Bátrabbak a hirdetők – interjú Guttengéber Csabával

A két számjegyű növekedés 2024-ben is meglesz, ez kisebb-nagyobb kilengésekkel igaz a televízióra, a rádióra és a digitális területre is. Büszke vagyok az Atmedia csapatára – mondja Guttengéber Csaba. Az Atmedia ügyvezető igazgatója hangsúlyozta azt is, hogy az elmúlt pár év hatalmas bizonytalanságai után úgy tűnik, hogy minden elkezd visszarendeződni a normál kerékvágásba. A gazdasági bizonytalanság ellenére bátrabbak a hirdetők, hamarabb körvonalazódnak a vállalásaik, de nem titkolta, hogy idén kisebb mértékű, egy számjegyű növekedéssel terveznek.

- Bő egy évvel ezelőtt volt egy nagy változás a piacon. Mindkét nagy kereskedőház egy komolyabb áremelést jelentett be. Milyen hatása lett ennek számotokra?

- Sikerült végrehajtanunk a két számjegyű áremelést a gyakorlatban is, és ennek kapcsán három dolgot kellett figyelembe vennünk. Az első a kereslet, ami tovább nőtt, a második a hatalmasra nőtt programmingköltségek, amiket ki kell termelni. Látjuk, hogy mennyi és milyen nagy formátumú saját gyártású műsorral, filmcsomagokkal és sportjogokkal van elkényeztetve a magyar néző. A harmadik pedig a hatalmas reklámzaj, amin alkalmanként már sikerült csökkentenünk, és ezzel javult a minőség. A várható keresletnövekedést figyelembe véve, valamint a biztos szállítás és a minőség további javítása érdekében az év eleji áremelést év közben még korrigáltuk, amit időben, a rendelési határidők előtt be is jelentettük, így lehetőséget adva a partnereinknek a tervezésre. Ennek eredménye, hogy a negyedik negyedév úgy sikerült, hogy nem volt alulszállításunk, amire sok éve nem volt példa.

 

- Ti 2023-ban 49,1 milliárd forintos konszolidált nettó bevétellel zártátok az évet, mintegy 10 százalékot nőttetek 2022-höz képest. Lehet már tudni, hogy 2024 milyen lett?

- A két számjegyű növekedés 2024-ben is megvolt, és ez kisebb-nagyobb kilengésekkel igaz a televízióra, a rádióra és a digitális területre is. Büszke vagyok az Atmedia csapatára és az elért eredményekre, és köszönöm az ügynökségek, valamint a hirdetők bizalmát is.

 

- Az idén is újabb áremelést jelentettetek be, méghozzá 15 százalékosat. Azt sejtem, hogy a tárgyalások nagy részén már túl vagytok. Milyen volt a fogadtatása ennek az újabb lépésnek a piaci szereplők körében?

- A hirdetők jellemzően elfogadják és belátják az árszintnövelés szükségességét, de a reakciók változatosak. Természetesen voltak, akik szerették volna elkerülni az emelést, de sokan a növelés mértékével korrigálni tudták a büdzséjüket, és persze olyan is akadt, aki ezt nem tudta megtenni. Cserébe – érthető módon – egyre fontosabbak számukra a minőségi paraméterek, amelyeket ésszerű keretek között figyelembe is tudunk venni.

 

- A digitális portfóliótok is folyamatosan erősödött az elmúlt években. Mekkora most ennek a részaránya a teljes portfólióban? Mit vársz, mekkora lehet ez a következő években?

- A core business továbbra is a televízió, ugyanakkor a digitális portfóliónk 2024 júniusától a második legnagyobb elérést biztosító online sales house a piacon. Huszonhat kiadó 66 weboldalát képviseljük, ami immár hétéves munkánk eredménye. A digitális részaránya jelenleg a teljes portfóliónkon belül valahol 6 és 8 százalék között mozog, ami hamarosan két számjegyűvé változhat. Pár éve beléptünk a podcastpiacra is, ahol szintén piacvezetők lettünk, és nem ez az első év, amikor profitot is tudtunk realizálni. Emellett továbbra is verhetetlenek vagyunk a jogtiszta videóinventory tekintetében, ami az idén a kiemelt sporteseményeknek köszönhetően még tovább nőtt. Sporttartalmakban szintén a legerősebbek vagyunk, és a sport ereje a nagy sporteseményektől mentes években is kimagasló, itt ugyanis 5-6-szor több az oldalakon eltöltött idő, mint egy szórakoztató tartalom esetén. Ugyanakkor az idén ismét új területre léptünk be: megkezdtük a különböző CTV inventoryk értékesítését is. Ez a szegmens várhatóan gyorsan fog nőni, és mi is egyre több megoldást kínálunk partnereinknek. Tehát a digitális bevételeink folyamatosan, dinamikusan nőnek, és mivel folyamatosan keressük az új piaci lehetőségeket, ez várhatóan az elkövetkezendő években is így folytatódik.

 

- Sokféle hír jelenik meg az európai gazdagság várható alakulásával kapcsolatban. Érzitek a hirdetői oldalon az esetleges kivárást vagy bizonytalanságot? Lehet, hogy nehezebben indul majd ez az év, mint a tavalyi?

- Meglepő módon a tárgyalások az idén flottul mennek. Az elmúlt pár év hatalmas bizonytalanságai után úgy tűnik, hogy minden elkezd visszarendeződni a normál kerékvágásba. A gazdasági bizonytalanság ellenére bátrabbak a hirdetők, hamarabb körvonalazódnak a vállalásaik, több előrejelzést kapunk, ami a tervezésünkhöz elengedhetetlen. Nagyon fontos kiemelnem, hogy a hirdetők, és ennek köszönhetően a médiaügynökségek is sokkal felkészültebbek – talán tanultak a mögöttünk lévő időszak bizonytalanságaiból.

 

- Szerinted összességében milyen év lesz 2025?

- A bizonytalan gazdasági környezet miatt összességében kisebb mértékű, egy számjegyű növekedéssel tervezünk.

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.