- Hirdetés -

Az online vásárlásokon is nyomot hagyott a spórolás

|

Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint a covid után megtorpanó digitális lendület hatására a belföldi online kereskedelem teljesítménye tavaly reálértékben 6-8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál a legkeresettebb 100 termékkategória körében megvizsgálta, hogy 2021-hez képest melyek voltak a legszembetűnőbb változások, milyen irányba terelődtek át a vásárlások az online kiskereskedelem területén.

Az online kereskedelmet érintő legfontosabb hatás kétségtelenül a megélhetési költségek megugrása volt. Különösen az élelmiszerárak, illetve – a rezsicsökkentés részleges feloldását követően – az energiaárak elszabadulása okozta bizonytalanság hatására a lakosság jelentősen átstrukturálta az online költéseit. A rezsiköltségek emelkedésének legnagyobb vesztesei közé sorolhatók például a mobiltelefon, illetve a baba-mama termékeket forgalmazó webáruházak.

Az e-kereskedelemben jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó két műszaki eszközkategória közül a mobiltelefonokra 52 százalékkal, míg az okosórákra 48 százalékkal kevesebb keresést regisztrált az Olcsóbbat.hu tavaly, mint 2021-ben. De jelentős volt a visszaesés a tévékészülékek (-40%), a tabletek (-22%), illetve laptopok (-43%) kategóriájában is. A legtöbb háztartási eszköz iránti kereslet is jelentősen visszaesett: mikrohullámú sütőt például 37 százalékkal, tűzhelyet 35 százalékkal, porszívót 28 százalékkal kerestek kevesebben, mint egy évvel korábban.

A korábbi top kategóriákban érzékelhető visszaesés oka az volt, hogy a fókusz más termékkategóriákra helyeződött át, a ,,luxuscikkek” helyett a fogyasztók igyekeztek hatékonyan üzemelő háztartási gépeket vásárolni, mivel ezekkel részben kompenzálni tudják az emelkedő rezsiköltségeket.

Megdráguló energia

A rezsit érintő koranyári döntés számos termékkörben generált komoly konjunktúrát. Sokan kerestek alternatív fűtési megoldásokat, ennek nyomán split klímát 61 százalékkal, hősugárzót 50 százalékkal, kályhákat, kandallókat 83 százalékkal kerestek gyakrabban 2022-ben, mint egy évvel korábban. Szélgenerátorokra 14-szeres, napelemekre közel hatszoros volt az érdeklődés 2021-hez képest, de a láncfűrészek iránt is 173 százalékkal nőtt a kereslet. Sokan cserélték gazdaságosabb fogyasztású, korszerűbb modellre a fagyasztójukat (+317%) is.

Visszaszorultak a karanténtermékek

A lezárásokkal terhelt két év hatalmas lendületet adott az e-kereskedelemnek, amely a 2022-ben bekövetkező válságos időszak nélkül is nehezen tudta volna tartani az előző évek növekedési ütemét.

Az Olcsóbbat.hu számos olyan termék kapcsán tapasztalt jelentős keresleti visszaesést, amelyek a járvány időszakaiban slágerterméknek számítottak. Ilyenek voltak különböző szabadidős és sporteszközök (a futópadok iránt 73%-kal, a kondigépek iránt 79%-kal, a varrógépek iránt 65%-kal zuhant a kereslet), de társasjátékokat is 65 százalékkal, hajvágót pedig 63 százalékkal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A karantén feloldása viszont láthatóan jót tett a turizmussal kapcsolatos termékeknek, a kézitáskák és bőröndök iránt például 103 százalékkal, több mint kétszeresére ugrott meg a kereslet.

2023-as kilátások

„A következő hónapokban még jó eséllyel nem, de az év derekától újra az infláció mértéke felett nőhet az e-kereskedelem szegmense. A tavaszi hónapokban továbbra is az árérzékenység, a különböző akciós lehetőségek keresése mozgatja majd a vásárlókat, ami a kosárértéket lefelé nyomja még, ezt követően azonban az infláció csökkenésével és a reálbérek ismételt emelkedésével visszatérhet majd az online kiskereskedelem lendülete” – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...