- Hirdetés -

A nagyokkal pereskedik a kábelszövetség – interjú Kéry Ferenccel

|

A műsorterjesztők többsége kénytelen volt díjat emelni az RTL Klub és a TV2 műsordíja miatt – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke, és elmondta az is, hogy bírósághoz fordultak, mert a jelenlegi helyzet abszurd. A szakember beszélt a kábelpiac koncentrálódásáról is, illetve arról, hogy egyelőre miért nem jelent komoly fenyegetést a Netflix a kábelszolgáltatóknak.

 

– Jó tíz éven át állandó témánk volt az RTL Klub és a TV2 által igényelt műsordíj, amit végül tavaly bevezettek. Ez azt jelenti, hogy erről már nincs mit beszélni, vagy még vannak nyitott kérdések?

 

– A szövetségnek jelenleg is jogi vitája van emiatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH). Nem tartjuk ugyanis fairnek a kereskedelmi csatornák általános szerződési feltételeit és annak műsordíjjal kapcsolatos részeit.

 

– Emiatt miért az NMHH-val van vitájuk?

 

– Azt kerestük, hogy melyik hatóságnak van ezzel a kérdéssel kapcsolatban döntési jogköre. A jogászainkkal együtt arra jutottunk, hogy ebben a kérdésben a NMHH van döntési helyzetben, hiszen mind jogi, mind távközlési oldalról felügyelik az egész piacot.

 

– Mi a problémájuk a kereskedelmi csatornák szerződési feltételeivel?

 

– Például előírják, hogy kizárólag alapcsomagban lehet továbbítani a csatornát, továbbá árukapcsolást hajtanak végre, mert csak a többi televíziójuk továbbítása esetére ígérnek érdemi engedményt, és nem vállalnak garanciát sem a tartalomért, sem a minőségért. Ezért kértük még tavaly a szerződési feltételek felülvizsgálatát az NMHH-tól. Azt válaszolták, hogy nem érzik magukat illetékesnek ebben az ügyben. Fellebbeztünk a Médiatanácsnál, de ők is hasonló döntést hoztak. Bírósághoz fordultunk, és számunkra kedvező döntés született, az ügy visszakerült a médiahatósághoz. Ezután elindítottak egy eljárást, amely jelenleg is folyamatban van. Remélhetőleg majd tisztába teszik azt az abszurd helyzetet, hogy egy csatorna úgy kér díjat, hogy közben ingyen is elérhetővé teszi a tartalmát. A kábeles előfizetők pedig joggal tehetik fel a kérdést, hogy nekik miért kell ugyanazért – közvetve – fizetniük, amit másvalaki a földfelszíni platformon ingyen nézhet. Diszkriminatívnak tartjuk ezt a megkülönböztetést.

 

– Korábban nagy dilemma volt, hogy a fizetendő műsordíjat hogyan teremtik elő a műsorterjesztők. Díjat emeltek, vagy inkább a műsorkínálatot csökkentették?

 

– A többség kénytelen volt kisebb-nagyobb mértékben díjat emelni. Ugyanakkor az ország nem egyforma fizetőképességű területekből áll, nem lehetett mindenhol teljes mértékben áthárítani a fogyasztókra ezt az költséget. Ezeken a helyeken a kollégák a költségek egy részét vagy lenyelték, vagy csatornákat vettek ki a kínálatukból.

 

– Elvileg jövő év végéig fut ki a Szupergyors Internet Projekt. Hogyan haladnak ennek a megvalósításával?

 

– Ennek az elindítását nagy örömmel üdvözölte a szakma, hiszen ez az EU-s finanszírozású program megteremtette annak a lehetőségét, hogy a fehér foltokat is lefedjük az országban széles sávú internettel. A hálózatépítés ezeken a területeken üzleti alapon gazdaságtalan lett volna. Bevontak az előkészítésbe, és sikerült elérnünk, hogy olyan helyekre véletlenül se jusson támogatás, ahol már van kábeltelevíziós szolgáltatás. A szolgáltatók közreműködtek a lefedetlen területek összegyűjtésében, és szó szerint utca-házszám szintű adatsort állítottak elő. Ez egy akkora Excel-tábla volt, hogy megyékre kellett bontani, de még úgy is nehezen volt kezelhető a hatalmas méret miatt.

 

– A közelmúltban a Digi bejelentette, hogy felvásárolják az Invitel lakossági üzletágát, azaz még koncentráltabbá válik a piac. A kevésbé szem előtt lévő kisebb szereplőknél is ugyanígy zajlik ez a koncentrálódási folyamat?

 

– A kicsik nehéz helyzetben vannak, a műsorterjesztés ugyanis egyre kevésbé jövedelmező szolgáltatás, a pénzt inkább az internet- és a telefonszolgáltatás hozza, de csak akkor, ha elér egy bizonyos méretet. Emiatt a kisebb szolgáltatók egy része arra kényszerül, hogy megváljon a hálózatától. A másik megoldás, hogy csatlakozik a kisebb szolgáltatók által létrehozott klaszterhoz, amelyben több mint 50 szolgáltató tömörül, és a beszerzéseiket közösen intézik.

 

– Az olyan szolgáltatók nem veszélyeztetik a piacukat, mint a Netflix?

 

– Egyelőre elég komoly nyelvi akadályai vannak a terjeszkedésüknek, hiszen a felhasználók igénylik a szinkronizálást. Ráadásul újabban egyre több példa akad arra, hogy nagy műsorgyártók visszavonják tartalmaikat a Netflixről. Szerintem a Netflixnek is jön majd egy lefelé szálló ága, de nem Magyarországon, mert itt egyelőre felemelkedőben sincsenek. Az Egyesült Államokban 100 dollárba kerül havonta egy kábel-előfizetés, ott a nyolcdolláros ajánlatával könnyen tudott piacot szerezni a Netflix. Nálunk viszont gyakorlatilag ennél alig többért elérhetők a százcsatornás csomagok. Aki tehát a Netflix miatt vizionálná Magyarországon, vagy akár más európai országokban a kábelszolgáltatás halálát, az óriásit téved.

 

Heszler Róbert

 

Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...