- Hirdetés -

Búcsú a postástól – nagy változás jön a lappiacon

|

- Hirdetés -

A Magyar Posta február végén bejelentette, hogy július 1-jétől megszünteti a napilapok kézbesítését. A kiadóknak ezentúl maguknak kell megoldaniuk az előfizetéses újságaik házhoz szállítását. A Marketing&Media magazin összeállítása annak járt utána, hogyan alakulhat nyártól a lapok kézbesítése és mennyire alakíthatja ez át a print piacot.

Az új terjesztési szabályozás csak a napilapokra vonatkozik, a hetilapok, magazinok, színes lapok feldolgozását, terjesztését és kézbesítését a Magyar Posta a jövőben is fenntartja, érdemi változást e tekintetben nem tervez. „Talán nem mondunk újat azzal, hogy az elmúlt években, évtizedben jelentősen megváltoztak a hírlapolvasási és ezzel együtt az előfizetési szokások. A lapkiadás és lapvásárlás folyamatosan és drasztikusan csökkenő trendjét a Magyar Posta egyértelműen megtapasztalta: 2016-tól mostanáig több mint 60 százalékkal csökkent a posta által kezelt napilapok előfizetőinek a száma. Piaci előrejelzések szerint a napilapok piacán a továbbiakban is csökkenő tendencia érvényesül majd” – mondta el a Marketing&Media magazinnak Török Szabolcs. A Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója szólt arról is, hogy a posta ezt a tevékenységet nem közszolgáltatás keretében végzi, hanem üzleti tevékenységként, így a döntést is egyértelműen gazdaságossági szempontok alapján hozta meg.

Információs aggályok

„Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a Magyar Posta döntése miatt az állampolgárok oldaláról egyrészt sérülhet az információhoz jutás joga, ami az Alaptörvény által is biztosított és védett alapjog. Másrészt, amennyiben a szolgáltatóknak nem sikerül megoldaniuk a kérdést, a döntés következtében sérülhet az iparág üzleti modellje is, amely a terjesztési és a reklámbevételek kettősén alapul” – nyilatkozta a Marketing&Mediának Havas Katalin. A Magyar Lapkiadók Egyesületének főtitkára ehhez hozzátette, hogy az átállás következtében várható lemorzsolódás és annak kezelése extra marketingköltséget jelenthet a kiadóknak.

Hogy mi lesz a kézbesítés további sorsa, arról Havas Katalin szerint általánosságban annyi mondható el, hogy a napilapterjesztési szolgáltatás sajátos gyakorisági és infrastruktúra-igényére való tekintettel a már a piacon lévő szolgáltató igénybevétele tűnik racionális megoldásnak az érintett felek részéről. „Amennyiben meglévő országos napilapterjesztő hálózat jelentheti a megoldást, a méretgazdaságosság közgazdasági törvénye azt diktálná, hogy költséghatékonyabb lesz a rendszer. Amennyiben nem, úgy jelentős többletköltség vagy a háztartások ellátatlansága is bekövetkezhet a kényszerhelyzetbe került kiadók esetében” – fűzte hozzá.

Hogyan tovább?

Hogy július 1-je után hogyan folytatódik a terjesztés, vagyis hogy az előfizetők reggelente a postaládájukban találják-e a szokásos napilapjukat, egyelőre kérdéses. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai és az iparági becslések alapján napi 40-50 ezer háztartásban kell megoldani a posta kiváltását, ez a teljes előfizetői piac 20-25 százalékát is kiteheti.

A jelenlegi elképzelések szerint az érintett piaci szereplők közül a RAS külső szolgáltatót keres a napilapterjesztés biztosításához. „A tárgyalások már elkezdődtek, konkrétumokról egyelőre nem tudunk beszámolni, de azon dolgozunk, hogy július 1-je után is zökkenőmentes legyen a Blikk kiszállítása az előfizetőkhöz – mondták a kiadó részéről. – A mi célunk az, hogy egyetlen előfizetőnket se hagyjuk Blikk nélkül. Ezt akkor tudjuk teljesíteni, ha az előfizetőink hozzájárulnak ahhoz, hogy a terjesztéshez szükséges adataikat a Magyar Posta átadhassa nekünk.”

Esélyes kiválasztott

Még 2019 őszén a Népszava számolt be arról, hogy a Lapker és a posta is kiszállhat a lapterjesztésből, amit teljes egészében a KESMA vehet át. Ekkor pletyka szintjén írtak arról, hogy „mind a posta, mind az árusterjesztésben megkerülhetetlen Lapker szabadulna a napilapszegmenstől”.

A Matesznek a hvg.hu-hoz elküldött állásfoglalása szerint „a lapterjesztésben jelenleg is létezik két olyan lapterjesztő hálózat, amely országos lefedettségű – vagy árusításban, vagy előfizetés kézbesítésben –, amelyek üzleti stratégiai döntése és felelőssége, hogy jelen helyzetben, képesek-e előremutató stratégiai, üzleti döntést hozni”. E fent említett két hálózat a MédiaLOG és a boltokat ellátó Lapker. Az előbbi tulajdonosa az a Mediaworks, amely a kormányközeli médiaholding részeként a lapkiadásban is érdekelt, így ha a posta szerepét ez a cég venné át, akár versenyelőnyt jelentő adatokhoz is hozzásegíthetné anyavállalatát.

Ugyancsak a hvg.hu információi szerint a piaci szereplők jelezték, hogy ha ez a megoldás marad, akkor elvárják a versenysemleges, diszkriminációmentes működést. Kérdés persze, hogy nyárig ki lehet-e építeni a főváros és környékének biztonságos ellátását. Ugyanakkor a szereplők elvárása szerint a terjesztői piac kényszerű konszolidációja – ahogy azt Havas Katalin is említette – árcsökkentést eredményezhet, hiszen ha több címre szállítanak, akkor az egyes előfizetők kiszolgálása a költséghatékonyság miatt olcsóbbá válik. Sok olvasó félelme viszont épp az, hogy a változás dráguláshoz vezet.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...

A Bátor Tábornak gyűjt a Fókusz Plusz

Adománygyűjtő különkiadással jelentkezik szeptember 18-án az RTL Klub Fókusz Plusz című műsora a Bátor Tábor 20 éves születésnapja alkalmából. Az élő adás két házigazdája Barabás Évi és Tokár Tamás lesz. A műsorban – melynek során...

Eredménytelen lett a gyöngyösi pályázat

A Budapest 105,9 MHz-es frekvencia pályázata hiánypótlással folytatódik, a gyöngyösi kisközösségi rádiós tender viszont eredménytelenül zárult. A Médiatanács a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli...

Ilyen lesz a megújult Budapesti Őszi Fesztivál

Több mint százötven programmal, harminc helyszínen várja a közönséget a Budapesti Őszi Fesztivál. A fővárosi rendezvény megújult formában valósul meg szeptember 26. és október 10. között. A fesztiválon a "Kik vagyunk mi, budapestiek?" kérdésre sűrű...

Jubilál a Magna Global Hungary

Idén 20 éves a Magna Global Hungary, az Interpublic Group of Companies (IPG) magyarországi ügynökségei 2001-ben alapították meg a céget, ami az IPG hazai médiavásárló szervezete. Az Interpublic a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportosulása. 1902-ben...

Taxis projektben a Positive Adamsky

A Főtaxi és a Budapest Taxi közösségi médiás csatornáinak kezelésére kapott megbízást a Positive Adamsky digital&social tagügynöksége. Budapest legrégebbi taxitársasága a márkaarculat fiatalítását tűzte ki célul.A Stelius Befektető Zrt. mindkét taxis tagvállalata, a Főtaxi...

Itt a legújabb TOP50, Szabó Béla vezeti a marketingesek rangsorát

A Marketing&Media magazin idei, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató listáján szereplők több mint a harmada cserélődött 2020-hoz képest, nagyon sok esetben személyi változások mozgatták a Top 50 összetételét. Évről évre igazolódik, hogy messze nem...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Marketinges állócsillagok

Az idei Top 50-ben szereplők 24 százaléka az eddigi összes rangsorban szerepelt. Ráadásul ennek a „kemény magnak” a többsége már a 2016-os első toplistánk összeállításakor is ugyanannál a cégnél és ugyanabban a pozícióban dolgozott,...

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...
- Hirdetés -

CMO

Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...