- Hirdetés -

Búcsú a postástól – nagy változás jön a lappiacon

|

- Hirdetés -

A Magyar Posta február végén bejelentette, hogy július 1-jétől megszünteti a napilapok kézbesítését. A kiadóknak ezentúl maguknak kell megoldaniuk az előfizetéses újságaik házhoz szállítását. A Marketing&Media magazin összeállítása annak járt utána, hogyan alakulhat nyártól a lapok kézbesítése és mennyire alakíthatja ez át a print piacot.

Az új terjesztési szabályozás csak a napilapokra vonatkozik, a hetilapok, magazinok, színes lapok feldolgozását, terjesztését és kézbesítését a Magyar Posta a jövőben is fenntartja, érdemi változást e tekintetben nem tervez. „Talán nem mondunk újat azzal, hogy az elmúlt években, évtizedben jelentősen megváltoztak a hírlapolvasási és ezzel együtt az előfizetési szokások. A lapkiadás és lapvásárlás folyamatosan és drasztikusan csökkenő trendjét a Magyar Posta egyértelműen megtapasztalta: 2016-tól mostanáig több mint 60 százalékkal csökkent a posta által kezelt napilapok előfizetőinek a száma. Piaci előrejelzések szerint a napilapok piacán a továbbiakban is csökkenő tendencia érvényesül majd” – mondta el a Marketing&Media magazinnak Török Szabolcs. A Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója szólt arról is, hogy a posta ezt a tevékenységet nem közszolgáltatás keretében végzi, hanem üzleti tevékenységként, így a döntést is egyértelműen gazdaságossági szempontok alapján hozta meg.

Információs aggályok

„Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a Magyar Posta döntése miatt az állampolgárok oldaláról egyrészt sérülhet az információhoz jutás joga, ami az Alaptörvény által is biztosított és védett alapjog. Másrészt, amennyiben a szolgáltatóknak nem sikerül megoldaniuk a kérdést, a döntés következtében sérülhet az iparág üzleti modellje is, amely a terjesztési és a reklámbevételek kettősén alapul” – nyilatkozta a Marketing&Mediának Havas Katalin. A Magyar Lapkiadók Egyesületének főtitkára ehhez hozzátette, hogy az átállás következtében várható lemorzsolódás és annak kezelése extra marketingköltséget jelenthet a kiadóknak.

Hogy mi lesz a kézbesítés további sorsa, arról Havas Katalin szerint általánosságban annyi mondható el, hogy a napilapterjesztési szolgáltatás sajátos gyakorisági és infrastruktúra-igényére való tekintettel a már a piacon lévő szolgáltató igénybevétele tűnik racionális megoldásnak az érintett felek részéről. „Amennyiben meglévő országos napilapterjesztő hálózat jelentheti a megoldást, a méretgazdaságosság közgazdasági törvénye azt diktálná, hogy költséghatékonyabb lesz a rendszer. Amennyiben nem, úgy jelentős többletköltség vagy a háztartások ellátatlansága is bekövetkezhet a kényszerhelyzetbe került kiadók esetében” – fűzte hozzá.

Hogyan tovább?

Hogy július 1-je után hogyan folytatódik a terjesztés, vagyis hogy az előfizetők reggelente a postaládájukban találják-e a szokásos napilapjukat, egyelőre kérdéses. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai és az iparági becslések alapján napi 40-50 ezer háztartásban kell megoldani a posta kiváltását, ez a teljes előfizetői piac 20-25 százalékát is kiteheti.

A jelenlegi elképzelések szerint az érintett piaci szereplők közül a RAS külső szolgáltatót keres a napilapterjesztés biztosításához. „A tárgyalások már elkezdődtek, konkrétumokról egyelőre nem tudunk beszámolni, de azon dolgozunk, hogy július 1-je után is zökkenőmentes legyen a Blikk kiszállítása az előfizetőkhöz – mondták a kiadó részéről. – A mi célunk az, hogy egyetlen előfizetőnket se hagyjuk Blikk nélkül. Ezt akkor tudjuk teljesíteni, ha az előfizetőink hozzájárulnak ahhoz, hogy a terjesztéshez szükséges adataikat a Magyar Posta átadhassa nekünk.”

Esélyes kiválasztott

Még 2019 őszén a Népszava számolt be arról, hogy a Lapker és a posta is kiszállhat a lapterjesztésből, amit teljes egészében a KESMA vehet át. Ekkor pletyka szintjén írtak arról, hogy „mind a posta, mind az árusterjesztésben megkerülhetetlen Lapker szabadulna a napilapszegmenstől”.

A Matesznek a hvg.hu-hoz elküldött állásfoglalása szerint „a lapterjesztésben jelenleg is létezik két olyan lapterjesztő hálózat, amely országos lefedettségű – vagy árusításban, vagy előfizetés kézbesítésben –, amelyek üzleti stratégiai döntése és felelőssége, hogy jelen helyzetben, képesek-e előremutató stratégiai, üzleti döntést hozni”. E fent említett két hálózat a MédiaLOG és a boltokat ellátó Lapker. Az előbbi tulajdonosa az a Mediaworks, amely a kormányközeli médiaholding részeként a lapkiadásban is érdekelt, így ha a posta szerepét ez a cég venné át, akár versenyelőnyt jelentő adatokhoz is hozzásegíthetné anyavállalatát.

Ugyancsak a hvg.hu információi szerint a piaci szereplők jelezték, hogy ha ez a megoldás marad, akkor elvárják a versenysemleges, diszkriminációmentes működést. Kérdés persze, hogy nyárig ki lehet-e építeni a főváros és környékének biztonságos ellátását. Ugyanakkor a szereplők elvárása szerint a terjesztői piac kényszerű konszolidációja – ahogy azt Havas Katalin is említette – árcsökkentést eredményezhet, hiszen ha több címre szállítanak, akkor az egyes előfizetők kiszolgálása a költséghatékonyság miatt olcsóbbá válik. Sok olvasó félelme viszont épp az, hogy a változás dráguláshoz vezet.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA