- Hirdetés -

Az IT szektort is elérte a válság

|

- Hirdetés -

A kezdődő globális válság jelei már az IT-ban is látszanak. Legalábbis így látja Eyal Zucker, a digitális fejlesztésekre szakosodott világcég, az Exadel budapesti irodájának vezetője, aki szerint hamarosan kihívásokkal teli átalakulásokkal nézhet szembe az eddig fénysebességgel száguldó szektor.

Háború, energiaválság, alapanyag- és chiphiány, infláció, kontinenseket érintő aszály és lassuló gazdasági növekedés: az egyre inkább felszínre törő problémák a globális gazdaság legstabilabbnak tűnő oszlopaiban is elkezdtek repedéseket okozni. Legalábbis sok nagyvállalatnál már elkezdtek felkészülni a várható hatásokra: elbocsátásokba kezdett a Google, a Facebook, a Netflix és a Robinhood, de más óriások is elkezdték meghúzni a derékszíjukat.

Az amerikai tech cégek már a válságra készülnek

„Az elmúlt bő évtized gazdasági és digitális fellendülésének legnagyobb nyertese a technológiai szektor volt. Világcégek nőttek ki 10-15 év alatt lényegében a semmiből, és ezek teljesen átalakították és digitalizálták a hétköznapi és üzleti életet. Nyilvánvalóan ez a folyamat azzal is járt, hogy az IT szakemberekre lényegében korlátlan igény mutatkozott. Amerikától – Ázsiáig senki sem talált elegendő szakembert, minden informatikust felszívott a piac. Mindez azonban most megváltozhat” – mondta el Eyal Zucker, a digitális fejlesztésekre szakosodott világcég, az Exadel budapesti irodájának vezetője. „Észak-Amerikában már készülne a piaci szereplők az egyre borúsabb világgazdasági folyamatok hatásaira. Több vezető nagyvállalat, start-up és scale-up cég is megszorítja a nadrágszíjat és elbocsátások bejelentésével, létszámstoppal készül a recesszió időszakára. Ezek a hatások Európába és Magyarországra is át fognak gyűrűzni és várhatóan meg fogják változtatni a technológiai munkaerőpiac dinamikákáját” – tette hozzá a szakember.

A kiszervezett, külsős IT támogatás felé fordulhatnak a nagyvállalatok

A piaci vállalatok üzleti filozófiája egyszerű logikát követ: gyorsan reagálnak, ha azt észlelik, hogy környezetükben megváltoznak a fundamentumok. Ha virágzik az üzleti környezet, bővülnek, ha sötétebb felhőket látnak, óvatossá válnak, átszerveznek, megtakarítanak és szükségszerűen a rugalmasabb, olcsóbb, könnyebben és gyorsabban szabályozható üzleti folyamatok felé fordulnak. Ez alól a technológiai területek sem kivételek. Ilyen időkben pedig jobban megérheti egy nagyvállalatnak, ha saját IT-s állományát csökkentve a feladatok, fejlesztések egy részét inkább olyan külsős partnerekre bízza, amelyet rugalmasabban lehet felbérelni egy munkára, vagy fordítva, szükség esetén könnyebb és gyorsabb megszüntetni a megbízást, mint egy munkavállaló esetén.

A vállalatok a válságos időkben szükségszerűen pénzügyi érvek mentén döntenek, és akár financiális akár jogi szempontokat mérlegelve könnyebb alvállalkozókkal dolgozni és például velük ártárgyalást folytatni, mint bércsökkentésről, megszorításokról tárgyalni az alkalmazottakkal. Ezért megszorítások idején ez az alternatíva kedvezőbbnek tűnhet, mert a kiszervezés ebből szempontból egyszerűbb és költséghatékonyabb.

Az átalakulásból profitálhat a hazai IT szektor?

„Nem arról van szó, hogy az informatikusoknak hamarosan aggódniuk kellene amiatt, hogy nem találnak munkát, hanem inkább arról, hogy a megszorításokkal járó folyamatok az IT kiszervezés irányába terelhetik a vállalatokat. Rugalmasabb és olcsóbb egy alvállalkozóval dolgozni, mint munkaviszonyban tartani ugyanarra a szakembereket ugyanarra a kapacitásra. Az átalakulás már megindult a világ legfejlettebb piacain és ez előbb utóbb Magyarországon is érezni fogja a hatását – jóllehet, ez ebben a régióban nem feltétlenül csak negatív lehet” – összegzi Eyal Zucker.

A szakember úgy véli, hogy a több partner számára, több szektorban, több programnyelven is dolgozó IT fejlesztő vállalatok számára az eddigieknél is nagyobb tér nyílhat a bővülésre. „Úgy gondolom, hogy akár már a következő évben sokkal dinamikusabbá válhat a technológiai munkaerőpiac, mivel a mérnökök olyan cégekhez fognak csatlakozni, amelyek biztosabb környezetet mutatnak a recessziós időszakában” – emelte ki. Ilyen szempontból a Magyarország még akár nyertese is lehet a következő időszaknak, hiszen sok a jól képzett szakember és ha az itt működő outsource tech cégek képesek versenyképes alternatívát mutatni, sok hazai szakember számára kínálhat ez a szektor karrier lehetőséget.

Már a magyar szakemberek is látják a változást

Az Exadel néhány hónapja nyitott irodát Budapesten és dinamikus bővülési szakaszban van. A fejlesztőközpont vezetője szerint az IT piaci folyamatokat a jelentkezők is érzékelik. „A hozzánk jelentkező szakemberek közül is sokan említik indokként, hogy azért szeretnének csatlakozni, mert úgy látják, hogy egy több partner számára dolgozó, több területet is átfogó fejlesztő központ most stabilabb jövőképet biztosíthat” – magyarázta Eyal Zucker. A szakember szerint a recesszió nem fogja visszaszorítani a digitális megoldások fejlődését, sőt akár ösztönözheti is azt, azonban a technológiai szektor bővülési üteme és főleg szerkezete mindenképp változni fog – az eladósodott vállalatok helyett előnybe kerülnek majd a nyereséges, egészséges cash-flow-val rendelkező cégek.

Fektess önmagadba, ha túl akarsz élni”

Az Exadel hazai vezetője szerint az ilyen típusú recessziós környezet általános „ökölszabálya”, hogy azok a cégek élnek túl leginkább, amelyek önmagukba fektetnek. „Egy technológiai fejlesztő cég esetén ez azt jelenti, hogy még fokozottabban képezzük tovább a szakembereinket – mondta el. – Komoly belső oktatási részleget működtetünk, és a legkülönbözőbb területeken fejlesztjük a kollégákat. Van mentorprogramunk és számos külsős kezdeményezésben is részt veszünk, például a Budapesti Műszaki Egyetemmel is közösen. Hiszünk abban, hogy magyarországi fejlesztőközpontunk igazi erejét és ellenálló képességét csapatunk szakértelme határozza meg, ezért továbbra is az a célunk, hogy maximálisan biztosítsuk számukra a fejlődés lehetőségét úgy szakmailag, mint a karrierépítésben.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Ilyen évük volt a tévépiac főszereplőinek

Csökkenő árbevétel mellett is sikerült profittal zárnia a múlt évet a hazai televíziós piac két legnagyobb szereplőjének, az RTL Magyarországnak és a TV2 Csoportnak. Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a 2022-es pénzügyi évben...

Gyereknek lenni jó! (x)

A gyermeki fantázia világokat képes teremteni. De mi történik akkor, ha a valóság ugyanolyan csodálatos, mint a szárnyaló képzelet? Ha egyszer csak életnagyságú TRex hátára lehet pattanni, lehetőség nyílik ráját simogatni, cápát etetni, trambulinon...

Eljárást indítanak a Karc FM ellen

A Karc FM Paláver című betelefonálós műsorában kirekesztésre alkalmas tartalmak hangozhattak el a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa szerint. A testület emellett egy helyi és egy holland joghatóság alá tartozó televízióval kapcsolatban...

Tarr Bélával készít sorozatot az AMC Networks International

Hazai saját gyártású sorozat fejlesztésébe kezd az AMC Networks International, a „Fata Morgana” című produkció kreatív producere Tarr Béla, együttműködő partnere az Oble Studios. A széria a klasszikus westernfilmeket alapul véve egészen különleges műfajt...

A hirdetési piacot is felforgatja a mesterséges intelligencia

A vállalkozások világa talán sosem volt még ennyire megosztott, mint napjainkban. 2023 teljes egészében felforgatta az állóvizet: a mai Magyarországról tulajdonképpen eltűnt a vállalkozói középréteg: a piacot a felső 10% uralja, a statisztikák alapján...

Visszatérhetnek a vevők a lakáspiacra

Új adalékokkal szolgált a tavaly kezdődött lakáspiaci fordulat mélységének és várható lefutásának megítéléséhez a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb lakáspiaci jelentése. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint közülük a legfontosabb az, hogy már a múlt év...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....