- Hirdetés -

Black Friday riasztás: így védd magad!

|

Amint indul a nagy karácsonyi bevásárlási roham, a banki trójai vírusok aktívan támadják a népszerű fogyasztói márkák online felhasználóit: hitelesítő adatokat és egyéb információkat lopnak ezeken a weboldalakon keresztül – derül ki a Kaspersky Lab kutatásából. Az összes megtámadott online üzlet fele ismert fogyasztói divatmárkákat – divatcikkeket, lábbeliket, ajándékokat, játékokat, vegyes cikkeket – forgalmazó áruház volt. A jelek szerint a legnagyobb kockázat az olaszországi, németországi, egyesült államokbeli, oroszországi és a feltörekvő országokbeli online vásárlókra leselkedik.

A banki trójai vírusok hagyományosan főként az online pénzügyi szolgáltatások igénybe vevőit támadják azzal a céllal, hogy pénzügyi adatokat lopjanak el, vagy hogy a meghekkelt eszközökből bothálózatot építsenek későbbi támadásokhoz. Az idő múlásával több banki trójai vírusnak is bővültek a funkciói: most már az online vásárlók adataira és hitelesítő adataira vadásznak, és rendszergazdai hozzáférést szereznek eszközeikhez.

Az e-kereskedelmi márkákon keresztül az áldozatoktól adatokat lopó főbb víruscsaládok az alábbiak: Betabot, Panda, Gozi, Zeus, Chthonic, TinyNuke, Gootkit2, IcedID és a SpyEye (amelynek esetében az észlelési arány várhatóan 34%-kal növekedik a 2017-es adathoz képest). A trójai vírusok jól ismert e-kereskedelmi márkákat vesznek célba, és olyan felhasználói hitelesítő adatokra vadásznak, mint a bejelentkezési név, a jelszó, a kártyaszám, a telefonszám, stb. Úgy szerzik meg az adatokat az áldozatoktól, hogy elfogják a bevitt adatokat a célba vett oldalakon, módosítják az online oldal tartalmát, és/vagy adathalász oldalakra irányítják át a látogatókat.

A kutatási jelentés főbb megállapításai a következők:

Az észlelt rosszindulatú víruscsaládok által támadott márkanevek fele (50%-a) jól bejáratott high street márka, többek között divatcikkeket, lábbeliket, ékszereket, ajándékokat, játékokat és vegyes cikkeket árusító üzletek, ezt követik a fogyasztói elektronikai márkák (12%) és a szórakoztató-/játékipari márkák (12%).

Összességében a kutatás 14 rosszindulatú víruscsaládot talált, amelyek összesen 67 fogyasztói e-kereskedelmi weboldalt vettek célba, ezen belül többek között 33 fogyasztói divatmárka-termékeket értékesítő weboldalt, nyolc szórakoztató- és játékipari termékeket értékesítő weboldalt, három népszerű telekommunikációs oldalt, két online fizetési oldalt és három online kiskereskedelmi platformot.

Ezek közül:

A Betabot 46 különböző márkát vett célba, többek között 16 különböző fogyasztói divatmárkát, négy fogyasztói elektronikai márkát és nyolc szórakoztató-/játékipari márkát; ezek közül a legtöbbet Olaszországban (a rosszindulatú programok által érintett felhasználók 14,13%-át ez a vírus támadta), Németországban (6,04%), Oroszországban (5,5%) és Indiában (4,87%) ért támadás.

A Gozi 36 márkát vett célba, többek között 19 fogyasztói divatmárkát és három fogyasztói elektronikai márkát; ezek közül a legtöbbet Olaszországban (a rosszindulatú programok által érintett felhasználók 19,57%-a), Oroszországban (13,89%), Brazíliában (11,96%) és Franciaországban (5,91%) érte támadás.

Több mint hárommillió e-kereskedelmi hitelesítő adatot kínáltak eladásra egy, a Google keresőmotorjával könnyen elérhető piactéren. A legmagasabb árakat a meghekkelt kereskedői fiókokért kérték.

„A hitelesítő adatokat lopó banki vírusok egyáltalán nem új keletűek, de az online vásárlói fiókokhoz kapcsolódó adatokra vadászó víruscsaládok megjelenése némileg váratlanabb. Ha a számítógépünket megfertőzi a fent említett trójai vírusok valamelyike, akkor a bűnözők ellophatják a bankkártya-adatainkat, miközben megadjuk azokat az üzlet weboldalán. Ezután a hekker már könnyen megszerzi a pénzünket a feltört hitelkártyán keresztül. A kiberbűnözők pénzmosási akciókhoz is felhasználhatják a lopott fiókokat: az áldozat hitelesítő adataival vásárolnak egy weboldalon, hogy ismert vevőknek tűnjenek és a tevékenységük ne vonjon maga után pénzmosás-ellenes intézkedéseket, majd eladják az ott vásárolt termékeket. Az év legforgalmasabb online vásárlási időszakának beköszöntével szeretnénk minden fogyasztó és kereskedő figyelmét felhívni arra, hogy nagyon figyeljenek oda a biztonságra, és mindig többször is ellenőrizzék a weboldalak megbízhatóságát, mielőtt bármilyen adatot megadnak rajtuk vagy letöltenek róluk” – mondta Jurij Namesztnyikov, a Kaspersky Lab globális kutató és elemző csapatának vezető biztonsági kutatója.

A Kaspersky Lab az alábbi lépéseket ajánlja a biztonság megőrzéséhez az online vásárlások során:

Ha Ön fogyasztó:

  • Feltétlenül legyen egy hatékony, folyamatosan frissített biztonsági megoldás az összes olyan eszközén, amelyről online vásárol. Ne vegyen semmit online olyan weboldalakról, amelyek veszélyesnek látszanak, vagy egy megbízható márka weboldala nem teljes verziójának tűnnek.
  • Ne kattintson e-mailben vagy közösségi média üzenetekben kapott ismeretlen linkekre, még akkor se, ha azokat Ön által ismert személyek küldik, kivéve, ha várta az üzenetet.

Ha Ön online márkaforgalmazó vagy kereskedő:

  • Használjon jó hírű fizetési szolgáltatást, és folyamatosan frissítse az online kereskedői és fizetési platformjának szoftverét. Minden új frissítés tartalmazhat kritikusan fontos javításokat, amelyek telepítése csökkenti a rendszer kiberbűnözői támadások általi sebezhetőségét.
  • Használjon testre szabott biztonsági megoldást a vállalkozása és ügyfelei védelme érdekében.
  • Figyeljen oda a személyes adatokra, amelyeket a vevők az Öntől való vásárláskor megadnak. Használjon olyan csalás-megelőző megoldást, amelyet a vállalkozása profiljához és az ügyfelei profiljához igazíthat.
  • Gondolja át, hogy egyszerre mennyi pénzt szeretne egy online fizetési tranzakciós fiókban tárolni. Minél nagyobb az összeg, annál értékesebb a fiók a hekkerek számára.
  • Korlátozza a megkísérelhető tranzakciók számát, és mindig használjon kétlépcsős hitelesítést (Verified by Visa, MasterCard Secure Code, stb.).

A kutatás felhasználói jóváhagyással szerzett, a Kaspersky Security Network (KSN) használatával feldolgozott adatokon alapszik. A Kaspersky Lab biztonsági megoldásai a jelentésben szereplő, a banki trójai vírusokhoz tartozó minden rosszindulatú programot észlelnek és blokkolnak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...