legnagyobb kihívást a munkatársak ellenállásának leküzdése jelenti. Ennek ellenére a többség kitart amellett, hogy az automatizálás folyamatát egészen a harmadik szintig végigvigye.

Az IFUA Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felmérésének résztvevői szerint az elkövetkező öt évben a teljes munkaidős állások több mint tíz százaléka szűnik meg az automatizáció és a robotizáció terjedése miatt. További öt év múlva az állások csaknem egyötöde (18 százaléka) válik feleslegessé – vélik a vállalati döntéshozók.

Az IFUA Horváth & Partners szakértői úgy látják, hogy az elkövetkező években a robotok a betöltetlen állásokat fogják pótolni. Azt követően azonban felmerül a kérdés, hogy valóban létrejönnek-e új állások a robotizáció miatt, ahogy ma ezt sok szakértő jósolja. Ha pedig létrejönnek új állások, akkor ezeket vajon képesek lesznek-e betölteni olyan dolgozók, akiknek nincs felsőfokú végzettségük vagy informatikai szaktudásuk.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A legjobbak között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.Ezt a minősítést az Európai Unió felső 25 százalékában lévő Comparison Shopping Partnerek kaphatják meg, objektív mérőszámok alapján. Ezzel...

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból. A top 30...

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Izgalmas innovációk a Huawei-jel

Tizenkét innovatív kutatás-fejlesztési projekt indul a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán a Huawei SEEDs Kiválósági Ösztöndíjprogram keretében. A mérnökhallgatók által jegyzett tudományos projektek valós iparági és társadalmi problémákra keresnek megoldást a legmodernebb technológiák...

Hatalmas gasztroünnep a Balatonnál

Szeptember 29. – október 2. között rendezik meg a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program legnagyobb szabású gasztronómiai eseményeként a Balaton Wine&Gourmet rendezvénysorozatot. A Veszprémvölgy egyedülálló környezetében négy napon át tartó a minőségi ételeknek...

A nagyobb vállalkozások jobban figyelnek a fenntarthatóságra

A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe...

Beszáll a fociba a Caola Zrt.

Nehéz helyzetbe került az SC Sopron felnőtt futballcsapata mögött álló Sport Club Futball Kft. működése. A sportvállalkozást a megszűnéstől menti meg a nagymúltú hazai kozmetikai, higiéniai és háztartásvegyipari vállalat, a Caola Zrt. A klub...

Hitellel segít az Erste a civileknek

A civil szervezetek munkavállalói számára nyújtott kedvezményes számlacsomaggal, valamint a társadalmilag hasznos vállalkozásoknak kínált, a pályázati támogatások előfinanszírozására felhasználható hitellel bővítette a szervezetek támogatására kidolgozott eszközök és szolgáltatások körét az Erste Bank. A pénzintézet...

Szoronganak a klímaváltozás miatt a fiatalok

Az UNICEF Magyarország friss, reprezentatív felmérése szerint a 13-25 éves korosztály túlnyomó többségét napi szinten foglalkoztatják a klímaváltozás kérdései, 90 százalékuk állítja, hogy kifejezetten szorongást él meg a témával kapcsolatban. Lényeges visszajelzés, hogy a...

Sokba kerülhet a vállalatoknak, ha nem figyelnek a fenntarthatóságra

A szervezet jó hírnevébe kerülhet, ha egy vállalat nem kezeli megfelelően az egyre szigorúbb környezetvédelmi és társadalmi elvárásokat, a cégvezetők többsége mégsem egyeztet ezekről a területekről a jogi igazgatóval – állapítja meg az EY...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A legbefolyásosabb médiások a BrandManiában

Elképesztően izgalmas a hazai médiapiac alakulása technológiai, gazdasági és politikai értelemben is, mindezt jól mutatja a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 lista is. A BrandMania legújabb adásában a stáb a rangsor éllovasait mutatja be. A...

A legjobbak között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.Ezt a minősítést az Európai Unió felső 25 százalékában lévő Comparison Shopping Partnerek kaphatják meg, objektív mérőszámok alapján. Ezzel...

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból. A top 30...

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Izgalmas innovációk a Huawei-jel

Tizenkét innovatív kutatás-fejlesztési projekt indul a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán a Huawei SEEDs Kiválósági Ösztöndíjprogram keretében. A mérnökhallgatók által jegyzett tudományos projektek valós iparági és társadalmi problémákra keresnek megoldást a legmodernebb technológiák...
- Hirdetés -

Don't Miss

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A nagyobb vállalkozások jobban figyelnek a fenntarthatóságra

A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe...

Szoronganak a klímaváltozás miatt a fiatalok

Az UNICEF Magyarország friss, reprezentatív felmérése szerint a 13-25 éves korosztály túlnyomó többségét napi szinten foglalkoztatják a klímaváltozás kérdései, 90 százalékuk állítja, hogy kifejezetten szorongást él meg a témával kapcsolatban. Lényeges visszajelzés, hogy a...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....